אנשים רבים אינם יודעים זאת, אבל אנחנו חיים בענן כבר הרבה מאוד שנים. זה החל כאשר התחלנו להשתמש בחשבונות הדואר האלקטרוני, נמשך עם השימוש בטלפונים חכמים שגיבו גם את התמונות ואת המסמכים שלנו, והגיע לשיא בשירותי הענן שמציעות היום חברות ענק כמו גוגל, מיקרוסופט, אמזון, IBM ועוד. 
עם ריבוי הנתונים האישיים והמסחריים הנמצאים כיום בעננים וירטואליים, הפזורים על אינספור שרתים במתקנים מאובטחים ברחבי העולם, צריכות להישאל שתי שאלות חשובות: עד לאן יגיע פיזור המידע הפיזי שלנו במרחב הווירטואלי, וחשוב מכך, אם אנו באמת צריכים את הענן.
"הענן נמצא איתנו הרבה זמן, וכולנו משתמשים בו, בין אם במודע או לא", אומר עידו כסלו, CTO חטיבת מוצרי התוכנה באלעד מערכות, המתקינה ומתפעלת מערכות ענן ועובדת עם חברות כמו מייקרוסופט. רק לאחרונה השלימה החטיבה את רכישת חברת הסטארט־אפ הישראלי "פישה", המתמחה בפיתוח וביישום מערכות מסחר אלקטרוני, וזו שפיתחה את אתר הרכישות מחו"ל של חברת שופרסל. "הדוגמה הטובה ביותר היא תוכנת ג'ימייל", מבהיר כסלו, "אנחנו משתמשים בתיבת מייל שנפתחת מכל מקום ומקבלים שירותים שלא דורשים מאיתנו שום הבנה טכנית והתקנה על המחשב".

בעבר המילה ענן נתפסה בדמיון האנושי כנוף המקיף אותנו לאחר מותנו, היום לעומת זאת, הענן הוא מקום שבו מאוחסנים החיים, לכל הפחות המידע על החיים. בעוד השימוש הנפוץ ביותר בענן נועד לגבות תמונות שאנו מעלים לאינסטגרם או לסטורי בפייסבוק, השימוש המסחרי בו ופיתוח תחום זה מציג אפשרויות מעניינות לעתידנו.
"חברות שאינן עוסקות כיום בתחום המחשוב מבזבזות משאבי ענק באחזקת חדרי שרתים, גיבויים וצוות, שלא תמיד יודע את העבודה", מסביר כסלו, "הענן הוא כמו ליסינג של תעשיית המחשוב בנושא חומרה ותוכנה. הענן אומר לנו בעצם, 'אני יודע לעשות טוב יותר את מה שאתה צריך, מגבה לך את המידע בכמה שרתים, במדינה אחרת ואפילו בשתי מדינות. אם זה מספיק חשוב לך, ולא משנה איזה כוח עליון יפגע בתשתיות שלי, אני עדיין אאפשר לך גישה למערכת ולנתונים שלך'".
שאלת האבטחה של המידע הנמצא בענן מטרידה רבים מאיתנו ואף מונעת מחלקנו להעביר מידע רגיש מהמערכת המקומית לענן. כסלו מנסה להרגיע ומדגיש כי, "מרכזי המידע של ספקיות הענן מאובטחים ברמה הגבוהה ביותר בתעלות הגנה, בשומרים, בכלבי אבטחה, במצלמות ובבדיקות ביומטריות".
אחד השימושים הנפוצים ביותר בענן כיום הוא ניהול קשרי לקוח־שירות שמציעה אלעד מערכות באמצעות CRM של מיקרוסופט המאפשר לחברה לאחסן, לנהל וללמוד מהמידע שבשרתי החברה. "במקום שהלקוח יתקין אצלו את השרתים הוא מקבל חשבון מאובטח, ודרכו יש לו גישה לכל המידע. מובן שבישראל יש עדיין מגבלות רגולטוריות שלא מאפשרות להוציא חלק מהנתונים הרגישים החוצה ומחייבים להשאיר את השרת בישראל. למרות זאת אני מאמין שבטווח של כמה שנים, כל מה שניתן יהיה להוציא החוצה, יהיה על הענן. התהליכים האלה כבר שם".
כסלו מסביר כי היכולות של הענן מאפשרות רמות שונות של שירות, בהן: מערכת הפעלה וירטואלית שמותקנת על שרת מרוחק, שירותי תחזוקה כמו אנטי־וירוס ושירותי תוכנה כמו מיילים, אופיס וכדומה. כל השירותים האלה אינם צורכים מקום אחסון יקר במשרד: "אתה לא צריך לקנות מראש שרתים במחשבה שאולי תגדל בעתיד", מסביר כסלו: "בענן אתה מגדיל או מקטין משאבים בלחיצת כפתור. לדוגמה באתרי קניות אונליין אתה יכול להגדיר מראש שבשעת העומס יעלה שרת נוסף, והוא גם יפסיק כשתרד כמות הגולשים באתר, אותו דבר אמור לגבי הוספת כרטיסי רשת, כוננים קשיחים וכדומה. בנוסף יש לו יכולות מתקדמות כמו בינה מלאכותית שמאפשרת לך לחזות ולבצע פעולות על בסיס הנתונים שנאספים".
ההתפתחות של הענן בשנים האחרונות מכלי אחסון לכלי ניהול מצביעה על מגמה שגברה לאחרונה עם הצטרפות המציאות הרבודה לענף, מה שגורם להרבה אנשים להאמין שבשנים הקרובות אולי כולנו באמת נגור על עננים ובתוכם. "תחום המציאות הרבודה כבר מיושם בענן" מספר כסלו, "למייקרופסט יש מוצר, משקפיים, שמאפשרים לכם לקבל מידע על המוצר כשהוא מולכם באמצעות סרטוני הדרכת תלת־ממד וכדומה, זה כבר לא מדע בדיוני".