הממשלה אישרה היום (ראשון) את מינויו של אלוף אביב כוכבי לראש המטה הכללי ה-22 של צה"ל. כוכבי יועלה לדרגת רב אלוף וייכנס לתפקידו ב-15 בינואר לאחר שכהונת הרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל גדי איזנקוט, הוארכה בשבועיים כדי לאפשר חפיפה טובה יותר בין השניים. בשבוע שעבר אישרה הוועדה המייעצת למינוי בכירים את מינויו של כוכבי, והודיעה כי לא נמצא פגם כלשהו בטוהר מידותיו.



בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו ש"כוכבי הוא קצין מצטיין ועתיר הישגים; מלא כרימון בתכניות חדשניות ואני בטוח שיעלה את צה"ל לפסגות חדשות וייתן מענה לאתגרים כקודמו". נתניהו גם הודה לגדי איזנקוט על שירות מסור וחשוב בתקופה לא פשוטה והבטיח לקיים פרידה מסודרת.



רה"מ והשרים שללו בתוקף את התבטאויותיו של סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, נגד הדרג המדיני. "קציני צה"ל מוזמנים ורשאים להביע בחופשיות את דעתם המקצועית בפורמים סגורים, אבל אסור להם לבטא את דעתם על הדרג המדיני כל עוד הם בתפקיד", אמרו. כזכור, גולן תקף ביום חמישי האחרון את השר נפתלי בנט בראיון ל-103FM ואמר כי הוא "מסוכן לצה"ל".



כוכבי הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית, תואר במינהל ציבורי מאוניברסיטת הארוורד ותואר ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת ג’ון הופקינס, שתי האחרונות אמריקאיות. הוא נולד בקריית ביאליק, היה חניך בתנועת הנוער המחנות העולים ואת 20 השנים הראשונות בשירותו הצבאי עשה בחטיבת הצנחנים, שבה מילא את כל מגוון תפקידים, מלוחם ועד מפקד החטיבה.



כזכור, כבר מהשלבים הראשונים של הדיונים, ההערכה הכללית בצבא היתה שסיכויו של כוכבי הם הגבוהים ביותר, בעקבות מגוון התפקידים שמילא, ביניהם כמפקד פיקוד צפון, ראש אמ"ן ומפקד אוגדת עזה בתקופת לחימה עמוסה בפעילות מבצעית. הרמטכ"ל איזנקוט בן ה-57 צפוי לסיים את תפקידו בסוף השנה. בעבר כיהן כמח"ט גולני, כמזכיר הצבאי של שר הביטחון וראש הממשלה אהוד ברק, ולאחר מכן גם של ראש הממשלה אריאל שרון.



ב-2005 הועלה לדרגת אלוף ומונה לראש אגף המבצעים במטכ"ל. בספטמבר 2006, לאחר התפטרותו של האלוף אודי אדם בעקבות מלחמת לבנון השנייה, מונה לאלוף פיקוד הצפון. ב-2013 מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל, בו כיהן עד סוף 2014.