השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מעוניין לזמן את מועמדו למפכ"לות, משה (צ'יקו) אדרי, לעדות נוספת בפני ועדת גולדברג על מנת שתשנה את המלצתה לבטל את מינוי אדרי, זאת על אף הפוליגרף התקין שביצע. במידה והבקשה של ארדן לא תתממש, הוא שוקל להביא את המלצתו למנות את הניצב בדימוס למפכ"ל המשטרה לאישור הממשלה, זאת חרף המלצת הוועדה. הבוקר (שישי) הוא תקף את הוועדה, ואמר כי "אלחם כנגד עוול שעושים בפעם השנייה (אחרי גל הירש) לקצין ששירת כל חייו את ביטחוננו".
בסביבתו של ארדן אמרו הבוקר שהוא מכבד את ועדת גולדברג, אולם העובדה שההכרעה במקרה זה התקבלה על ידי קול כפול, שובר שוויון, על ידי מי שממילא היה נגד המינוי, הופכת את ההחלטה ללא ראויה. 
גורמים בכירים במשרד לביטחון פנים הסבירו כי "על פי ההחלטה של ממשלת ישראל, הוועדה המייעצת למינוי בכירים היא ועדה מייעצת ולא מחליטה, ומשכך רשאי השר להביא לממשלה את עמדתו גם בניגוד להמלצת הוועדה, כך קבעה ממשלת ישראל שמצאה לנכון להקים את ועדת גולדברג. במקרה הזה, בוועדה המונה ארבעה חברים, שניים תמכו במינוי אדרי ואילו שניים, בראשות השופט גולדברג, התנגדו למינוי. אין כאן מקרה שבו הרוב קובע, אלא תיקו שהפך לניצחון. לכן, זהו לא מקרה רגיל. ניצב אדרי הוא קצין מוערך שביצע תפקידים רבים, ולזכותו מעשי גבורה במסגרת שירותו בתחום הביטחון במדינה. להטיל דופי בקצין שכזה, ולהעביר אותו את מסע ההשפלה הזה - הנם מעשים שלא ייעשו".

גורמים נוספים אמרו: "נכון שראוי שהמפכ"ל החדש יגיע נקי, אולם בכל מקום מתוקן טענות על ליקויים מלפני עשור, כשבדרך הקצין ממשיך למלא תפקידים בכירים ומשמעותיים ביותר בארגון, הן אמירות בעלמא, ללא כל בסיס ומתוך רצון לנקמנות. מדובר בנורמה פסולה שהפכה למקובלת במשטרה ובחברה, ואת זה צריך לעקור מהשורש".

"השר לביטחון פנים", הוסיפו הגורמים, "מתוך שיקולים מקצועיים ורצון להמשיך ולהצעיד את המשטרה לטובת הציבור, מצא לנכון, כפי שהצהיר גם אמש על במעמד הפרידה מאלשיך, כי ניצב אדרי הוא המועמד הראוי ביותר לכהן כמפכ"ל המשטרה. משכך, הוא לא מתכוון להרים ידיים, ואחרי שינסה לשכנע את חברי ועדת גולדברג כי החלטתם הייתה שגויה, הוא לא פוסל אפשרות להציג את המינוי בפני הממשלה לאישורה". 

השרה שקד: "יש לבטל את הוועדה"



שרת המשפטים איילת שקד אמרה במהלך הלילה בכנס בלוס אנג'לס כי יש לבטל את הוועדה למינוי בכירים בעקבות ההחלטה. מתנגדי המינוי בוועדה נימקו את החלטתם בפגישתו של אדרי עם עורך הדין פיני פישלר, שמייצג את רפי רותם, אחד המתנגדים למינוי שהופיעו בפני הוועדה. נוסף לכך, דוח של מבקר המדינה קבע כי בתקופה בה פיקד על אגף התנועה במשטרה, נהגו לסגור תיקים של קצינים בכירים במשטרה.


