הרבה אנשים בוחרים כלבים על סמך תמונה או על סמך מראה של גזע מסוים שאותו הם מכירים. מצב זה עלול להוביל לאי הבנות, בעיות ובמקרים קיצוניים גם לשברון לב עבור הבעלים והכלב כאחד. מי שרכש לעצמו גור גזעי של האסקי סיבירי למשל, רק בגלל עיניו הכחולות והמהפנטות, עלול למצוא את עצמו עם כלב שגידולו מצריך מעורבות רבה של הבעלים. כך גם באשר לסוגי כלבים אחרים: רבים מתלהבים (בצדק!) מכלבי המלינואה שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות, אחרי שנחשפו אליהם בזמן עבודה בצבא או במשטרה, אך בפועל לא תמיד מבינים אותם אנשים את רמת האנרגיה שלהם, וכמה מאמץ כרוך בלהשאיר אותם עסוקים. לכן אימוץ כזה עלול להיכשל. החוכמה בבחירת כלב היא לעשות את השידוך הנכון בין הכלב לבעליו. חשוב להכיר את האופי של המאמץ ומהצד השני את התכונות של הגזע הרלבנטי ולהתאים בין השניים. כשם שלכל אחד מאתנו, בני האדם, יש אופי שונה, תחביבים שונים ורמת אנרגיה אחרת, גם כלבים שונים זה מזה ולכן כדאי לחפש את ההתאמה שתעבוד הכי טוב עבורכם.



אוהב להיות בבית


אם אתם אנשים שמסיימים את יום העבודה ומחפשים מישהו להתכרבל אתו על הספה מול הטלוויזיה, אז הבחירה הנכונה עבורכם תהיה כלב בוגר מעל גיל 3 עם אנרגיות נמוכות, כלב שיכול להסתפק בטיולים קצרים לאחר יום העבודה, שיהיה נינוח ורגוע בבית. אם תכניסו לביתכם כלב עם אנרגיות גבוהות, זה אולי ילהיב אתכם בהתחלה ואפשר שאף תשקיעו בטיולים ובמשחקים, אך לטווח הארוך הבחירה עלולה להתיש אתכם. לפיכך הכלבים היותר אידאליים עבורכם הם מסוגים כמו פקינז, שיצו , או – לחובבי הכלבים הגדולים, אפילו כלבי רועים כמו כלב ההרים הפירינאי (רק שאצלו יש גם פרווה עבותה שצריך לסרק...).



הספורטאים הצעירים


אם אתם טיפוסים אנרגטיים, כאלה שיום שלם בלי פעילות משגע אתכם, אתם אוהבים ללכת או לרוץ בפארק ואת השבתות מקדישים לחוף הים, אתם זקוקים לכלב אנרגטי, שובב, רצוי כלב צעיר שישמח לצאת אתכם לריצה ארוכה בסוף היום. אם תאמצו כלב בעל רמות אנרגיה נמוכות, סביר להניח שהוא יעדיף טיולים קצרים יותר ואז תאלצו לצאת לפעילות לבדכם, בעוד הוא ישב לבד בבית, מה שיחמיץ את המטרה. הכלבים האידאליים למשימה יהיו כלבי צייד אתלטיים או כלבי רועים כמו בורדר קולי, רועה גרמני או רועה בלגי. אלה הם כלבי עבודה שזקוקים להרבה אתגרים פיזיים, במקרה כזה גם חשוב שתהיו טיפוסים אסרטיביים שיודעים לשים גבולות.




צילום: אירה פרוחורוב
צילום: אירה פרוחורוב



על כלבים וגמלאים


אם יצאתם לפנסיה ויש לכם פתאום הרבה זמן פנוי, הילדים עזבו את הבית ואתם מחפשים מישהו שימלא את החלל שנפער ובעיקר יעניק לכם חום ואהבה בכל בוקר וישמח לקראתכם בכל פעם שתכנסו הביתה, כלב יכול להיות עבורכם בשלב זה בחיים לבן הלוויה המושלם. הכלב המתאים במקרה הזה יהיה דווקא כלב בוגר וקטן ממדים. בעל חינוך בסיסי לצרכים שלא דורש שינקו אחריו כל העת ונוח להובלה ברצועה – כזה שלא יגרור אתכם אחריו בכל פעם שבה הוא רואה חתול או חבר למשחק. בחירה של כלב צעיר תדרוש מכם טיפול אינטנסיבי שכולל ניקיונות וריצות אחרי הגור השובב.



ידידה הטוב ביותר של הרווקה...


רק לאחרונה עזבת את הבית של ההורים ושכרת דירה, כל החיים שלך חלמת על כלב - ועכשיו יש לך את ההזדמנות לאמץ כי את גרה לבד – שלא לדבר כמובן על הגברת תחושת הביטחון האישי. כלב הוא לגמרי חבר לחיים, אך חשוב לבחור כלב שלא ירגיש שהוא תחליף לבן זוג. יש כלבים שנוטים להיות דומיננטיים ומגוננים ואז הם לא ירשו לאף אחד להתקרב אליך. כשאת בוחרת כלב קחי כלב עם אופי נוח ופחות דומיננטי כזה שתוכלי לשלוט בו. יש שיטענו שזו המלצה טובה גם בנוגע למערכות יחסים בכלל...



משפחה צעירה עם ילדים קטנים


כל החיים גידלת כלבים ועכשיו אתה שוקל לאמץ כלב חדש, אבל למשוואה נוספו גם אישה וילדים... כלב הוא תוספת נהדרת למשפחה, הוא יכול להיות כמו אח קטן, הוא עוזר לילדים להיפתח ומלמד אותם מהי אחריות וחמלה, אך כשמשפחה לוקחת כלב לביתה, יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון כשהראשון שבהם הוא שזה יהיה כלב עם הרבה סבלנות לילדים, כזה שגם אם הילדים ימשכו לו בזנב או באוזניים הוא לא יסתובב וייתן להם ביס. כשיש לכם תינוק בבית, לא בטוח שהדבר הנכון יהיה להביא תינוק נוסף: גור צריך השגחה מרובה, עלול ליילל ובעיקר עלול לנשוך ולשרוט. במידה והטיולים עם הכלב הם באחריות ההורים, אפשר להביא כלב גדול ממדים שאוהב ילדים, במידה ואתם רוצים שהילדים ייקחו חלק פעיל יותר בטיפול, כדאי לאמץ כלב קטן יותר. כלבים שהם אידאליים למשפחה צעירה הם כלבי לברדור וגולדן-רטריבר, הם אוהבים ילדים אך יש לקחת בחשבון שהם כלבים גדולים ואנרגטיים, שכגורים עלולים לגרום הרבה נזקים. גזעים קטנים שיתאימו למשימה הם טריירים, שועליים, פודלים, שיצו.



כל בית צריך כלב


יש עוד הרבה טיפוסים של אנשים וכמובן הרבה סוגים של כלבים - ולכן כשאתם שוקלים לאמץ כדאי להתייעץ עם אדם מנוסה שמכיר את הכלבים. אם אתם מאמצים כלב ממשפחה, מוטב שתשאלו שאולות שנוגעות לאופי הכלב אם מדובר בקניה, כדאי להתייעץ עם מאלף מקצועי שיוכל להמליץ לכם איזה גזע יתאים לכם יותר. אימוץ כלב על סמך מראה בלבד ללא כל התחשבות באופי שלו ובאופי שלכם, עלול להוביל לכישלון.



הכותבת: יועצת אימוץ, מאלפת כלבים ויועצת להתנהגות בעלי חיים באגודת צער בעלי חיים בישראל.


מוקד האגודה: 4553*