הנהלות הבנקאים הצליחו להתאושש במהירות, כך נדמה, מדיוני ועדת האשראי לטייקונים שהסתיימו באמצע החודש שעבר וכללו הטחת האשמות וטענות על הסתתרותם מאחורי הסודיות הבנקאית. כבר בימים האחרונים החלו חברי ההנהלה בגיבוש תוכניות העבודה לשנת 2019.



דיוני ההנהלות ייערכו, כפי שנעשה בשנים קודמות, מחוץ לחדרי הישיבות במרכז ת”א, וזאת כדי להתעלם מהלחצים והבעיות השוטפות ובמטרה להתמקד לעומק בתוכניות האסטרטגיות ארוכות הטווח.



במוקד הדיונים יעמדו מדיניות האשראי למשקי בית ועסקים קטנים, ההתנקות מחברות כרטיסי האשראי, והמשך הפעלת ההתייעלות והפעילות בחו”ל. יצוין כי המשותף השנה לשלושת הבנקים (הפועלים לאומי ודיסקונט) הוא העובדה כי כולם יתנהלו ללא גרעין שליטה (בעל בית). עובדה זו מצביעה על אתגרים לא פשוטים בפני ההנהלות עצמן. אחד האתגרים מתייחס למדיניות חלוקת הדיווידנד לפי דרישת הגופים המוסדיים שהפכו בפועל לבעלי המניות.



הנהלת בנק דיסקונט, בראשות המנכ”לית לילך טופליסקי, החלה השבוע את הדיונים במלון אוריינט בירושלים. השנה, לאחר תשע שנות כהונה, לא ישתתף בדיונים יו”ר הדירקטוריון, ד”ר יוסי בכר, שפרש מהבנק והוחלף על ידי שאול קוברינסקי.



בדיסקונט ישימו את הדגש על המשך תכנית ההתייעלות. הבנק נמצא בעיצומה של תוכנית פרישה של 230 עובדים, שאמורה להסתיים בסוף השבוע הבא. עלות התכנית, שנאמדת ב-230 מיליון שקל, תתפרס - על פי הסכמת הפיקוח על הבנקים, על פני מספר שנים. בדיסקונט מתכוונים בנוסף להמשיך בסגירת סניפים ולהתמקד במנועי צמיחה נוספים כמו תחום המשכנתאות וחדשנות טכנולוגית. בזכות התשואה על ההון, יזכו השנה העובדים לבונוס ממוצע בגובה של ש1.5 משכורות, שההוצאה הכספית בגינו נאמדת ב-140 מיליון שקל.



הנהלת בנק לאומי, בראשות המנכ”לית רקפת רוסק עמינוח, התכנסה בשבוע שעבר למספר ימי דיונים במלון הרודס בהרצליה וגיבשה את תכניות העבודה ל-2019 שיאושרו בדירקטוריון הבנק. כל אחד מחברי ההנהלה הציג את תכניותיו, שתואמו מראש עם המנכ”לית. השנה יגיע לסיומו הסכם השכר הקיבוצי בבנק, והדיונים מול הוועד נמצאים בעיצומם. מסתמן כי ההסכמה על גובה תוספת השכר “בטייס האוטומטי” תלווה בהתחייבות לתשלום בונוס לעובדים.



לאומי שהוביל את תחום החדשנות במערכת הבנקאית, ימשיך להעמיק את הפעילות בבנק פפר (בנק המתנהל דרך המכשיר הנייד). בנוסף יועמקו שיתופי הפעולה הבינלאומיים כאשר ישנו דגש מיוחד על הפעילות בבנק לאומי ניו-יורק והעמקת שיתופי הפעולה (כולל אפשרות להנפקה בבורסה) עם קרנות אנדיקוט ו-MSD קפיטל, שרכשו 15% ממניות הבנק.



יצויין כי הדיונים בהנהלת בנק הפועלים יתקיימו השנה לראשונה ללא מעורבותה של שרי אריסון, בעלת השליטה, שנמצאת בעיצומו של תהליך מכירת גרעין השליטה. המנכ”ל, אריק פינטו, יהיה חופשי לחלוטין להוביל את הבנק כראות עינייו כאשר המוקד יהיה - העמקת פעילות ההתייעלות ופרישת עשרות מנהלי סניפים בדרגי הביניים.



האתגר הגדול של הבנק יהיה סגירת פרשת העלמות המס עם האמריקאים, לאחר שההפרשות בגין פרשה זו הסתכמו עד כה ב-365 מיליון דולר. בסוף 2017 התקיימו דיוני תכניות העבודה במלון בנצרת, אך השנה סירבו בבנק לומר היכן התקיימו הדיונים.



מבנק הפועלים נמסר בתגובה כי, “בכל שנה אנחנו מתכנסים בכמה סבבים לימים של דיונים אסטרטגיים המכונים ‘אופקים’. השלמנו כמה ימים כאלה וצפויים להתקיים ימים נוספים עם ההנהלה ועם הדירקטוריון”.