 


בכנס של ערוץ 7 בלוס אנג'לס, שקד נשאלה על עמדתה באשר להחלטת הוועדה למינוי בכירים בראשות השופט בדימוס גולדברג לפסול את מינוי אדרי למפכ"ל המשטרה. "לאחר קריאת שתי חוות הדעת, אוכל לומר את דעתי בפה מלא: חוות הדעת של נציב שירות המדינה פרופ' הרשקוביץ ומשה טרי בהירה והגיונית, בעוד חוות הדעת של השופט בדימוס גולדברג ופרופ' איינהורן אינה מתיישבת עם השכל הישר. או כמו שאומרים המשפטנים: לוקה בחוסר סבירות", השיבה שקד.

לטענתה, "אדרי עבר ויה דלורוזה בהליך המינוי. אם אחרי כל הבדיקות נמצאה פגישה עם עו"ד פישלר ודוח מבקר מדינה שלא מנע ממנו להיות מפקד מחוז ומנכ"ל משרד, אז אין כל מניעה למנותו. בנוסף, הוועדה למינוי בכירים היא מייעצת, לא ממנה. לממשלה יש שיקול דעת רחב לשקול את המינוי לאור חוות הדעת". 
"במידה שגלעד ארדן יביא את מינויו של צ'יקו אדרי לאישור הממשלה - אצביע בעד", הצהירה שקד. באשר לעצם עבודתה של ועדת גולדברג אמרה שקד כי, "הוועדה למינוי בכירים קמה מכוח החלטת ממשלה בשנת 1999 כלקח מפרשת בראון-חברון. הוועדה מיותרת ומסרבלת את הליכי המינוי. הדבר הנכון לעשות הוא לבטלה ובמקום זאת שהשר הרלוונטי יניח את המינוי בפני הממשלה כחודש, על מנת לתת זמן לדיון ציבורי. לאחר מכן יביא את המינוי להחלטת ממשלה. כנהוג בכל הצעת מחליטים, גם כאן תוגש חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. גם היום ועדת גולדברג נשענת על חוות דעתו של היועמ"ש. לכן אין טעם בהליך הכפול והמסורבל הזה".

השופט בדימוס אליעזר גולדברג, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


ארדן: "לא אתן יד לעוול כזה"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר הבוקר בגל"צ כי "אקיים התייעצויות עם היועמ"ש ועם אנשי משרד המשפטים, אבל חשוב לי שהמאזינים יבינו. הוועדה הזו היא ועדה מייעצת, היה בה אמש שוויון קולות. אני קראתי לעומק את ההחלטה שנשלחה אליי ולא הצלחתי להבין איך ועל מה פוסלים כאן קצין משטרה מצטיין שעשרות שנים נלחם בטרור ובפשיעה. שלחו אותו לבצע בדיקת בפוליגרף, לא ברור אם בסמכות, אבל גם אותה הוא עבר בהצלחה. הייתה גם הבנה בוועדה שאם הוא יעבור אותו בהצלחה, אז מועמדותו תומלץ על ידיה. פתאום, על בסיס פגישה, שבה בכלל לא דנו בהתנגדות של רפי רותם למועמדותו של ניצב בדימוס משה אדרי, הוועדה מחליטה שלא להמליץ? אני חושב שזה דבר מאוד מוזר, ואני אצטרך לבדוק האם לקבל את המלצת הוועדה או להעביר את האישור למינוי".

ארדן הוסיף כי "הפגישה הזו נוצרה על בסיס פנייה של מכר משותף שלהם, ניצב בדימוס אורי ברלב, ואני לא מתכוון לתת הסברים על פגישה כי לדעתי אין בה דבר פסול. מותר לאנשים להיפגש. אנחנו במדינה עם חופש ביטוי ותנועה ומותר לאנשים לפגוש ולשמוע אחד את השני. זה לא הליך פלילי שבו מאיימים על עד או על מתלונן, ולכן אין שום סיבה שהפגישה הזו תגרום לפסילתו של קצין שמשרת את הציבור עשרות שנים. לא אתן יד לעוול כזה".
 
