גילויים חדשים בתיק 4000: העורך הראשי של אתר "וואלה", אבי אלקלעי, מגיב לראשונה לתיק העוסק ביחסי שוחד לכאורה בין איש העסקים שאול אלוביץ', בעלי חברת "בזק" ואתר "וואלה", לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וטוען: "בין 2015-2016 הייתה פסיכוזה בוואלה", כך פורסם הערב בחדשות עשר, כחלק מתחקיר תכנית "המקור" של הערוץ שישודר מחר. 



התחקיר חושף את הצנזורה שהופעלה על עורכי האתר באותן שנים, ואת האופן בו כותרות וטורים שונו על מנת שיתאימו לאינטרסים של ראש הממשלה לכאורה, כך למשל נעשה לידיעה מפרגנת שעלתה באתר שעסקה בגלעד ארדן, אשר לאחר בחירות 2015 "סומן כיריב" של נתניהו. לפי דבריו של כ', בכיר באתר, לאחר שעלתה הכתבה עם הכותרת המפרגנת, הוא קיבל שיחת טלפון זועמת: "עורך האתר משתולל, איך מעלים דבר כזה?". עוד מוסיף כ' כי לטענת העורכים הבכירים "'ארדן לא בצד שלנו', 'ארדן הוא לא החברה', 'ארדן הוא השטן הגדול, אנחנו לא מקדמים אותו. אנחנו לא דוחפים אותו'. דברים חיוביים על ארדן מוצנעים, השם שלו בטורים חיוביים לא מוזכר".



אלקלעי, העורך הראשי של האתר בין השנים המדוברות הגיב לפרשה והתוודה כי "בסופו של דבר הטיית תוכן גם בתחומים האלה הייתה". דוגמה לפרסומים החיוביים על ראש הממשלה, שהוטו על ידי העורכים הבכירים באתר ניתן לראות למשל בטור שעסק בגל השריפות בנובמבר 2016. הטור עסק בהתמודדותו של נתניהו במצבי קיצון ולו ניתנה הכותרת: "כשהצוללות ודו"ח צוק איתן באופק – השריפות תפסו את נתניהו במצב טעון". העורכת הבכירה מחתה על הכותרת וביקשה לשנותה בטענה כי "אפשר עוד אופציה? פחות מכוונת ביבי על הראש? בלי צוללות, בלי צוק איתן". בהתאם, הכותרת שונתה והפכה מפרגנת: "לנוכח טראומת אסון הכרמל נכנס נתניהו במהרה למוד של שולט במצב".


אולפני "וואלה" בתל אביב. צילום: משה שי, פלאש 90


עמית אשל, לשעבר ראש דסק חדשות סיפר בתחקיר: "לקח לנו זמן להבין שבסופו של דבר לא משנה מה נעשה, האייטם יעלה. ימות העולם, יבוא גם אלוביץ' ויערוך אותו, מישהו יערוך אותו, זה יקרה". עוד סיפר על האווירה ב"וואלה" באותה תקופה דוד ורטהיים, לשעבר עורך "וואלה ברנז'ה": "המקום היה נראה בתקופה ההיא כבוי". 

כשנשאל אלקלעי אם הוא חושב שהעיתונאים של האתר הרגישו שהוא לא נלחם מספיק עבורם, ענה: "בטוח שהיו כאלו שחשבו שאני לא מספיק נלחם. אני מרגיש שכן נלחמתי, אם הצלחתי תמיד, לא. נכשלתי הרבה פעמים". כאמור, מחר תעלה תכנית "המקור" בו יפורסמו התכתבויות והודעות טקסט נוספות שנשלחו בין גורמים במערכת אתר "וואלה".