אחרי שצלחה את השבוע הראשון בהרכבה המצומצם (61 ח"כים), צפוי מחר לקואליציה מבחן לא פשוט: חוק הנאמנות בתרבות יועלה להצבעה במליאה לקריאה שנייה ושלישית. לפני האישור יועלו הסתייגויות רבות, והדיון צפוי לארוך שעות. אלא שאמש הסתמן כי ההצבעה תידחה מחשש שהאופוזיציה,  בעזרתה של ישראל ביתנו שפרשה מהקואליציה, תצליח לטרפד את האישור. 
המפתח נמצא בידיו של אביגדור ליברמן, שכבר הבהיר בישיבת הסיעה בשבוע שעבר: "התמיכה שלנו מותנית בקידום חוק עונש מוות למחבלים וביטול קיצור שליש למחבלים, שהסיעה מקדמת". כלומר, אם יזכה ליברמן בתמיכת הקואליציה בחוקים הנוגעים למחבלים, סיעתו תצביע בעד, ובכך תקל משמעותית על הקואליציה באישור חוק הנאמנות. אם לאו, צפוי קרב קשה וארוך. עתה נעשים מאמצים להגיע להסכמות עם ליברמן. 

אלא שהבעיה עבור הקואליציה לא מגיעה רק מישראל ביתנו, אלא גם מחלק מחבריה. חבר הכנסת בני בגין מהליכוד הודיע ליו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, כי לא יתמוך בחוק. בראיון  בגלי צה"ל, אמר היום (ראשון) בגין החוק אמנם עבר שינויים מההצעה המקורית, אבל לא מספיק. "לחוק המוצע אין שום יתרון על החוק הקיים, הדורש כי שני שרים יאשרו קניסת מוסדות תרבות בשל עבירה על החוק", אמר חבר הכנסת והוסיף כי חוק "נאמנות בתרבות" מרחיק לכת ומהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי. 

בגין התייחס גם לתנאי של ישראל ביתנו לתמיכה בחוק, ואמר כי "אם חסרות אצבעות אז חסרות אצבעות. החיים לפעמים מסובכים ועבור קואליציות מצומצמות החיים מסובכים יותר". על חוק עונש מוות למחבלים של ישראל ביתנו, לו הוא מתנגד נחרצות, אמר בגין כי "אין שום סיכוי שהחוק הזה ייכנס לספר החוקים".

בתוך כך, ח"כ רחל עזריה (כולנו) הודיעה היום בראיון לגלי צה"ל כי לא מן הנמנע שלא תצביע בעד החקיקה במליאת הכנסת ובכך תפיל אותה. "אתקשה לתמוך בחוק", אמרה עזריה, "בקואליציית 61 לא מעלים חוק כזה. מקווה שרגב תחליט לדחות, זה חוק שנותן יותר מדי כוח לשרת התרבות".
 
"החוק הזה הוא סכנה ברורה ומיידית ליצירה החופשית ולאמנות כמו שאנחנו מכירים אותה בישראל", הזהירה יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג. "העובדה שזה עובר כל כך בשקט היא תעודת עניות לנו כציבור ולעולם התרבות והאמנות, שעובר בשנים האחרונות תהליך של צנזורה עצמית ופשוט משתיק את עצמו. זו ממש שתיקת הכבשים של עולם התרבות, שמתרגל לזה שאסור לומר דברים שנויים במחלוקת ושלא כדאי ללכת לביקורת פוליטית".

מי שצפוי להוביל את המכשול בפני אישור החוק, אם יעלה להצבעה, הוא מרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), שאמר כי הוא פועל לכך שכל האופוזיציה תתייצב מחר נגד החוק. חסון ציין כי החוק הנוכחי שונה מזה שהוצג תחילה על ידי שרת התרבות והספורט. "צריך לקרוא לחוק הזה 'חוק הפריימריז של מירי רגב', כי ההסתייגויות של חברי הכנסת של כולנו די רוקנו אותו מתוכן, ולהבין שהקשר בין מה שמירי רגב רצתה לבין החוק שצפוי לעלות להצבעה ביום שני הוא מקרי לחלוטין", אומר חסון. "בכל מקרה, זה לא משנה את העובדה שהאופוזיציה כולה תתנגד לחוק המיותר הזה".
יש לציין כי בשבוע שעבר נעדרו מהמליאה כמה ח"כים מהמחנה הציוני על אף הדרישה של חסון לנוכחות מלאה. באחד המקרים אף טען חסון כי ח"כ חיליק בר נסע לסין שלא באישור הסיעה. בר הגיב בפוסט ארוך שבו תקף את חסון והסביר כי מדובר בנסיעה יוצאת דופן וכי אינו נוהג להיעדר בימים של הצבעות במליאה.

ח"כ בר. צילום: אבשלום ששוני
אחת ההסתייגויות שאושרה בוועדה לחוק הנאמנות בתרבות תחייב את רגב להיוועץ בצוות מקצועי במשרדה בטרם תחליט על קיצוץ  למוסד תרבות שעל פי החוק ביזה את המדינה. בהסתייגות שהוגשה על ידי הח"כיות מרב בן ארי ורחל עזריה מכולנו ויו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי מש"ס, צוין גם כי בטרם יחליט הצוות בעניינו של מוסד תרבות, יחויב אחד מחברי הצוות לצפות ביצירה או בפעילות שבגינה מבקש המשרד לקצץ או לשלול תקציבים.
קרב צפוי גם בנושא חוק הלאום: מועצת זכויות האדם של האו"ם מאיימת בהחלטת גינוי לישראל בעקבות לחץ שהפעילו חברי הרשימה המשותפת וארגון עדאלה בתגובה ליוזמת חוק זה. ארבעה נציגים של המועצה פנו במכתב משותף לממשלת ישראל וביקשו הבהרות באשר לפגיעת החוק במעמדו ובזכויותיו של המיעוט הערבי בישראל, לרבות בענייני התיישבות, מעמד השפה הערבית וההגדרה העצמית. הכותבים הביעו בפנייתם את "דאגתם העמוקה" מחקיקת החוק, וביקשו את התייחסות המדינה למכתב בתוך 60 יום, לפני שיעבירו את הדוח שלהם אל מועצת זכויות האדם של האו"ם.
לפני כחודשיים קיימה משלחת של ועדת המעקב שורה של פגישות במטה האו"ם בז'נבה בראשות יו"ר הוועדה, מוחמד ברכה, וח"כ יוסף ג'בארין. "מדובר בהתפתחות חשובה במאבקנו נגד חוק הלאום בזירה הבינלאומית", אמר ג'בארין. "בשלב הבא נפעל להביא להחלטה בינלאומית במועצת זכויות האדם של האו"ם נגד חוק הלאום". מנגד אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "למועצה אין זכות לדרוש מאיתנו דבר עד אשר תסיר את ההטייה הברורה שלה נגד מדינת ישראל. זהו תוצר נוסף של מסע שקרים והכפשות שמנהלים חלק מחברי הכנסת הערבים נגד המדינה, בשיתוף פעולה עם גורמים אנטי־ישראליים בזירה הדיפלומטית".