תכנית השלום של הנשיא טראמפ לא תפורסם לפני הבחירות בישראל, זהו המסר העולה באופן ברור בימים האחרונים משיחות עם דיפלומטים בכירים בניו יורק, פרשנים וגורמים בוושינגטון. לא בדיוק בשורה מחמיאה ומעודדת לסיכויים של יוזמה מדינית שבבית הלבן עובדים עליה שנתיים. פחות מחמיא, ואף משפיל את מעמדה של ממשלת ישראל, ובמיוחד את תדמיתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 



בתחילת השבוע דיווח האתר "אקסיוס" כי בשל ההתפתחויות בזירה הפוליטית בישראל פרסום התכנית עשוי קרוב לוודאי "להתעכב ולהידחות עד לאחר הבחירות". העיכובים בפרסום התכנית מוסברים באחרונה בקרב דיפלומטים וגורמים בוושינגטון במשבר הקשה בממשלת ישראל, באופן שחושף את הממשלה בירושלים כגוף שלטוני מעורער, מקרטע שאיננו מסוגל להגיב על יוזמת שלום אמריקאית, ונתניהו מוצג כמי שאיננו שולט בשותפות שלו בקואליציה. כך, ראש ארגון יהודי אמר אתמול, "אם בבית הלבן מחכים שהמצב הפוליטי בישראל יהיה יציב ומוכן לדון בתכנית, הם יצטרכו לחכות עוד הרבה-הרבה זמן לפרסום תכנית השלום".



התכנית, עבור הנשיא דונלד טראמפ, היא עסקה יקרה וקריטית מדי למעמדו כנשיא כדי להציג ולפרסם אותה בעת שאחד הצדדים המעורבים המרכזיים, ממשלת ישראל, שקועה במשבר פנימי קשה, והקואליציה הימנית מקרטעת. לטראמפ תכנית השלום איננה רק יוזמה ומאמץ להשיג פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. בעיני הנשיא, זאת תכנית שתציב את שמו בהיסטוריה המדינית כנשיא האמריקאי הראשון שפעל באופן מוצלח לקידום שלום במזרח התיכון. לכן חשוב וקריטי עבור טראמפ שישראל והפלסטינים, יהיו במצב שיוכלו להגיב על "עסקת המאה" כצדדים לעסקה, כמעורבים במו"מ על עסקת נדל"ן, או על הקמת מלון מפואר.



טארמפ יודע שלתכנית לא יהיו מתנגדים בארה"ב, כאשר גם הרוב הדמוקרטי בקונגרס יתמוך בה. גם מעצמות המערב והאו"ם, שנואי נפשו, לא יתנגדו לתכנית שלום, ואף הרוב הגדול והמכריע בקהילה היהודית יגלה אהדה ליוזמה. אבל הנשיא לא תיאר לעצמו מצב שדווקא ידידו הגדול, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יהיה זה שיגרום לו כזה 'כאב ראש' ואי נוחות בכל הנוגע לעסקת המאה שלו.



לדברי גורמים בוושינגטון, ג'ארד קושנר העומד בראש הצוות שגיבש וניסח את התכנית, מצדד בדחיית פרסומה עד לאחר הבחירות בישראל. קושנר רואה בתכנית מנוף לחשיפה תקשורתית אוהדת ותומכת שתהפוך אותו לגורם מדיני מרכזי ומוביל בצמרת הממשל, וקושנר רוצה להיות בטוח שבישראל תהיה ממשלה יציבה, וראש ממשלה סמכותי, שאפשר יהיה לדון עמם על התכנית.