אחרי צ'אד, תורה של סודאן? על פי דיווח של חברת "החדשות" הערב (ראשון), צוותים מיוחדים מטעם מדינת ישראל פועלים לכינון קשרים עם סודאן, וזאת 


במטרה לקצר נתיבי הטייס מישראל לברזיל. לדברי גורם מדיני בכיר, המטרה שסימן ראש הממשלה נתניהו היא לאפשר טיסות ישירות וקצרות מעל אפריקה בין ישראל לברזיל שבדרום אמריקה.



המהלך לכינון יחסים עם סודן, אם ייצא לפועל, ישלים את הנתיב האווירי בין ישראל לברזיל שעובר, מלבד סודן, מעל לניגריה, שעמה יש לישראל קשרים דיפלומטיים שנים רבות, וצ'אד שנשיאה אידריס דבי ביקר בישראל היום. עוד הדגיש הגורם המדיני כי מטרתו של נתניהו היא לאפשר למטוסי אל על לעבור מעל לסודן, ולא רק למטוסי חברות זרות שטסות לישראל.



בנימין נתניהו ואידריס דבי במסיבת העיתונאים. צילום: שמעון ארן
בנימין נתניהו ואידריס דבי במסיבת העיתונאים. צילום: שמעון ארן



נשיא צ'אד: "רוצה בחידוש היחסים, צריך להגיע לשלום עם הפלסטינים"



כאמור, המהלך מול סודן מהווה המשך לביקור של נשיא צ'אד בישראל היום. במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שנערכה בישראל, הביע דבי את תקוותו לחידוש מערכת היחסים בין ישראל לצ'אד, ופתיחת דף חדש ביחסים בין המדינות. "אני רוצה להביע את שמחתי על הגעתי לכאן, למדינתכם היפה, במסגרתו של ביקור רשמי. אמרת שזה הביקור הראשון של נשיא צ'אד בישראל, שאפשר להגדירו כביקור היסטורי. הביקור הזה יאפשר לנו לפתוח דף חדש. זהו ביקור בהחלט היסטורי, גם עבור צ'אד וגם עבור ישראל. אני מדבר על פיתוח מכלול האינטרסים של שתי המדינות", פתח דבי את דבריו. "זוהי הזדמנות לבטא את ההערכה העמוקה שאני חש למאמצים שאתה עושה כדי לקרב בין המדינות שלנו. היחסים בין מדינותינו נותקו בשנת 1972 בנסיבות היסטוריות מיוחדות, אבל הניתוק לא בודד את היחסים באופן מלא. גם אם לא היו מגעים במישור הדיפלומטי, היחסים הטובים נמשכו כל העת".



דבי המשיך ואמר כי "הביקור הנוכחי במדינתך היפה משקף בעצם את הכוונה שלנו לקחת את אותם מגעים ולתת להם ביטוי בולט יותר. הרצון הוא להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה וחידוש היחסים הדיפלומטיים. בנקודת מבט זו כל האופציות של שיתוף פעולה פתוחות למימוש האינטרסים המשותפים לשתי המדינות. כמובן שחידוש היחסים בינינו, שאני אישית מאד רוצה, אינם יכולים להעלים את הבעיה הפלסטינית. אני עצמי הצהרתי כבר לא פעם באו"ם שמדינתי מאד אוהדת ומייחלת להליך שלום בין ישראל לפלסטינים וההסכם הזה צריך לשקף את יוזמת השלום הערבית, הסכמים בין שני הצדדים", אמר האורח.