נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' הרברט ווקר בוש, הלך לעולמו הלילה (שבת) והוא בן 94. נשיאה ה-41 של ארצות הברית מת שבעה חודשים לאחר מותה של רעייתו ברברה באפריל האחרון. הוא הותיר אחריו חמישה ילדים, ביניהם הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן.



בוש האב, שסיים את כהונתו בבית הלבן ב-1993, סבל בחודשים האחרונים מהידרדרות במצבו הרפואי אשר גרמה לו להתאשפז בבית החולים לעיתים תכופות.



לאחר מותו  נמסרה הודעה מטעם משרדו : "ג'ורג' הרברט ווקר בוש, טייס חיל הים האמריקני במלחמת העולם השניה, חלוץ תעשיית הנפט של טקסס ונשיאה ה-41 של ארצות הברית, מת ב-30 בנובמבר 2018. הוא היה בן 94 והותיר אחריו חמישה ילדים, 17 נכדים, שמונה נינים ושני אחים. לפניו הלכו לעולמם אשתו ברברה בת ה-73, בתו השנייה פולין רובינסון "רובין" בוש ואחיו ויליאם "באקי" בוש ופרסקוט בוש. סידורי ההלוויה יוכרזו עם בהקדם".



בנו, ג'ורג בוש הבן, כתב בחשבונו בפייסבוק: "ג'ב, ניל, מרווין, דורו ואני מודיעים בצער על מותו של אבינו  אחרי 94 שנים בלתי רגילות. אבא היה האב הכי טוב שילד או ילדה יכולים לבקש. משפחת בוש המורחבת אסירת תודה לאלו שדאגו והתפללו עבור אבינו ולתנחומים של חברינו ושל אזרחי ארה"ב".



נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מסר הצהרה: "מלניה ואני מתאבלים עם האומה על לכתו של בוש האב, שמת הלילה. דרך האותנטיות שלו, שנינותו ומחוייבתו הבלתי מתפשרת לאמונה, משפחת ומדינה, הנשיא בוש היווה השראה לדורות של אמריקנים שיהיו, במילותיו, 'אלף נקודות של אור', המראים את הגדולה, התקווה וההזדמנות שאמריקה מהווה לעולם".



הנשיא לשעבר, ברק אובמה, ספד לו: "אמריקה איבדה פטריוט ומשרת ציבור צנוע. לבנו כבד, אך אנו מכירים תודה. מחשבותינו נמצאות עם משפחת בוש ועם כל אלה שקיבלו השראה ממנו ומרעייתו ברברה". 


נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ספד לו אף הוא, ואמר כי הוא "חי חיים ארוכים של שירות, אהבה וחברות". קלינטון, שהביס את בוש בבחירות לנשיאות ב-1992, הוסיף כי הוא אסיר תודה על החברות שנוצרה ביניהם, וכי הוא "נדהם תמיד מההגינות האמיתית של בוש וממסירותו למשפחתו".

בוש ייזכר בין היתר בשל הובלתו את התקיפה בעיראק בזמן מלחמת המפרץ הראשונה. הוא סירב לכבוש את המדינה ולהפיל את משטרו של הנשיא דאז, סדאם חוסיין. הוא כיהן בעברו במספר תפקידים בעלי חשיבות, בהם שגריר ארצות הברית באו"ם וראש ה-CIA.

בוש נולד בשנת 1924 במסצ'וסט למשפחה שמרנית. אביו, פרסקוט, היה שותף בכיר בבית ההשקעות "בראון ברדרס". בהמשך, עברה המשפחה לקונטיקט ואביו הפך לסנאטור מטעם המדינה. בוש התחנך בפנימייה פרטית ונחשב לספורטאי ותלמיד מצטיין. כשסיים את לימודיו בבית הספר התיכון הוא הצליח להתקבל לאוניברסיטת" ייל" היוקרתית, אך אז פרצה מלחמת העולם השנייה והוא נאלץ להתגייס לצבא.
ג'ורג בוש האב וג'ורג בוש הבן. צילום: רויטרס
ג'ורג בוש האב וג'ורג בוש הבן. צילום: רויטרס

בוש התגייס לחיל הים האמריקאי והיה לטייס הצעיר ביותר בתולדותיו. במהלך המלחמה הוענק לו צל"ש על הטבעת ספינות מטען, ובהמשך קיבל גם את אות "צלב הטיסה המיוחד", לאחר שמטוסו נפגע מטיל נ"ט, אך הוא התעקש להשלים את המשימה ונאלץ לנטוש את כלי הטיס.

ארבעה חודשים לאחר שהשתחרר מהצבא האמריקאי, נשא לאישה את ברברה. לשניים נולדו שישה ילדים. ג'ורג' ווקר, שהפך לימים לנשיא ה-43 של ארצות הברית, הבן ג'ון, שכיהן כמושל פלורידה, ניל, מרווין, דורותי והבת פאולינה, שמתה בגיל צעיר ממחלת הסרטן.

עם שובו מהמלחמה ונישואיו לברברה, המשיך בוש במסלול חייו. הוא החל את לימודיו באוניברסיטת "ייל" וב-1948 סיים תואר ראשון בכלכלה. אביו הציע לו עבודה בבית ההשקעות שלו, אך בוש ויתר והחליט לעבור ביחד עם אשתו ובנו למערב טקסס.

