מינויו הזמני של מפקד מחוז דרום ניצב מוטי כהן לממלא מקום המפכ"ל התקבל במורת רוח בקרב בכירים במשטרה. אין עוררין על כישוריו המקצועיים ועל תרומתו לארגון ולמדינה, אבל כהן גורר עמו כמה פרשיות, חלקן מהעבר הרחוק, מתקופת כהונתו במחוז תל אביב, וחלקן מתקופת פיקודו על מחוז המרכז, לפני כשנתיים וחצי. בשלב הזה נקבע המינוי לתקופה של 45 יום.
 
במאי 2016 אירע רצח כפול בראשון לציון: יאן גבריאלוב חדר אל ביתה של בת זוגו לשעבר, אנסטסיה רוסנוב, בעת שהייתה בחדר השינה עם בן זוגה אליעזר קנדינוב, ירה בשניהם למוות ונמלט. כבר בראשית החקירה ידעו בימ"ר מרכז מי הרוצח, על פי מסרונים ואיומים שקיבלה הנרצחת מגבריאלוב. על אף זאת, וחרף הידיעה שגבריאלוב מסוכן לעצמו ולציבור, החליטו בימ"ר, בהוראת מפקד המחוז מוטי כהן, לא להפיץ את תמונתו של החשוד. החלטה זו ספגה ביקורת נוקבת שכן חייהם של אזרחים היו בסכנה.
 
אלא שבכך לא תמה הפרשה: המשטרה ניהלה מצוד אחר הרוצח והגיעה אל בני משפחתו, אך התברר שנמלט ברכב פרטי. בשבת, יומיים לאחר הרצח, התנהל אחריו מרדף בלוד, שבמהלכו בוצע ירי. זמן קצר לאחר מכן נודע כי גבריאלוב נמצא ברכב ללא רוח חיים.

האח, המפכ"ל לשעבר דודי כהן. "נפוטיזם". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

מפקד המחוז, ניצב מוטי כהן, באמצעות דוברות מחוז המרכז, העביר הודעה ולפיה הוא הבחין בחשוד מניף יד לעבר מושב הרכב שלידו, סבר שהוא מניף אקדח וביצע לעברו ירי שגרם למותו. מפקד המחוז התראיין בכלי התקשורת והציג עצמו כמי שחיסל לכאורה את הרוצח ומנע פגיעה בשוטרים.
 
אבל מחקירת מח"ש עלה כי הרוצח גבריאלוב התאבד כשהבין, ככל הנראה, שנלכד על ידי המשטרה. החקירה קבעה כי אף לא אחד מהשוטרים פגע בחשוד, וכי הוא התאבד ברכבו. עוד העלתה החקירה כי לזירת האירוע הגיע מפקד המחוז, ניצב מוטי כהן, ללא נשקו האישי שנותר באחסנה, מכיוון ששהה בחו"ל ושב לישראל היישר למרדף. ניצב מוטי כהן השתמש בנשקו של שוטר אחר, אולם לא פגע בחשוד כשירה לעברו.
 
קצינים במשטרה מציינים כי הכתם הזה שדבק בניצב כהן, אינו היחיד. "ב־2010 היה לו גם סיפור על קשר אישי עם אחיו, המפכ"ל לשעבר דודי כהן, שהתערב וטיפל באופן אישי בקידום שלו", הם אומרים. "מבקר המדינה באותם ימים, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, ציין זאת בדוח ביקורת נוקב שפורסם במאי באותה שנה וכינה זאת 'נפוטיזם'. זה לא אומר שניצב כהן הוא לא קצין איכותי, אבל זה כן אומר שאם יפשפשו, ימצאו משהו על כל אחד".