בעידן בו תוכניות ריאליטי המוזיקה נמצאת בירידה ברייטינג, ותחרויות השירה ממלאות את לוחות השידורים עד כדי כך שהפורמט האחרון שעלה לאוויר, "The Four" ("דה פור"), נחל כישלון מצלצל, "הכוכב הבא" מסתמנת כתוכנית עם סיכויי ההישרדות הגבוהים ביותר.

הריאליטי שהפכך את הפורמט הוותיק של "קדם אירוויזיון" לתחרות פריים-טיימים רווית רייטינג, הצליח, כידוע, בשנה אחרונה להנפיק נציגה שהביאה לישראל ניצחון באירוויזיון. לקראת עליית העונה החשה של "הכוכב הבא לאירוויזיון" ביום שבת בשעה 21:15 ב"קשת 12", בדקנו עם הזוכה הראשון של ישראל באירוויזיון, יזהר כהן, מומחי טלוויזיה ואירוויזיון ומעריצים - האם הנוסחה שמציע הפורמט היא הנכונה ביותר לבחירת הנציג הישראלי? האם לא נוכל לשלוח יותר זמר ותיק ומנוסה לתחרות? והאם "הכוכב הבא" תהיה ריאליטי השירה האחרון שישרוד.



מבין חמש תוכנית השירה שהפציעו על המסך בשנים האחרונות בערוצי הברודקאסט, "הכוכב הבא", "דה וויס", "אקס פקטור" ו"אביב או אייל", "הכוכב" הצליחה להשיג את ממוצע הרייטינג הגבוה ביותר לאחר פיצול ערוץ 2 - 17.9 אחוזים בעונה האחרונה. 

דופק נמוך

"הז'אנר גווע או מראה סימנים של דופק נמוך, ולו הסיבה הפשוטה שיש הרבה ממנו", מסבירה יסמין ששון, דוקטורנטית למדעי התרבות, ומרצה לריאליטי בספיר. " קשה להבחין, קשה לבחור וקשה להתרגש. חשוב לזכור, שריאליטי מוזיקלי היה בשיאו בישראל כשהתקיימו שני תנאים מרכזיים: התלהבות ראשונית מהפורמט ("וואו יש אודישנים, כל אחד ואחת יכול\ה להתמודד"), וכשהצפייה הצליחה לייצר אשליה של מדורת השבט, שכולם צופים בכך כעת. מרגע שיש יותר ויותר תוכניות קשה באמת להתרגש מאירוע גמר של אחת כשאני יכולה לזפזפ לשנייה".

"הכוכב הבא הצליח להביא מיידיות בפרסום דרך מוסד לאומי מוכר", מסביר טום מודן, מורה וחוקר התקשורת מרשת תיכון גימנסיה. "כאן הוא פעל בשני מישורים, האחד חידוש טכנולוגי ושקיפות תהליך בחירת האמן/ההרכב שייצג אותנו באירוויזיון, ומצד שני חידוש בהגדלת הפרס של זוכה תכנית ריאליטי שירה. נציגות באירוויזיון מול תואר "הזוכה הגדול" של "כוכב נולד" נותן קרדיטציה אחרת לגמרי, החיבור הזה לייצוג לאומי הפך את התכנית למשמעותית יותר, כאילו כולנו לוקחים חלק במשימה הלאומית של לנצח את האירווזיון. זה העניק לתכנית אינטראקטיביות עמוקה מאוד עם הצופים וזה עוד מבלי לדבר על שיטת ההצבעה עצמה והפורמט של התכנית המבוסס על בחירת הקהל".

הכוכב הבא. צילום מסך
הכוכב הבא. צילום מסך


האם "הכוכב הבא" יהיה ריאליטי השירה האחרון שישרוד את המשבר בענף?

"'הכוכב הבא' הוא בוודאי לא ריאליטי השירה האחרון, הוא פשוט התלבש על פרס מיוחד וייחודי - הזכות לייצג את המדינה בתחרות באירוויזיון, יבואו עוד תוכניות שיוציאו דברים אחרים מפתים שיוכלים לתת פרס משמעותי בדמות פרסום מיידי וקרדיטציה משמעותית להמשך הקריירה, זה יכול להיות אמנים מפורסמים שמתמודדים על חוזה הפצה ארוך טווח באחת מחברות הגדולות בעולם, זה יכול להיות מוזיקאים שמתמודדים לייצג אותנו בתחרויות אחרות או לייצג אותנו בהופעה אחת משמעותית ופופולארית בינאלומית שמפיקי התכנית הצליחו לסגור. המאמץ של המתמודדים וגודל הדרמה הוא גם נגזרת של הפרס הגדול והמפתה שמחכה בצד השני. תגידלו את הפרס - תגדילו את הדרמה ואת הרייטינג. ככול שיוצרי התכנית הכוכב הבא ימשיכו להגדיל את הפרס או להוסיף מימדים נוספים לפרס הקיים הם ימשיכו לבלוט על פני אחרים בכמות הצופים".

אחרי הקדם

נראה כי "הכוכב הבא" הצליח לא רק להתבלט על פני תוכניות שירה אחרות, אלא גם להחזיר את הרלוונטיות של תחרות בחירת הנציג הישראלי לתחרות האירופית, על פני המשדר הארכאי של ה"קדם אירוויזיון" כפי ששודר ברשות השידור. "לכל שיטה יש פלוסים ומינוסים", אומר יזהר כהן הישראלי הראשון שזכה בתחרות האירוויזיון, עם השיר "אביניבי" בשנת 1978, וחזר לייצג את המדינה בשנת 1995 עם השיר "עולה עולה" והגיע אל המקום החמישי. "מה שחשוב שתמיד יהיה פורמט שישאר לאורך השנים כי לאורך זמן מגיעים לשירים ומבצעים מנצחים".




