השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, יביא לאישור הממשלה את מינויו של מפקד מחוז דרום, ניצב מוטי כהן, לממלא מקום המפכ"ל, זאת לאחר שוועדת גולדברג פסלה את מועמדותו של משה אדרי. מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי מינויו של ניצב כהן למ"מ המפכ"ל יהיה לתקופה של 45 יום או עד למינוי מפכ"ל המשטרה, לפי המוקדם מביניהם.



הבחירה בכהן נעשתה לאחר שסמפכ"ל המשטרה, זוהר דביר, הודיע שהוא מתכוון לפרוש בעוד כחודש וחצי מהמשטרה. לכן, אם היה ממונה לתפקיד ארדן היה נאלץ להחליף את ממלא מקום המפכ"ל פעם נוספת במקרה שבו הליך המינוי היה מתארך. כמו כן, ניתן להעריך כי העובדה שכהן פיקד על שני מחוזות גדולים (מרכז ודרום) השפיעה על החלטת ארדן. 



כעת ארדן ממתין לחוות הדעת של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, כדי לבחון אפשרות של הגשת מועמדותו של אדרי לאישור הממשלה. בכל מקרה, השר לא יאריך את כהונתו של המפכ"ל הנוכחי אלשיך, שמסיים את תפקידו ביום ראשון הקרוב ויוצא לחופשת השחרור שלו.



נזכיר כי בפיקוד הכללי של המשטרה מכהן גם ניצב זהר דביר בתפקיד הסמפכ"ל, אולם השר ארדן טרם גיבש החלטה את מי להציב בתפקיד ממלא המקום עד למינויו של ניצב אדרי, ככל שהדבר יתאפשר.



לפני שלוש שנים, בסיטואציה דומה, כאשר רצה השר ארדן למנות את גל הירש לתפקיד המפכ"ל, ועוד קודם הודיע על סיום כהונתו של המפכ"ל הקודם, רנ"צ יוחנן דנינו, הוא מינה את ניצב בנצי סאו לתפקיד ממלא המקום ולא את מי שכיהן אז בתפקיד הסמפכ"ל. כעת, לא מן הנמנע שגם הפעם יטיל ארדן את המשימה על מועמד אחר לתקופה הקרובה.



ארדן. צילום: אלכס קולומויסקי
ארדן. צילום: אלכס קולומויסקי



בתוך כך, מדובר משרד המשפטים נמסר כי מנדלבליט בוחן את החלטת הוועדה: "היועץ המשפטי לממשלה מקיים התייעצויות עם הגורמים הרלוונטיים, בראשם השר לביטחון פנים על מנת לגבש את עמדתו המשפטית. במסגרת זו מובאים בחשבון כל הנתונים הדרושים לעניין. לעת הזו נמסר על ידי השר לביטחון פנים כי הוחלט על מינוי של ממלא מקום לתפקיד, לפרק זמן קצר, עד שהעניין יבוא על פתרונו".



במהלך הלילה, כאמור, פסלה הוועדה למינוי בכירים בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר אליעזר גולדברג את מועמדו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן לתפקיד המפכ"ל. בהודעה דרמטית, הודיעה הוועדה כי לאחר שוויון בהצבעה בנוגע למינוי של ניצב בדימוס משה אדרי לתפקיד, השופט גולדברג השתמש בקול שובר השוויון שברשותו ופסל את המינוי.
במהלך הדיון התנגדו השופט בדימוס וחברת הוועדה פרופסור טליה איינהורן למינוי, וזאת מול עמדת חברי הוועדה משה טרי ופרופסור דניאל הרשקוביץ, שתמכו באישור המינוי לתפקיד הבכיר והרגיש. הוויכוח על מינויו של אדרי לתפקיד נע סביב פגישתו של המפכ"ל המיועד עם עורך הדין פיני פישלר, שמייצג את רפי רותם, אחד המתנגדים למינוי שהופיעו בפני הוועדה.