באופוזיציה תקפו הערב (ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר נאומו בכפר המכביה, בו מתח ביקורת חריפה על המשטרה בעקבות פרסום התשתית הראייתית בתיק 4,000, בו הוא חשוד בעבירות שוחד. ראש האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה כי מדובר ב״מופע השתלחות מזעזע. כשראש ממשלת ישראל משקר שמשטרת ישראל תופרת תיקים זה יהיה גם כתב ההגנה של ראש ארגון הפשע הבא".
עוד הוסיפה: "ישראל היא לא מדינה מושחתת אבל נתניהו משחית את ישראל. מבקש למוטט סדרי עולם ולהסיט אזרחים טובים נגד טובי אנשינו. אמת היא שקר ושקר הוא אמת. הכאוס טוב לנתניהו אבל ישראל חשובה ממנו. על החשוד בקבלת שוחד להיאבק על חפותו בלי למשכן מדינה שלמה עבורה".
גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תקף בחריפות את נאום נתניהו הערב וציין: "ראינו הערב ראש ממשלה לחוץ ומבוהל שעננת שחיתות כבדה מרחפת מעל ראשו. ראש ממשלה ששקוע עד צוואר במאבק משפטי בעבירות של שוחד ומרמה. אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים במדינת ישראל. ראש ממשלה בישראל אינו יכול לתקוף את רשויות החוק בצורה כזו רק בגלל שהוא מבועת מההאשמות נגדו. זוהי סכנה לדמוקרטיה, סכנה לשלטון החוק, ופגיעה אנושה בחיים המשותפים שלנו. אם מישהו עדיין שאל את עצמו אם הוא יכול להמשיך בתפקידו בנסיבות הנוכחיות אחרי הנאום הזה אין ספק בכך שעליו להעביר את ראשות הממשלה לידי חבר אחר בליכוד עד לבחירות".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, מתח גם הוא ביקורת על נתניהו ואמר כי ישראל עייפה מראש ממשלה שעסוק בחקירות פליליות. "נאומו הבכייני של נתניהו הערב - שתו לי אכלו לי, הוא עוד דוגמא מצערת עד כמה הוא מנותק מהאמת, שישראל רוצה שינוי ועייפה מראש ממשלה שעסוק מבוקר עד ערב בחקירות פליליות ובהתקפות על רשויות החוק שמונו על ידו. ערב חג המכבים הגיע העת למנהיגות אחרת שתראה שאפשר לשנות. שתגן על רשויות החוק והדמוקרטיה ותטפל בבעיות ובצרכים האמיתיים של הציבור".

"נאום של עבריין נמלט". צילום: אבשלום ששוני


שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון: גם אם יתברר שאכן כל החשדות נגד נתניהו נכונים, כולם יחד מתגמדים בנזקם למדינת ישראל, לעומת אותו מסע שיסוי נגד שלטון החוק וגורמי האכיפה, שאותו מוביל נתניהו. הוא עושה זאת, כי הוא יכול לעשות זאת! כי יש לו שרים וחברי כנסת חנפנים שמפיצים את דברי ההסתה והשקר. וזו סכנה ממשית לחברה הישראלית. בנימין נתניהו הוא ראש ממשלה עתיר הישגים בתחומים רבים, אך די במסע הנקם שהוא מוביל נגד שלטון החוק בישראל, ובשיסוי ההמונים נגד מערכת החוק והמשפט, כדי לקבוע שהאיש אינו ראוי ואינו כשיר עוד להנהגת המדינה. הגיע הזמן למנהיגות אחרת".