לאחר מכן, בוש הצטרף לחברת "דרסר" לחיפוש והפקת נפט והחל להתקדם בסולם הדרגות. בוש לאיש מכירות מצליח ובהמשך החליט להקים חברה משלו לנכסי גז ודלק. ב-1954 הוא מצא את עצמו עומד בראשה של חברת ענק אמריקאית.

ב-1964 הוא התמודד על מושב בסנאט מטעם טקסס ונחל הפסד. כעבור שנתיים הפך לרפובליקני הראשון שייצג את המחוז השביעי בטקסס בבית הנבחרים, אך ב-1970 כשל שוב בניסיונו לקבל מושב בסנאט. ב-1971 שימש כשגריר ארה"ב באו"ם, שנתיים לאחר מכן כבר היה לראש המפלגה הרפובליקנית וב-1976 הפך לראש ה-CIA.

בשנת 1980 החליט לרוץ כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, אך הרפובליקנים העדיפו את רונלד רייגן כנציגם לבית הלבן ובוש עזב את המירוץ. רייגן, שנחשב עד קודם לכן כיריבו, הודיע כי הוא בוחר בבוש לתפקיד סגן הנשיא.
תמונה משפחתית. משפחת בוש. צילום: רויטרס
תמונה משפחתית. משפחת בוש. צילום: רויטרס

בוש  המשיך לשאוף אל הנשיאות, וב-1988 זכה בבחירות ברוב מוחץ של 426 קולות אלקטורים מול 111 להם זכה המועמד הדמוקרטי, מייקל דוקאקיס. ב-1989הושבע בוש כנשיאה ה-41 של ארצות הברית.

תקופת נשיאותו של בוש האב זכורה בעיקר כתקופה בה הובלה ארצות הברית אל המערכה הראשונה בעיראק. ב-1990 פלשו כוחות של הצבא האמריקאי לכווית במסגרת מבצע "סופה במדבר". לאחר מהלך קרקעי שוחררה כווית אך כלפי בוש הופנתה ביקורת, בין היתר בגלל שבחר אז שלא לפלוש לעיראק ולהפיל את משטרו של סדאם חוסיין.

רבים ראו בשחרור כויית כאחד מהישגיו הבולטים של בוש במהלך כהונתו, ולמשך תקופה מסוימת זכה הנשיא לאהדה שנחלשה ואבדה עם הזמן על רקע המשבר הכלכלי הקשה שחוותה ארצות הברית באותן שנים, ובעיקר בשל אי מימוש הבטחותיו בעניין המיסוי.

בוש ניסה בתחילת שנות ה-90 לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, והעניק תמיכה בלתי מעורערת בביטחונה של ישראל. במהלך הפלישה לכווית, ארצות הברית תחת שליטתו העבירה לישראל סוללות פטריוט, ולראשונה הגיעו לארץ גם  חיילים אמריקאים. במרץ 1990 הוא הכריז כי מזרח ירושלים "אינה חלק ממדינת ישראל".

הכישלון המהדהד של ועידת מדריד, אותה יזם בוש האב, הביא להידרדרות ביחסיהן של ישראל וארצות הברית. במהלך ביקוריו של מזכיר המדינה דאז, ג'יימס בייקר, הוקמו התנחלויות חדשות מעבר לקו הירוק, מה שעורר את זעמו של הנשיא האמריקאי. בנאום שנשא בספטמבר 1991, תקף בוש האב את ראש הממשלה יצחק שמיר, על התנהלותו.
ג'ורג בוש בהלווית רעייתו ברברה. צילום: רויטרס
ג'ורג בוש בהלווית רעייתו ברברה. צילום: רויטרס

ההבטחה שהתרסקה השפיעה על האהדה כלפי בוש, ובבחירות לנשיאות ב-1992 הוא הפסיד לביל קלינטון. הוא פרש מהפוליטיקה ועבר להתגורר ביוסטון, אך זכה לראות את שני בניו ממשיכים בדרכו. בנו ג'ב הפך למושל פלורידה, ובנו ג'ורג' וו. בוש פילס את דרכו עד לנשיאות ארה"ב.

בוש האב מצא זמן לתחביבים ישנים כמו צניחה וגרם להרבה גבות להתרומם כשחבר ליריבו הפוליטי ביל קלינטון. השניים גייסו יחדיו תמיכה בין-לאומית לשיקומה של אינדונזיה אחרי אסון הצונאמי. ב-2011 העניק לו ברק אובמה את מדליית החירות הנשיאותית, אחד משני העיטורים הגבוהים ביותר בארה"ב.

בנובמבר 2017 שש נשים טענו כי בוש התנהג מולן בצורה מינית לא הולמת. המתלוננת השישית, רוזלין קורגין, טענה כי הנשיא ה-41 של ארה"ב אחז בישבנה בעת שהייתה בת 16 והשניים הצטלמו לתמונה משותפת באירוע שנערך בבניין ה-CIA. בוש התנצל, ובהודעה שמסר לעיתון "USA Today" נכתב: "ג'ורג' בוש לא מסוגל לפגוע באף אדם במודע והוא מתנצל בפני מי שנפגע".