צרות של עשירים, ובכל זאת - לא קל להיות מארק צוקרברג בתקופה האחרונה. רק לפני שבוע פרסם ה"ניו יורק טיימס" כתבת תחקיר מקיפה, שחשפה את הקשרים של הרשת החברתית עם חברת יחסי ציבור מוושינגטון. החברה נשכרה כדי למצוא פרטים מביכים על נבחרי הציבור האמריקאים שחקרו את הנהלת פייסבוק בעקבות פרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות של 2016. חברת היח"צ, שמזוהה מאוד עם הצד הימני של המפה הפוליטית, ניסתה להפיץ ידיעות כזב בקרב עיתונאים. אחת מהן היא שהמיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס סייע לממן פעילות מחאה נגד פייסבוק. גם הסיפור הזה גורם לצוקרברג וליד ימינו, סמנכ"לית התפעול הכל יכולה שריל סנדברג, להיראות רע מאוד.
 
אם מוסיפים לזה את פרשת קיימברידג' אנליטיקה שהתפוצצה בחודש מרץ, וכפי שהתברר בדיעבד, כנראה השפיעה על תוצאות הבחירות לנשיאות, ואת הפריצה ל־50 מיליון חשבונות בספטמבר, ותקבלו ירידה חדה באמון הציבור ביכולתה של פייסבוק לאחסן עבורכם את כל המידע האישי שאי פעם העליתם לרשת.

הדברים מקבלים טעם רע במיוחד כשצופים בראיונות שצוקרברג נתן לפני כמעט עשור, ובהם הוא שב ומתנצל בפני הציבור על מחדל זה או אחר ומסביר עד כמה חשוב לו לכבד את האמון שהציבור נותן בו ובחברה. נוסף על כך, עובדי פייסבוק סיפרו לעיתונאים שההנהלה הבכירה הייתה פשוט עסוקה מדי בפרויקטים אישיים (מישהו אמר משהו על שאיפות פוליטיות של הצמד צוקרברג־סנדברג? הרי מה זה כבר 325 מיליון תושבי ארה"ב לעומת 2.2 מיליארד תושבי ממלכת פייסבוק הדיגיטלית), וזה מנע ממנה לרדת לעומק הדברים כשהיה צריך לקבל החלטות בסוגיות כגון "האם הרוסים מפיצים שקרים בפלטפורמה שלנו כדי להטות את תוצאות הבחירות?".


נכון לעכשיו, מחיר המניה בשפל, דמויות מפתח נוטשות את הספינה (נזכיר שמייסדי אינסטגרם ומייסד וואטסאפ עזבו השנה בטריקת דלת את החברה), והציבור דורש בתקיפות מהנבחרים שלו להחיל רגולציה הדוקה יותר על ענקיות הטכנולוגיה, שעד לא מזמן התהלכו בינינו כמו מלכים. התחזית שלי: הדור הראשון של המדיה החברתית יילך ויעלם. המנצחים של הדור הבא יהיו אלה שיאפשרו לנו יותר שליטה על המידע שלנו ועל השימוש המסחרי שנעשה בו. הפלטפורמות הבאות יעשו עבודה טובה יותר בלשמור עלינו מוגנים מפני בריונות, שקרים וחרדות. נשמע טוב? תעשו לייק.

הכותב הוא מומחה לרשתות חברתיות
שחר רז. צילום: עופר חג'יוב