"נאום של עבריין נמלט"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ: "המופע הפרוע של נתניהו נגד המשטרה אינו שונה מכל דבר בלע שמשמיעים נחקרים במצבו שהמשטרה מוצאת נגדם תשתית ראייתית לעבירות חמורות ביותר. אלא שבמקרה הזה החשוד מחסל בחוסר אחריות את מוסדות שלטון החוק כשעל הכוונת עכשיו, אחרי המשטרה, הפרקליטות ואחר כך בתי המשפט. מגוחכים התדרוכים של לשכת נתניהו כי הטעות של המפכ"ל היתה פרסום הממצאים ביום האחרון לכהונתו, שכן ברור לכולם שההשתלחות היתה זהה בכל עיתוי אחר". 
יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה לנאום נתניהו: ״הערב אומרים את האמת. בראשות הממשלה עומד עבריין שאימץ התנהגות עבריינית ושפה של עולם תחתון. ניצחון האור על החושך יהיה כשביבי יילך הביתה, למדינת ישראל יש עבודת שיקום גדולה״.

ח"כ סתיו שפיר: "מדובר בנאום של עבריין נמלט. מעבר לכל פשעיו שנחשפים בפני הציבור, נתניהו משחית גם את העתיד - ומוכן לטלטל ולדרוס את כל מערכת שלטון החוק כדי לשרוד בכיסא, ללא גבול ומבלי לחשוב על עתיד המדינה.  המסר המסוכן שהוא - ראש הממשלה - שולח לכל שומרי הסף, לשופטים, לשוטרים, לעיתונאים, לאזרחים ישרי דרך ובעיקר לילדים שלנו, שכך הם רואים שראש ממשלה בישראל מתנהג - הוא בלתי נסלח. בהתייחס להשתלחות של נתניהו במפכ"ל עצמו ואמירתו כי לבא אחריו יהיה הרבה מה לתקן שפיר הוסיפה "התיקון הגדול באמת יתבצע כאן רגע אחרי שנתניהו יסיים את דרכו הפוליטית ותקופתו בשלטון תישאר ככתם שאנחנו נצטרך לעבוד קשה כדי לנקות".

כאמור, נתניהו הגיע הערב לכפר המכבייה ברמת גן, לטקס הדלקת נר ראשון של חנוכה, יחד עם אלפי חברי מרכז הליכוד ותומכי המפלגה. אל נתניהו הצטרפו בטקס שרי המפלגה וחברי הכנסת מטעמה. במסגרת דבריו תקף ראש הממשלה את המלצות המשטרה. "איך ידעו לתזמן את ההמלצות בדיוק ביום האחרון של המפכ"ל? נס חנוכה אמיתי", שאל נתניהו בנאומו, "מסע הציד נגדנו נמשך. לא הופתעתי מההמלצות ומהעיתוי. עוד לפני שנה הדליפו שאלה יהיו ההמלצות, הפרסום ביום האחרון לכהונת המפכ"ל מוכיח שזה משחק מכור מראש", הוא טען. "כל החקירה היתה מלווה בהדלפות מגמתיות", המשיך לתקוף ראש הממשלה. 
 
נתניהו האשים עוד את המשטרה בעשיית איפה ואיפה, וטען כי למרות קשריו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, עם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס. "הוציאו עשרות מיליונים לחקירות סרק, אבל עשרות חכים לא חקרו. אם לא ביבי - לא חוקרים". את האצבע המאשימה הפנה ראש הממשלה לעבר מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך. "למפכ"ל הבא תהיה עבודת שיקום קשה מאוד, משהו במשטרה לא היה בסדר, ולא בסדר. ישראל היא מדינת חוק, ולהמלצות המשטרה אין תוקף חוקי", הוא הוסיף.
 
נתניהו התייחס גם לקשריו עם איש התקשורת שאול אלוביץ, שעליהם מבוסס תיק 4000, וטען כי לא התבצעה שם עסקת שוחד. "לא נתתי לאלוביץ כלום ולא קיבלתי ממנו כלום", הבהיר, "רק דבר אחד עומד לנגד עיניי, טובת אזרחי ישראל". נתניהו טען עוד כי מיזוג החברות בזק ויס "אושר על ידי כל הגורמים המקצועיים", ושאל, "כולם היו בקומבינה? בתקופה שלי אלוביץ ובזק הספידו מיליארדים, ההחלטה הייתה מקצועית, קיבלתי סיקור נורא בוואלה, לא יהיה כלום כי לא היה כלום", הוא סיים את דבריו.