בנק לאומי פתח בהליך החלפת רואי החשבון, כך נודע ל"מעריב". תיק הביקורת החשבונאית של בנק לאומי נחשב לשני בחשיבותו במשק. בשבוע שעבר ערכו ארבעת משרדי ראיית החשבון הגדולים בישראל פרזנטציה שנמשכה יומיים בפני ועדת הביקורת של דירקטוריון הבנק בראשות ציפי סאמט (לשעבר המפקחת על הביטוח).

השתתפו נציגי E&Y, משרד רואי החשבון הגדול בישראל, המבקר כיום את הבנק במשותף עם משרד סומך חייקין. כן היה שם, כמובן, גם משרד סומך חייקין KPMG. גם משרד BDO הכין פרזנטציה. עוד נכח משרד קסלמן וקסלמן PWC, שווטו שהטיל משרד סומך חייקין (בנימוק שהוא אינו מסוגל לעבוד איתו), מנע את צירופו לבנק כבר לפני שנה. הדבר נעשה למרות המלצת ועדת הביקורת. אלא בשל טענות על ניגודי אינטרסים כביכול שבהם היו נגועים חברי הוועדה, המלצתם נפסלה וההחלטה הובאה לדיון מחודש בדירקטוריון שבראשות דוד ברודט, וזה החליט לדחות את כל הליך ההחלפה. משרד ברייטמן אלמגור, העובד עם הבנק בפרויקט מחשוב במאות מיליוני שקלים, כלל לא הגיש את מועמדותו.

חברי הוועדה, ובהם אוהד מראני, יורם גבאי ותמי גוטליב, התרשמו מהמצגות והבהירו כי יעמדו בקשר עם המשרדים. חלק מחברי הוועדה נפסלו בחשש לניגוד אינטרסים. מי שהשקיע מאמץ מיוחד בהכנת שיעורי הבית היה משרד קסלמן וקסלמן PWC. זה שיגר את החשבונאית הראשית של ענק הבנקאות האמריקאי ג'יי־פי מורגן. זו התחייבה להקדיש לפחות 10% מזמנה לעבודת הביקורת בבנק לאומי אם וכאשר יזכה המשרד בתיק. על הנייר, סיכוייו של המשרד אינם רעים.

בעוד שהמתחרים כמו BDO או סומך חייקין כבר מבקרים שני בנקים, למשרד ענק זה אין דריסת רגל במערכת הבנקאית בגלל אינטרסנטים למיניהם. סומך חייקין הכשיל כאמור לפני שנה את מינוי קסלמן וקסלמן PWC בגלל הדם הפיננסי הרע בין שני המשרדים.

הסכסוך, שנמשך כבר יותר מעשרים שנים, ידוע לפיקוח על הבנקים אבל שם לא עושים הרבה. החלפת רואי החשבון לא תצא אל הפועל מיד, ותחל מדוחות 2020. כדי שמשרד רואי החשבון החדש יקבל את התיק, הוא חייב להיכנס לתמונה כבר בתחילת 2019, אך לוח הזמנים הצפוף לא יאפשר זאת.

בימים אלה ניטש הקרב על תיק ביקורת מרכזי נוסף, הנוגע לבזק. סומך חייקין אוחז בתיק מאז הפרטת החברה לפני 25 שנה. כל הניסיונות להחליף את המשרד נכשלו עד כה. אלא שיו”ר בזק החדש שלמה רודב החליט לשבור את הכלים ויצא במכרז חדש.

בימים שבהם המערכת הבנקאית מתמודדת עם שפע בעיות, כמו הסתבכות המס עם הרשויות האמריקאיות, ועדות חקירה פרלמנטריות ועוד, זה הזמן לשידוד מערכות בתיקי הביקורת במערכת הבנקאית כולה. מבנק לאומי לא נמסרה תגובה לידיעה. מחברת בזק נמסר שהחברה לא עוסקת בתקשורת בהחלטותיה העסקיות.

עוד על החלפת רואי החשבון בלאומי, מחר בטור שוטף פלוס ב"מעריב".