"הכוכב הבא הצליחה לחולל מהפכה הגדרת האירוויזיון בשל כך שהבחירה הולכת ונמשכת לאורך העונה", מסביר גיא שחר, מנהל בקבוצת אירוויזיון IL, שבה חברים כ-5000 חובבי אירוויזיון אדוקים. "אני חושב שהשיטה הזו עובדת מכיוון לאורך זמן ניתן לשפוט את הביצועים של המתמודדים בצורה יותר יסודית. לא מסתמכים על הופעה אחת כמו בקדם רגיל אלא כצופים, אנחנו רואים את המתמודדים מבצעים שירים שונים מז'אנרים שונים כך שאנחנו מבינים יותר טוב מה היכולות שלהם להחזיק את הבמה, לייצר עניין ולהראות יכולות שירה מגוונות. הבחירה במועמד יותר מושכלת".

"הדבר הטוב ביותר שקרה בזכות הכוכב הבא בשנים האחרונות הוא שהאירוויזיון חזר לשיח הציבורי ומעורר עניין", מסביר אלון אמיר, מומחה אירוויזיון ומחבר הספר 'שלוש דקות של נצח'. "יש כמובן את הניצחון של נטע, שזה דבר נפלא, והיו גם הישגים פחות טובים. זה קרה גם בקדמי אירוויזיון - הישגים מעולים לצד כישלונות מפוארים. הכוכב הבא הוא פורמט שמשודר לאורך מספר רב של חודשים, וככזה, הוא צריך להחזיק את הקהל לאורך תקופה ארוכה, מה שאומר המון אודישנים. אני פחות אוהב אודישנים של אנשים שהביאו אותם לשם למרות שברור שהם לא באמת טובים או צריכים לעמוד על במה, וזה לא רק בכוכב הבא כמובן. בסופו של דבר אתה צריך זמר אחד מעולה עם שיר אחד שיכול להביא את הניצחון".



"מה שהיה פעם נישה של חובבי אירוויזיון הפך לתחום עניין רב בזכות הכוכב, שהכניסה לחיינו אמנים כמו נטע ברזילי ונדב גדג'", מוסיף שחר. "בשורה התחתונה עם תוצאות קשה להתווכח - זכייה מדהימה שלא חשבנו שאפשרית יותר, הצלחות בדמות טופ 10 וגמרים, כל זה מעיד על כך ש'הכוכב הבא' היא הצלחה אדירה. במלטה למשל החליטו להעתיק את השיטה ולהשתמש בריאליטי משלהם -אקס פקטור- לטובת בחירת הנציג, דבר שהם לא עשו מעולם. אני בטוח שההצלחה של נטע ושל הכוכב כפלטפורמה לבחירת הנציג יש חלק בזה".

שירה מימון, דנה אינטרנשיונל, נטע ברזילי, יזהר כהן, שלמה ארצי. אילוסטרציה
שירה מימון, דנה אינטרנשיונל, נטע ברזילי, יזהר כהן, שלמה ארצי. אילוסטרציה


בלי זמרים ותיקים

למרות ההצלחה של "הכוכב הבא" בהחזרת האירוויזיון אל השיח הציבורי, נראה ששיטת הבחירה החדשה מדירה מהאירוויזיון זמרים וותיקים, מצליחים ומנוסים שוודאי לא ירצו להתמודד מול נערות בנו 16 עם חלומות גדולים, לעמוד מול פאנל שופטים ולהסתכן בקבלת צבע אדום מסטטיק ובן אל.

"המינוס הגדול של 'הכוכב הבא' הוא שאמנים מנוסים ועם מקצועיות שנרכשה במשך שנים לא מגיעים אליה", מוסיף כהן. "אולי היה צריך לשפר את התוכנית ולהוסיף לה עוד מסלול של אמנים ידועים שייבחרו ושם יתחרה השיר המנצח, כמו בקדם אירוויזיונים".



"אכן זו בעיה", אומר שחר. "תמיד זמרים ותיקים ו/או מוכרים יצטרכו להתחרות מול הדור החדש והצעיר, אבל בפורמט של הכוכב הבא זה בעייתי, כי זו עדיין תוכנית ריאליטי בה שופטים אותך. קשה לי לראות אמנים מצליחים נכנסים לתחרות. אמנים מוכרים ייכנסו לכוכב הבא בעיקר בשביל להחיות קריירה (ע"ע מיה בוסקילה שתתמודד בעונה הקרובה), בניגוד לקדם אירוויזיון, שיכול למשוך אליו אמנים ויוצרים מהשורה הראשונה".

"אני חושב שזמר מוכר שבאמת רוצה לייצג את המדינה לא צריך לחשוש מהפלטפורמה הזו", אומר ערן פברשטיין. "החשש מובן אבל גם כשנערך קדם אירוויזיון זמרים מפורסמים ומצליחים ניסו את מזלם ורובם נכשלו ולפעמים גם לזמרים מתחילים אנונימיים. לרוב, לא זה מה שקטע את הקריירה המפוארת שלהם".

"אני נשאל כל הזמן אם אתחרה שוב באירוויזיון", מסכם יזהר כהן. "זה נשמע לי הזוי ואפילו פטתי אבל... לעולם אין לדעת מה ילד יום, זה הקסם בלהיות אמן. גם אנחנו מפתיעים את עצמנו. מה שברור שלא אתחרה ב'כוכב הבא'".