"את אחד הסרטונים המוצלחים שלי צילמתי לפני כמה חודשים בכותל, לפני תחילת טקס ההשבעה של חטיבת כפיר. צילמתי חיילים שמחים ושרים, ולסרטון הזה היו יותר מ־500 אלף צפיות", אומר ג'וש וונדר, העוסק ביחסי ציבור ופועל למען הסברה ישראלית. "היה מדהים לראות איך סרטון שצילמתי בטלפון שלי משפיע על כל כך הרבה אנשים. כשרואים הרבה מורל בצה"ל, זה עושה תחושה טובה לכל ציוני בעולם ובארץ".



וונדר ( 48) מירושלים, גדל עד גיל 17 בארצות הברית. לאחר מכן עלה ארצה, למד בישיבה והתגייס לצה"ל. "כבר מתחילת דרכה של פייסבוק התחלתי להעלות סרטונים, ובשנים האחרונות פעילות זו תפסה תאוצה", הוא מספר. "כיום אני מעלה כמעט מדי יום סרטונים, חלקם הגדול בלייב, וגם פעיל בטוויטר, ביוטיוב ובאינסטגרם. אני חושב שישראל כשלה ביחסי הציבור שלה. אני מרצה בהרבה קהילות יהודיות בחו"ל ורואה שאצל יהודים אין כמיהה לעלות לארץ. בחו"ל גם היהודים וגם הגויים רק שומעים את החדשות הרעות, והם חושבים שכל מה שקורה פה זה פיגועים וטילים. אנשים שם מאוד צמאים לשמוע גם את הדברים הטובים על ישראל".



אילו צדדים חיוביים אתה מראה בסרטונים שלך?


"למשל, בכל החגים אני יוצא לשוק, יוצא לסופר, בסוכות מסתובב בין כל הסוכות, בחנוכה מראה את כל החנוכיות. אני רוצה להראות את החגים השמחים. אני גר ממש קרוב לעיר העתיקה בירושלים, אז יש גם הרבה סרטונים על הכותל, על הר הבית וכל מה שקשור לירושלים. רוב הסרטונים הם באנגלית, והנוצרים גם מאוד מתעניינים במה שקורה בישראל. עשיתי סרטון בעת העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, אירוע שהיה מאוד היסטורי".



וונדר מספר שאפילו לא שיער כמה השפעה יש לו. "לפני כמה שנים הלכתי ברחוב בירושלים, הייתה שם קבוצת תיירים מסין ותיירת אחת ראתה אותי וזיהתה אותי", הוא מספר. "מאוד התפלאתי שגם בסין צופים בסרטונים שלי. רוב התגובות שאני מקבל הן חיוביות. אנשים כותבים לי מכל העולם שהם אוהבים את הסרטונים, שהם רוצים לראות עוד, ואני חושב שכל ישראלי יכול להיות שגריר של ישראל ולהשפיע עם הטלפון הנייד שנמצא בתוך הכיס שלו".



להמשיך את המסר



וונדר קורא לאנשים לצלם דברים טובים שקורים בישראל, ולהעלות אותם לכל הפלטפורמות שהרשת מציעה. "לצערי, האויבים שלנו - לא רק חמאס, אלא גם ארגוני ה־BDS - עושים עבודה מוצלחת ומפיצים כל מיני סרטונים המבטאים את האינטרסים שלהם", הוא אומר. "אני רואה הרבה יותר לחץ הסברתי מהצד שלהם מאשר מהצד שלנו. בעולם רואים את כל השנאה והדברים הרעים, ואני אומר שהסברה חשובה כמו לחימה בזמן מלחמה, ואולי אפילו יותר. אנחנו חיים כיום בדור שבו כל אדם יכול להשפיע על אלפי אנשים, וחשוב לנצל את זה לטובתנו".



וונדר מספר ששבוע אחרי רציחתו של ארי פולד ז"ל - שהקדיש את חייו להסברה פרו־ישראלית ונדקר למוות בפיגוע בגוש עציון - הוא וכמה מחבריו שגם עוסקים בהסברה החלו במנהג מיוחד. "חשבנו מה אנחנו יכולים לעשות לזכרו", הוא אומר. "ידענו שהסברה הייתה מטרת חייו של ארי. הוא רצה להראות צד חיובי של ישראל לעולם, ורצינו להמשיך את המסר הזה. לכל אחד מאיתנו יש הרבה עוקבים, וחשבנו שכדאי לנו גם לעשות דברים יחד כדי להשפיע על כמה שיותר אנשים. החלטנו שניפגש בכל שבוע ושכולם יעלו סרטוני לייב באותו זמן ומאותו מקום".



איזה סרטונים כבר העליתם?


"למשל לפני כשבוע עשינו סיור בעוטף עזה. רצינו להראות לעולם מה באמת קורה שם, ולא מה שהתקשורת בחו"ל רוצה להראות. בזכות תרומה שקיבלנו מחו"ל גם קנינו 500 סופגניות כנגד 500 הטילים שנפלו שם לאחרונה. את הסופגניות חילקנו לחיילים ולתנועות נוער שהתכנסו באזור. עכשוי מישהו נוסף תרם לנו כסף לרכישת ציוד צילום, כדי שנעשה את מה שאנחנו עושים בצורה יותר מקצועית ונשפיע על יותר אנשים".