שר החינוך נפתלי בנט כבר הודיע כי יתמוך במינוי צ'יקו אדרי למפכ"ל המשטרה, אם יובא לממשלה, למרות החלטה הוועדה המייעצת למינוי בכירים. הבוקר (ראשון) הוא שוחח עם אילה חסון ב-103FM, והתייחס לפרשה שמטילה צל על מינוי השוטר מספר אחת, כשהוא מותח ביקורת על יו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, וממליץ לבטל את הוועדה.



צ'יקו אדרי יהיה מפכ"ל בסופו של דבר?
"אינני יודע. זה תלוי בשר ארדן ובעמדת היועץ המשפטי לממשלה. כרגע הנושא חונה אצל היועץ והוא יקבע אם המלצות ועדת גולדברג מחייבות את הממשלה".



מהי עמדתך?
"המלצה של ועדה מייעצת היא כשמה - המלצה. עלינו לשקול אותה אך לבסוף להחליט מה נכון למדינת ישראל. לא נכנסתי לתוכן הדברים אך אני מאמין ששר שאמון על תחום מסוים צריך שיהיה לו את האפשרות לבחור את ראשי המערכת כדי לממש את המדיניות שלו. אם השר ארדן הוא אחראי על החוק והסדר במדינת ישראל אז צריך לתת לו את הכלים לעשות זאת. הכלי הבסיסי הוא למנות את האדם המתאים ביותר למפכ"לות, כל עוד הוא אינו מוכה בשחיתות או בפלילים".



ואם יש לו בעיות בשיקול הדעת כפי שקבעה הוועדה זה לא מפריע לך?
"שיקול דעת זה לא דבר שבסמכות הוועדה לבחון. כששמעתי את הדבר הזה הבנתי שמי שטועה בשיקול הדעת בעניין הזה הוא דווקא יו"ר הוועדה, השופט גולדברג. השר לביטחון פנים שקל את כל הקריירה של צ'יקו אדרי, קיבל החלטה ובגלל פגישה אחת של אדרי הוועדה קבעה שהוא לא ראוי להיות מפכ"ל. אני חושב שמדובר בשיקול דעת לקוי של יו"ר הוועדה. משישי האחרון התקשרו אליי מכרים משותפים שהכירו את אדרי בשלב כזה או אחר בחייהם וסיפרו עליו דברים מקסימים. סיפרו שהוא צנוע, ביצועיסט ומחויב למדינת ישראל".



יש קונצנזוס בקרב מכריו שצ'יקו אדרי שהוא היה שוטר טוב ועבר את כל התחנות הראויות אך הוא קצת כבד לשון ולא מנסח את עצמו בצורה בהירה. הוא איש של מעשים ולא איש של דיבורים. ייתכן שלפניו הופיע המפכ"ל אלשיך, שהוא מאוד מתוחכם, ואמר עליו דברים. יחד עם העדות של רפי רותם גנז זה כנראה פגע בסיכויים שלו למעשה.


"אם השיקול לא להמליץ על צ'יקו אדרי למפכ"לות הוא בגלל יכולת ההתנסחות של האיש הרי שזה שיקול פסול מיסודו. לאורך השנים רוויתי מפקדים מטיבי ניסוח אך קשיי ביצוע. אני לא מחפש נואם ולא פרופסור באוניברסיטה. אני מחפש מפקד למשטרה שישמור לנו על הביטחון ויאכוף את החוק בכל רחבי הארץ".



הוועדה הזאת היא ועדת קישוט למעשה?
"אין שום קורלציה בין יכולת ביטוי של אדם ליכולת להוביל את המשטרה. לאורך השנים משטרת ישראל עומדת בחזית ועושה עבודה יוצאת מן הכלל גם בלי יכולת רטוריקה משובחת".





יש כאלה שחושבים שאנשים שלא מתנסחים הכי טוב הם לא עושים רושם מעולה.
"כואב לי הדבר הזה. הרבה פעמים מאחורי טענות 'האי יכולת ניסוח' עומדות גם סיבות אחרות, לעיתים עדתיות".



אתה טוען שהשופט גולדברג לקה כאן בעדתיות או בגזענות?
"לא. אני טוען שאם הדברים שיוחסו לשופט גולדברג ב'ערוץ עשר' נכונים הרי שאז אני רואה בזה עדתיות שכוללת דעות קדומות. אני לא יודע אם הדברים אכן היו כך כי לא הייתי שם. זה פורסם ב'ערוץ עשר' ובהתבסס על זה זוהי עמדתי. באופן אישי לא עברתי את החוויה הזאת, הגעתי 'מהעדה הנכונה' אך כל מי שחי כאן יודע שהדברים הללו עדיין קיימים ואותי זה מרגיז".



אם היועץ המשפטי לממשלה יאמר לארדן שהוא לא מתערב. לאן תלך ההמלצה שלך בעניין צ'יקו אדרי?
"אם ארדן יחליט שצ'יקו ראוי להיות המפכ"ל הבא גם הבית היהודי יצביע בעד".



אמון הציבור לא יפגע?
"אמון הציבור יפגע אם נביא פקידים בינוניים ולא מוצלחים לתפקידים קריטיים וניכשל במשימתנו. הוועדה נועדה לא לבחון את התאמת הבן אדם לתפקיד ולכן כל הדיון על כמה צ'יקו אדרי חכם או לא הוא לא ראוי ולא בסמכותם. עצם העיסוק בזה מראה שהוועדה איבדה את הכיוון ואנחנו צריכים לשקול את הצורך בוועדה שכזו".



אתה מאוכזב מכך שאתה לא שר ביטחון? איימת להתפטר וחזרת בך.
"לפני ארבע שנים הצבתי אולטימטום לנתניהו על קבלת התיק המשפטים וזה הצליח לי. הפעם זה לא הצליח. אלה החיים. אני בעשייה מאז שאני בן 18 ולפעמים מצליח יותר ופחות".



אתה לא מצטער שנתת לשקד תיק כזה בכיר בו היא מצליחה להוביל אג'נדות? היא בתפקיד יותר בכיר ממך למרות שאתה יו"ר המפלגה.
"אף לא לרגע. זה אחד המהלכים שאני הכי גאה בהם. המטרה היא לעשות טוב למדינת ישראל על פי תפיסתנו וזה בדיוק מה שהיא עושה. בכל צומת בחיי ידעתי למנות את האנשים הכי טובים וחזקים סביבי. איילת היא בהחלט מוכשרת מאוד ועושה עבודה יוצאת מן הכלל במערכת המשפט".