איגוד האנתרופולגים האירופי הודיע על הפסקת שיתוף הפעולה עם מוסדות אקדמיים המצויים מעבר לקו הירוק, ביניהם בראש ובראשונה באריאל, כך פורסם הערב (ראשון) במהדורת "החדשות". ההחלטה האירופית החלה למעשה ביוזמה ישראלית, עם הודעת איגוד האנתרופולוגים הישראלי כי לא ישתף פעולה עם אותם מוסדות מעבר לקו הירוק. ההחלטה הישראלית, שקדמה להחלטה האירופאית, מייחדת את המקרה הזה ומבדילה אותו מהחלטות דומות אחרות. 



כאמור, האגודה הישראלית הוציאה הודעת גינוי בקיץ האחרון על ההחלטה להכפיף את המוסדות האקדמיים שמעבר לקו הירוק למל"ג (המועצה להשכלה גבוה), והודיעה כי היא לא תשתף פעולה עם ההחלטה וכן לא תשתף פעולה עם אותם מוסדות. חודשים ספורים לאחר מכן החליט האיגוד האירופי לאמץ את ההחלטה הישראלית, והודיע כי יפעל באותה צורה. 



בארגון הימני "אם תרצו" תוקפים את האגודה הישראלית ומאשימים כי זו שלחה את החלטתה לארגון האירופי, ובכך עודדה את האיגוד האירופי לפעול בצורה דומה, ולמעשה להחרים את המוסדות המצויים מעבר לקו הירוק. בארגון מאיימים כי יפנו לשר החינוך בדרישה שיפעל נגד האגודה הישראלית. 


פרופ' ניב אביאלי, יו"ר האגודה האנתרופולוגית הישראלית ומרצה בבן גוריון, הודה כי באגודה העבירו את החלטתם לאירופים, ומסר בתגובה: "באתר של האגודה האנתרופולוגית מופיעה החלטה שעליה הצביעה האגודה, זה מה שהועבר לאירופים בבקשה שייתמכו בה, זה מה שהם שלחו וזה מה שהם הצביעו. מהות הפניה שלנו לא רלוונטית, מה שחשוב זה ההחלטה. למה זה רלוונטי לסיפור? האיגוד שלהם הצביע ותמך בהחלטה שלנו".