"גידול סרטני", כך כינה נשיא איראן חסן רוחאני את ישראל ביום שבת. תוך זמן קצר הגיעו הגינויים מאירופה. אפשר היה לוותר על הגינויים. הם לא עושים רושם על אף אחד. הרי יומיים לאחר שאמר את דבריו, ישבו נציגיו של רוחאני עם בכירי האיחוד האירופי כדי לדון עמם על שיתוף פעולה גרעיני, זאת במסגרת מימוש הסכם הגרעין מ־2015.



לאחר שהסתיימו השיחות יצאה הודעה ממשרדה של פדריקה מוגריני, הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ולפיה האירופים מביעים את מחויבותם לשמירה על הסכם הגרעין שהוא "עמוד התווך בביטחון אירופה והאזור".



וכשמוגריני ועמיתיה ישבו עם האיראנים בבריסל, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ממשלות צרפת וגרמניה הגיעו להסכמה על מבנהו של ארגון כלכלי משותף וחדש, שתכליתו לאפשר העברת כספים לאיראן בדרך שתעקוף את הסנקציות הבנקאיות שהטיל ממשל טראמפ על איראן מוקדם יותר השנה.



בשיחה עם ה"ג'רוזלם פוסט" השבוע אמר שגריר ארה"ב בגרמניה ריצ'רד גרנל: "ארצות הברית תשקול הטלת סנקציות על הישויות המשתתפות בטקטיקות האלה".



ועדיין, איך אפשר להבין את התנהגות האירופים? מה מניע את גרמניה, צרפת, בלגיה ואפילו את בריטניה - ששוקלת להצטרף לארגון הכלכלי עוקף הסנקציות, לתמוך כך באיראן?



אין זה מפני שאיראן מאירה להם פנים. בחצי השנה האחרונה תכננו האיראנים שלושה פיגועים באירופה. הראשון, רצח מתנגד שלטון האייתוללות בהולנד ביוני - הצליח. השניים הנוספים: ניסיון פיגוע בוועידה השנתית של ארגון אופוזיציה איראני בפריז שנערכה ביולי, וניסיון רצח פעיל אופוזיציה איראני על אדמת דנמרק בחודש שעבר, סוכלו ברגע האחרון.



טרור אינו האמצעי היחיד שאיראן מפעילה נגד אירופה. לקראת פגישתו עם מוגריני איים ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, כי אם האירופים לא ימשיכו לקנות מהם נפט תוך הפרת הסנקציות האמריקאיות, תשוב איראן להעשיר אורניום ברמה של 20% ואף מעבר לה, דבר שאיננה יכולה לעשות במסגרת הסכם הגרעין. "קל לנו לחזור למה שעשינו", אמר.



אולי האירופים פועלים בדרך זו בשל חששם מהאיראנים, אבל לנוכח העובדה שהאיראנים מפעילים, כבר עכשיו, רשתות טרור על אדמת אירופה ברור שלמאמצים לפייס את טהרן אין כל סיכוי להצליח. כפי שאמר בריין הוק, האחראי על מדיניות ארה"ב כלפי איראן מטעם מחלקת המדינה: "משונה מאוד לראות שבזמן שהמשטר האיראני מנסה כל כך לשמר את התמיכה האירופית הוא רוקם תוכניות לפיגועי תופת ולניסיונות חיסול באירופה".



ייתכן שההסבר להתנהלות אירופה כלפי איראן שורשו בשנאת ארה"ב או לכל הפחות שנאת הנשיא דונלד טראמפ. מיד לאחר חשיפת המזימה לחסל את פעיל האופוזיציה האיראני על אדמת דנמרק, החזירה ממשלת דנמרק את השגריר שלה מטהרן וקראה לאיחוד האירופי להטיל סנקציות על איראן, אולם כעבור כמה שבועות חזר השגריר לטהרן, ורעיון הסנקציות נגנז.



בשיחה עם ה"אינדפנדנט" הבריטי הסביר דיפלומט אירופי בכיר כי ההחלטה לא להטיל סנקציות על איראן נבעה משנאת טראמפ. "אנחנו רוצים לשחק את זה בצורה חכמה כדי שטראמפ לא יגיד, אמרתי לכם, האירופים החלשים יבינו בסוף את האופי האמיתי של איראן". במילים אחרות, האירופים אינם רוצים להודות כי האיראנים מסוכנים להם, כי בכך הם יודו שטראמפ צדק. הם מעדיפים לסבול מטרור איראני ולפעול במישרין נגד ארה"ב ובעד משטר האייתוללות תוך עקיפת הסנקציות האמריקאיות רק כדי לא להודות שהאמריקאים צודקים והם טועים.



