ברקע פסגת ה-G-20 המתקיימת בארגנטינה אליה הגיע מוחמד בן סלמאן, פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" חלקים מהדוח המסווג של ה-CIA העוסק ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י ובהם ההערכה כי יורש העצר הסעודי הוא זה שהורה על חיסולו של העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.



על פי הדוח, לפני ואחרי הרצח הוא שלח 11 הודעות ליועצו הבכיר שהודח בינתיים, וחודשים לפני כן אמר "אולי נכין לו פיתיון ונארגן משהו". הדוח מתייחס לאמירה הזו כאל מתן "אור ירוק" לחיסולו של חשוקג'י. עם זאת,  בדוח נכתב כי "לצורך הבהרה, לא נמצאו הוכחה או סימן  לכך שיורש העצר אכן נתן הנחיה מפורשת לבצע את הרצח".



אמש נפגש בן סלמאן עם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי בפסגה בארגנטינה. על פי הדיווחים,  מיי אמרה ליורש העצר כי עליו לנקוט פעולות כדי למנוע בעתיד את התרחשותם של מקרים כאלה. מיי אף הדגישה בפניו כי על האחראים לרצח לשאת באחריות למעשה.



מוקדם יותר נשא דברים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהיה היחיד מבין המנהיגים שהחליף עם יורש העצר ברכות חמות, ותועד כשהוא מקבל את פניו בלחיצת יד. הגעתו של יורש העצר הסעודי לוועידה עוררה את זעמם של ארגוני זכויות האדם שדרשו מארגנטינה לחקור אותו בעקבות רצח העיתונאי. 



יצוין כי ארגנטינה אף בוחנת את האפשרות לפתוח בחקירה נגד יורש העצר בגין רצח חשוקג'י ובחשד לפשעי מלחמה שסעודיה מבצעת בתימן. בשבוע שעבר ביקש ארגון "Human Rights Watch" מארגנטינה לפתוח בחקירה. בארגון אמרו כי החקירה חשובה כדי להראות ש"גם גורמים חזקים כמו יורש העצר הסעודי אינם ניצבים מעל החוק".


מוחמד בן סלמאן, ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ. צילום: AFP
מוחמד בן סלמאן, ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ. צילום: AFP


כזכור, בחודש שעבר דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי ה-CIA הגיעה למסקנה כי בן סלמאן הוא האיש שנתן את ההוראה לרצוח את העיתונאי הסעודי בחודש שעבר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. הדיווח סתר את טענתה של ממשלת סעודיה, לפיה לבן סלמאן אין כל מעורבות בפרשה.



על פי הדיווח, ה-CIA הגיע למסקנה כאמור לאחר בחינת מקורות מודיעיניים רבים, בהם שיחת טלפון שקיים אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המכהן כשגריר הממלכה בסעודיה, עם העיתונאי שנרצח, ובה נתן השגריר הוראה לחשוקג'י להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה נכון ובטוח עבורו. לפי ה"וושינגטון פוסט", לא ידוע האם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח בקונסוליה, אך הוא עשה את השיחה בהוראתו של אחיו הנסיך.



השגריר הכחיש את הדיווח בתקיפות ואמר כי הוא דיבר בפעם האחרונה עם חשוקג'י באמצעות מסרון ב-26 באוקטובר בשנה שעברה, כמעט שנה לפני הרצח. הוא כתב בחשבונו בטוויטר"מעולם לא דיברתי עמו בטלפון ובטח שלא המלצתי לו להגיע לקונסוליה באיסבטנבול. אני מבקש מהממשל בארצות הברית לשחרר כל מידע בנושא".



נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להיפגש בהמשך הפסגה לפגישה אישית עם בן סלמאן. לאחר הפרסום ב"וושינגטון פוסט" אמר טראמפ כי ארה"ב מתכוונת לשמור על יחסים יציבים עם בעלת הברית סעודיה, למרות הרצח. בהודעת הבית הלבן אמר הנשיא האמריקאי כי  שמירה על הברית עם סעודיה תשמור על האינטרסים של ארה"ב, ישראל ובעלות הברית הנוספות באזור. הוא הוסיף כי סעודיה היא "בעלת ברית נהדרת במאבק שלנו נגד איראן".