איגור קורובוב, בכיר לשעבר במודיעין הרוסי שנחשד, בין היתר, בהרעלת סרגיי סקריפל ובשיבוש מערכת הבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016, הלך לעולמו אתמול במוסקבה לאחר מאבק ארוך ב"מחלה קשה", בגיל 62. קורובוב, מאז 2016, עמד בראש זרוע המודיעין הצבאית של רוסיה, ארגון ה-GRU המפעיל מרגלים ברחבי העולם, ועל ביצועיו בתפקיד זכה בעיטור "גיבור רוסיה".



בריטניה האשימה את ארגון ה-GRU בניסיון הרעלה של המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל וביתו בסאליסבורי, אנגליה. בעקבות המתקפה, כזכור, אושפזו סקריפל ובתו בבית חולים בעיירה. האירוע הוביל למשבר חמור ביחסים בין בריטניה לרוסיה, כאשר גם מדינות רבות אחרות גירשו דיפלומטים רוסים משטחם.



גם הולנד האשימה את הארגון, בניסיון לפרוץ למערכת המחשב הגלובלית המנטרת שימוש בנשק כימי. המודיעין האמריקאי אומר שה-GRU ניסה לשבש את מערכת הבחירות לנשיאות ב-2016. ברוסיה מכחישים את כל ההאשמות.



הערכות שגויות לגבי מצבו הבריאותי של קורובוב גדלו מאז דיווח רוסי לא מאושר שאומר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, זימנו לשימוע לאחר תקרית סקריפל שהפכה את ה-GRU למושא לבדיחה בתקשורת המערבית. קורובוב נעדר מטקס במוסקבה החודש החוגג 100 שנים לארגון, בנוכחות פוטין ששיבח אותו על "יכולותיו המיוחדות".



גיבור סובייטי


מותו של קורובוב סולל את דרכו של פוטין למנות יורש לתפקידו הקודם כראש המודיעין הצבאי, שהוגדר על ידי גורמי מודיעין בכירים כ"מגביר את המתח בין רוסיה והמערב". הארגון ופעולותיו השנויות במחלקות גרמו לא אחת להטלת סנקציות על מוסקבה מן המערב, זאת בשל התערבותם בתהליך הצבאי של סיפוח חצי האי קרים ב-2014.



במרץ האחרון גורמים בממשלת ארצות הברית כללו את שמו של קורובוב ב"רשימה השחורה", שמורכבת מאנשים שעל פי גורמי הביון האמריקאים אחראים על "פגיעה בביטחון הסייבר בשם הממשלה הרוסית".