לדבריו, "אני ממליץ לכל אחד להסתכל על דוח מבקר המדינה ולהבין מה אנחנו מדברים. אין בדוח שום טענה לפגיעה בטוהר מידות, אכן הייתה שם בעיה חמורה של קציני משטרה שבוטלו להם דוחות תנועה כי הם הצהירו שהנהיגה המהירה שלהם הייתה במסגרת תפקידם. אף אחד לא אמר שמשה אדרי, כראש האגף, אמר לבטל את הדוחות הללו. היה שם נוהל לא תקין במשטרה ועל כך העיר מבקר המדינה, בין זה לבין טוהר מידות אין שום דבר".
 
"לא הבאתי מועמד חיצוני או מישהו שלא מכירים, אלא קצין מתוך המשטרה ששירת עשרות שנים במגוון תפקידים ולא דבק בו רבב", טען ארדן. "הוא לא ביצע שום עבירה פלילית, ניגש לפוליגרף ועבר בהצלחה, ועל בסיס זה אנחנו נמנע עכשיו מהממשלה שהקימה את הוועדה לא למנות אותו?".
 
מה הרעיון בלהקים ועדה ולקבל את המלצותיה רק כאשר היא מחליטה כפי שהממשלה רוצה?
"הרעיון הוא שהוועדה היא מייעצת וכל גוף ממשלתי צריך לבדוק האם ההחלטות שלה הן סבירות או לא. היא קיבלה החלטה בשוויון קולות, ואני ורבים אחרים חושבים שאין לשני המתנגדים סיבה אמיתית. במצב כזה אני לא מתכוון לקבל את עמדת הוועדה, אז אנסה לשנות את דעתם של המתנגדים או שאביא את זה לאישור הממשלה בכל מקרה".
 
באשר לאפשרות שנגד מינוי כזה יעתרו לבג"צ, אמר ארדן כי "לצערי, במדינתנו, תמיד מוגשת עתירה לבג"צ. בכל מקרה היו מגישים עתירה כזו. אני צריך להפעיל שיקול דעת האם אני כשר ממנה את האדם הנכון למשטרת ישראל. בחרתי בו לאחר חוות דעת של היועמ"ש, ראיונות, ואומרים לי לבטל את שיקול דעתי על סמך החלטה שאני לא מצליח להבין. צריך לשקול מחדש את הסמכויות של הוועדה, אבל אם היא רק מייעצת אני לא חושבת שצריך להכפיף אליה את שיקול דעתנו".

רפי רותם. הביא לסיכול מינוי מפכ"ל? צילום: פלאש 90


עו"ד פישלר: "אדרי היה צריך לספר על הפגישה"

עו"ד פני (פנחס) פישלר, פרקליטו של רפי רותם, אמר בגל"צ כי "לא היית לי כוונה לסכל את המינוי, אלא אני נלחמתי ונלחם את מלחמתו של רפי רותם. לא ביקשתי להיפגש עם אדרי, הוא יזם את הפגישה ותיאם אותה. הפגישה איתו בלשכתו במשרד לביטחון פנים הייתה ב-15 לנובמבר, הוא הופיע בוועדה ב-18 לנובמבר והיה צריך לספר עליה ביוזמתו. אני, יחד עם רפי רותם, הגענו לוועדה ב-20 לחודש וחשפנו הכל, גילוי שלם מלא ונאות כמו בספרים".
 
לדבריו, "אדרי ביקש לשמוע את תלונתו המפורטת של רפי רותם כפי שהגיש אותה, וזה בסדר, זה תקין ולגיטימי. רק היה צריך לדווח על קיום הפגישה כמו שאנחנו דיווחני, גילוי נאות שלם".
 
לאחר מכן, תקף את אדרי וטען כי "הוא גירש את רפי רותם ולא נתן לו להגיש תלונה על רות דוד. אזקו אותו והכו אותו ולא נתנו לו זכות במדינת ישראל הדמוקרטית להגיש תלונה על אחת מהפרשות המגה-מושחתות שהיו במדינה, כפי שכינה אותה השופט דוד רוזן. שטחתי בפני אדרי בפגישה את הביקורת שלי כלפי המשטרה, והוא הבטיח להכפיף תחתיו חטיבה שלמה של ביקורת".