בישראל כמו גם בעולם, מתקיים דיון ער סביב תחום החינוך והשפעתו על עיצוב הדור הבא. הגישות שהושרשו אצלנו בתודעה הישראלית רבות ומגוונות: מהכנסת מקצועות ייעודיים יותר למערכת החינוך, הגדלת עצימות הלימודים במקצועות מדעיים ומתמטיים ואפילו שינויים קונספטואליים כמו הורדת "שיעורי בית" ומעבר למודל נטול מטלות ביתיות.


גישה נוספת, שדנה בשדרוג מערכת החינוך לטובת הצמחה של דור עובדים יעיל ומקצועי יותר, מתרכזת בהכנסת המסגרות החינוכיות אל מסגרת פרקטית, חיבור בין העולם "העיוני" ל-"מעשי".


ואכן, על פי מומחי חינוך רבים הדרך היעילה ביותר להכניס את הדור הבא "לעניינים" כרוכה בהתנסות ממשית. אחת האפשרויות להתנסות מסוג זה היא כניסה אל תוך ארגונים וחברות וחשיפה ממקור ראשון לעולמות התעסוקה והעסקים. ברם, שילוב שכזה עלול להשיג מטרה הפוכה אם הוא נעשה באופן מלאכותי או כפוי. כשבני נוער או צעירים מחויבים להשתלב במפגשים "פרקטיים" חד-פעמיים כחלק מפעילות בית הספר או האוניברסיטה/מכללה המטרה פעמים רבות מתפספסת הן בשל הזמן הקצוב, או היעדר הקונטקסט המתאים.


לעומת זאת גישה אחרת, אשר מתחילה להיות מיושמת בעיקר בקרב המגזר העסקי ובייחוד בקרב חברות טכנולוגיה והייטק עשויה להיות יעילה יותר. כחלק ממגמה זו מושקות תכניות פרקטיקום שמאפשרות חיבור והשתלבות טבעית של בני נוער וסטודנטים צעירים כחלק אינטגרלי ממערך העבודה בהייטק לתקופה של מספר שבועות או חודשים. השילוב שבין הצורך העסקי של החברות, בניית ההכשרה מותאמת ל-"דור הצעיר" והתוצרים הישירים והעקיפים אותם מקבלים מפעילי התכניות אינו מפתיע ואף מעורר השראה.


כל מי שמעורה בתעשייה המקומית נחשף לכך שחלק מהחברות בונות מסלולי הכשרה המשלבים חשיפה של הדור הצעיר לעולם ההייטק בכלל והמוצרים הטכנולוגיים בפרט, תוך מתן כלים יישומיים לביצוע העבודה היומיומית הנדרשת. המשתתפים הצעירים (בין אם הם תלמידי תיכון ואם סטודנטים לתואר ראשון) זוכים לכלים שיאפשרו להם להשתלב בעתיד ביתר קלות כחלק אינטגרלי ממערך העבודה. התעשייה כולה מבינה כי שילוב כזה של דור צעיר מטיב עם שני הצדדים. ועדיין יש לומר, הצלחה של תכניות מהסוג הזה טמונה בחיבור ממשי אשר עונה לצורך של שני הצדדים ומשלב בין הצרכים העסקיים של החברה לבין הסקרנות והרצון של בני הנוער להיחשף לעולם תוכן חדש. כששניהם נפגשים נוצרים התוצרים הטובים ביותר.


החיבור בין הצעירים לעולם העסקי בשלבים מוקדמים, מתחבר בהרבה מקרים לצורך והצמא שלהם ללמוד עולם חדש, ואפילו לעבוד ולהרוויח שכר במהלך החופשות מהמסגרת החינוכית. במודל כזה, בו צעירים מגיעים ממקום עצמאי ובוגר שרוצה ללמוד ולהעשיר את הידע - כולם מרוויחים. החברות מרוויחות עובדים צעירים סקרנים ואכפתיים שמביאים קול "אחר", או "רענן". הצעירים מצדם - לומדים שפה עסקית חדשה ונחשפים למתודות מתקדמות שיסייעו להם בעתיד בכל תחום. במצב עניינים זה - הערך הכלכלי ברור, כנ"ל גם ההטבות של הצעירים עצמם (שכר, ניסיון ועוד) – אך גולת הכותרת היא יצירת גשר בין שני העולמות. הנוכחות של הצעירים בעולם העסקי מייצרת שפה משותפת בין הדורות.



הכותב הוא מנכ"ל חברת הטכנולוגיה Redis Labs