ישנה כמובן האפשרות ששנאת יהודים מניעה את האירופים לחבק משטר שקורא כל יום להשמדת ישראל - ופועל ישירות וגם בעקיפין, באמצעות בני חסותו חמאס וחיזבאללה, לקדם את מטרתו הרצחנית. סקר האנטישמיות באירופה שפרסמה רשת CNN השבוע חשף, ולא בפעם הראשונה, את האמת העגומה: אותה אירופה שביצעה את השואה ממשיכה לשנוא יהודים.



על פי גורם אמריקאי בכיר מוגריני איננה המנוע מאחורי הפעילות הפרו־איראנית של האיחוד האירופי, אם כי היא מצדדת בה לחלוטין. על פי אותו גורם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל היא המנוע מאחורי המאמצים האירופיים הבלתי פוסקים לחזק את איראן מול ארה"ב וישראל.



התפספסה אמת בסיסית



מוגריני וחבריה טוענים כי הם פועלים לשמירה על הסכם הגרעין משום שהוא משיג את המטרה שלשמה הוא נועד: מניעת פיתוח נשק גרעיני על ידי איראן. "ההסכם חיוני לביטחון אירופה, האזור והעולם כולו", אמר אריאס קנטי, הממונה על האנרגיה באיחוד האירופי והוסיף, "איננו רואים כל חלופה אמינה שתשמור על השלום".



טענות האירופים שהסכם הגרעין מצליח להוריד את איראן מהעץ הגרעיני הן שקריות. מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו חשף את ארכיון הגרעין של איראן, שתפסו אנשי המוסד השנה, אי אפשר להאמין להבטחות של טהרן בנוגע לריסון פעילות הגרעין שלה. עצם קיומו של הארכיון מוכיח כי המשטר האיראני לא נרתע מלפתח נשק גרעיני. גם השבוע הזהיר ראש סוכנות הגרעין האיראנית את האירופים שאם לא ישמרו על כלכלת איראן מפני הסנקציות האמריקאיות, ההשלכות יהיו "מאיימות".



התנהלות אירופה למען איראן כמו גם איומי האיראנים חושפים שהתפספסה אמת בסיסית בדיון על ההסכם: הסכם הגרעין אינו הסכם צבאי. הוא לא נועד למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני. הוא בסך הכל הסכם שילומים.



ממשל אובמה, בשיתוף עם האיחוד האירופי, סיכם כי כספים אדירים יזרמו מהמערב לאיראן. טהרן מצדה לא נתנה תמורה לשילומים. הטענה כי ההסכם הגביל את הפעילות הגרעינית נחשפה כתרמית ברגע שנודע שמשטר הפיקוח על האתרים הגרעיניים אינו קיים בפועל. על פי ההסכם, כדי למנוע פיקוח אירופי יכולה איראן לקבוע שהאתרים שאליהם מבקשים הפקחים להיכנס, הם מתקנים צבאיים.



תכלית הסכם השילומים של ממשל אובמה הייתה לפייס את האייתוללות על חשבון ישראל והמדינות הסוניות שעליהן מאיים המשטר בטהרן. רצונם של האירופים לשמר את הסכם השילומים נובע מכוונתם להמשיך לפייס את המשטר על חשבון ישראל והסונים. בכך טמונה הסכנה הגדולה בהסכם הגרעין ובהתנהלות אירופה.



אין עוררין על הקביעה שישראל, המדינות הסוניות ואולי גם ממשל טראמפ יעשו הכל כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. כפי שמבהירים מקורות בממשל, התכלית של הסנקציות היא לפרק ולרסק את הכלכלה האיראנית כדי להפיל את המשטר או להחליש אותו עד כדי כך שהוא לא יוכל לקדם את תוכנית הגרעין. זאת אומרת, תכלית הסנקציות היא לנטרל את איום הגרעין האיראני ללא מלחמה. אם תכשיל אירופה את הסנקציות האמריקאיות, תגדל הסבירות לפרוץ מלחמה גדולה.



אולי דבקותם של האירופים בהסכם השילומים לאיראן נובעת משנאה כלפי טראמפ או כלפי ישראל. ייתכן שמדובר ברדיפת בצע של חברות אירופיות, אבל לא מדובר במעשה נטול השלכות. אדרבא, הוא מסכן את האזור, את אירופה ואת העולם כולו במלחמה נוראית. על כן כדאי שהאמריקאים יממשו את איומיו של גרנל בהקדם.