סכנת השיטפונות: על פי דיווח (הערב) של חברת "החדשות", מומחים הידרולוגים ברשות המים, שמפעילים את מרכז חיזוי השיטפונות של הרשות התפטרו בשל סכסוך עם רשות המים בנוגע להפעלת חמ"ל שיטפונות שיפעל 24 שעות ביממה. המומחים שהתפטרו מספקים התרעות ספציפיות על שיטפונות, עד רמת הנחל הצפוי להיות מוצף, ועוצמת השיטפון, והם האמינו כי יש צורך אקוטי בהקמת החמ"ל, בניגוד לדעת רשות המים.



בשל יכולתם של המומחים, רשות המים יכלה לספק התרעות ספציפיות על שיטפונות צפויים, שאפשרו סגירת כבישים ואישור וביטול טיולים מול משרד החינוך. בשלב זה לא מונו לעובדים המתפטרים מחליפים, וזאת למרות אזהרת גורמי החילוץ, שהבהירו כי השירות אותם מספקים המומחים חיוני להצלת חיים. ברשות המים הגיבו לכתבה ומסרו כי הוכן תהליך חפיפה למחליפים.



קורבנות אסון נחל צפית
קורבנות אסון נחל צפית



הצורך בדיווח על שיטפונות אפשריים, הודגם בנסיבות הטרגיות ביותר בחודש אפריל האחרון, כאשר קבוצת בני ובנות מכינת "בני ציון", שיצאו לסיור באזור נחל צפית טבעו בשיטפון לאחר שהנחל הוצף ותשע נערות ונער ניספו באסון. אחד הגורמים לאסון הקשה הוא שמכיוון שהמכינות הקדם צבאיות לא כפופות למשרד החינוך, ההתרעה שהועברה בנוגע לסכנת השיטפון לא הועברה אליה. היום התקיים דיון קשה בוועדת החינוך, התרבות והספורט, שם הורי הנערות שנספו בנחל צפית ביקשו להפיק לקחים מהאירוע הכואב.



אריק שמיר, אבא של שני שמיר ז"ל: "איבדנו את היקר לנו מכל. אנחנו פה כדי למנוע את האסון הבא. מאז האירוע לא קרה כלום - האסון לא קרה בגלל איתני הטבע, אלא בגלל אנשים". יעל כהן אמא של רומי כהן ז"ל הוסיפה: "אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות של אנשים שעבדו במכינות ומספרים לנו סיפורים מסמרי שיער על מחדלים חמורים. מדובר בעשרים שנה של הזנחה מצד משרד החינוך ומשרד הביטחון. גם ראש הממשלה לא טרח לענות למכתבים שלנו", ויצחק אור, אביה של אלה אור ז"ל סיכם: "קוראים למכינות מכינות קדם צבאיות , ועכשיו משרד הביטחון מתנער מאחריות".



יוזמת הדיון, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה במהלך הדיון כי "יש דיונים שאתה מתכונן אליהם וקורא מסמכים וניירות עמדה. אבל יש דיונים שצריך להתכונן אליהם נפשית. את ועדת החינוך כבר הוכחנו שצריך בדיוק בארועים האלה - כבר מצאנו עצמנו במאבקים שבהם המשרד לא הקשיב לנפגעים או לנו, ואת התוצאות אנחנו יודעים. ועדת החינוך וחברי הכנסת חייבים להוציא סיכום מהדיון ולפעול מול משרד החינוך ומשרד הביטחון שעד כה פשוט מתעלם מההורים, ונאמר להם שלא נשתוק, ולא נעמיד פנים שעשיתם משהו בכלל עד כה - עד שהאנשים שבגללם הילדים האלו נכנסו לנחל באותו זמן ישלמו את המחיר, ועד שנבין כיצד הם מתכוונים לאסדר באמת את המכינות".
אי אפשר להאמין כמה אטימות וכמה קהות יש בטיפול בארועים כאלה. כל הוועדות שפועלות עכשיו מסתכלות קדימה בלי להסתכל קודם אחורה ולכן חייבת לקום ועדת בדיקה בראשות שופט בדימוס לבחינת הכשלים שהובילו לאסון הזה. עד שהדברים לא יוסדרו כהלכה אסור להניח שדוחות מאסדרים - מאבוהב ועד אהרונישקי, יספקו אותנו".