מאות ההגרים שעשו את דרכם לארה"ב בשיירה ניסו הלילה (שני) לחדור את גבול ארה"ב-מקסיקו, ואמריקה כולה ערוכה לראות כיצד יתמודד ממשל טראמפ עם משבר ההגירה החדש שפוקד את גבולות המדינה. המהגרים שניסו לחצות את הגבול באופן בלתי חוקי מטיחואנה פוזרו על ידי גז מדמיע שנורה עליהם מצד הכוחות האמריקאים הרבים שפוזרו לאורך הגבול בהוראת ממשל טראמפ.
לדברי העיתונאים שהגיעו לסקר את האירועים, לאחר שמשטרת מקסיקו הציבה מחסום למהגרים, חלקם הלכו מסביב לכוחות השיטור וניסו לחצות את הגבול. הרשויות האמריקאיות השתמשו בגז מדמיע על מנת לפזר אותם, ובמקום נוצר כאוס מוחלט. עדים להתרחשויות סיפרו על ילדים שנחנקו מהגז בתוך ההמולה שנוצרה.


 
 

בתגובה לאירועים, חסמה ארה"ב למשך שעות ארוכות את מעבר הגבול בין סן דייגו לטיחואנה. מדובר במעבר הגדול ביותר לאורך הגבול, בו עוברים עשרות אלפי רכבים והולכי רגל ביממה. מקסיקו הגיבה לאירועים בחריפות והודיעה כי תגרש חלק מהמהגרים שניסו לחדור "באופן לא חוקי ובאלימות" את הגבול של המדינה עם ארה"ב.
מזכירת ביטחון המולדת בארה"ב, קירסטן נילסן, אמרה בתגובה להתרחשויות כי "לאחר שלא הורשו להיכנס, חלק מהמהגרים ניסו לפרוץ חלק מן הגדר לאורך הגבול וניסו לפגוע באנשי סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארה"ב (CBP). לא נסבול סוג כזה של התנהגות ולא נהסס לסגור את כל הכניסות למדינה מטעמים של ביטחון הציבור".

צילום: רויטרס
 
עוד הוסיפה נילסן, כי "נבקש להעמיד לדין את כל מי שמסכן או מפר את הריבונות של האומה שלנו, ונתבע על כל הרס של רכוש פדרלי".
ראש עיריית טיחואנה הדגיש כי לא ייתן למהגרים לפגוע ביחסיה של העיר עם שכנתה מעבר לגבול. "תושבי טיחואנה עובדים, לומדים ומבקרים בארה"ב בכל יום, וסגירת הגבול תשפיע עליהם", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. לדבריו, הוא לא מתכוון להעניק סיוע למהגרים וקרא לממשלה המקסיקנית לסייע בפתרון המשבר. 
 
צילום: רויטרס

צילום: רויטרס

 
ג'וזף גרסיה, בן 32 מהונדורס, הסביר לכתב של סוכנות הידיעות רויטרס את המצוקה בה נמצאים המהגרים. "הם רוצים שנחכה במקסיקו, אבל אני מיואש. הילדה הקטנה שלי חולה ואין לי אפילו כסף לחלב".
"אני רוצה לעבוד, אבל הם לא נותנים לי אישורים. מה הם רוצים שאני אעשה?", המשיך גרסיה. "אני רוצה לעשות משהו, אני לא יכול לסבול את זה יותר".

מהגרת אחרת סיפרה מדוע הצטרפה לשיירה והסבירה כי רצתה לראות האם תקבל אישור להיכנס לארה"ב. "זו המטרה שלנו, ואנחנו מתפללים לאלוהים שיביא אותנו לשם".