צה"ל החל הלילה (שלישי) במבצע לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של ארגון חיזבאללה לשטח ישראל. בצה"ל ציינו כי נוהל הקרב למימוש המבצע הצה"לי מובל במטה הכללי זה מספר שנים, באופן שהביא להבשלת התנאים המבצעיים בעת הזאת והוסיפו כי המנהרות שאותרו התגלו לפני שהיוו איום על תושבי הצפון.

חשיפת מנהרות בגבול הצפון
ברקע המבצע, שזכה לכינוי "מגן צפוני", צה"ל תגבר כוחות בפיקוד הצפון ונמצא במוכנות גבוהה להתפתחויות, באם יתרחשו. מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד על המבצע בו נוטלים חלק כוחות רבים, בהם אגף המודיעין, חיל ההנדסה הקרבית ומנהלת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות רבים.
בשל הפעילות, מספר מרחבים בסמוך לגדר המערכת בצפון הארץ הוכרזו כשטח צבאי סגור. לא נמסר על הנחיות מיוחדות לתושבי הצפון. 
עוד אמרו בצה"ל, כי "חפירת המנהרות אשר אותרו בידי צה"ל מבעוד מועד, לפני שהיוו איום מידי על אזרחי ישראל, מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית. גם הוכחה נוספת להפרות החמורות של ארגון הטרור חיזבאללה המתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם – ובראשן החלטה 1701 – ופועל מתוך כפרים בדרום לבנון, תוך פגיעה במדינת לבנון וסיכון אזרחיה לביסוס תשתיות הטרור שלו".

"המקומות בהן אותרו המנהרות - לא בהכרח היכן שהאזרחים דיווחו"

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס אמר בגל"צ: "מאוקטובר 2014 הקמנו מטה מיוחד בפיקוד הצפון שהתרכז בלאתר מה חיזבאללה בונה בגבול הצפון. לא מדובר במספר גדול של מנהרות. אנחנו כרגע עובדים באזור מטולה. מ-2013 מגיעות תלונות של אזרחים לגבי החפירות וכל תלונה נבדקה טכנולוגית ושללנו עם האמצעים שהיו לנו. המקומות שבהן יש מנהרות לא בהכרח עולות בקנה אחד עם התלונות של האזרחים. המנהרות האלה הן הפרה חמורה של החלטת האו"ם. ממשלת לבנון אחראית לכך".

השר החבר בקבינט המדיני ביטחוני, צחי הנגבי, אמר לאחר הפרסום אודות המבצע: "'ההפתעה' שהכין נסראללה לתושבי הצפון מסוכלת בזכות מודיעין איכותי, טכנולוגיה פורצת דרך, תעוזה מבצעית ונחישות חסרת פשרות של ראש הממשלה, הרמטכ״ל והקבינט".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ערכו אמש פגישה דחופה בבריסל, כשעל השולחן המתיחות הביטחונית בגבול הצפון. נתניהו, שהיה עסוק ביממות האחרונות בהמלצת המשטרה להעמידו לדין בחשד לשוחד ותקף בחריפות את ההחלטה, התפנה אתמול לעסוק שוב בענייני הביטחון. לפני עלייתו לטיסה אמר נתניהו: “אדון עם מייק פומפאו על שורה של התפתחויות באזורנו ועל הדרכים שאנחנו נוקטים יחד כדי לבלום את התוקפנות של איראן וגרורותיה בצפון. כמובן שנדון גם בנושאים אחרים”.

צילום: דו"צ

 

על פי דיווח ב”החדשות”, נתניהו ביקש להעביר באמצעות פומפאו מסר חריף ללבנון, שעליה לעצור את הפעולות שנוקט חיזבאללה בשטח לבנון - או שישראל תצטרך לפעול. על פי הערכות, נתניהו מתייחס לאירועים ספציפיים שהתרחשו לאחרונה בלבנון. לשכת ראש הממשלה לא אישרה את הדיווח.
 בפתח הפגישה אמש בין השניים, אמר נתניהו לפומפאו: “אני רוצה להודות לך על כל פועלך, על הצהרותיך התקיפות בנושא ההפרה האחרונה של איראן בעקבות ירי הטילים הבליסטיים. אני מצפה לדון עמך בדרכים שבהן נוכל לפעול יחד כדי לבלום את התוקפנות האיראנית באזור - בסוריה, בעיראק, בלבנון ובמקומות אחרים - ולהמשיך במאמצינו להשיג שלום וביטחון עבור כולם”.
 הפגישה בין נתניהו ופומפאו נקבעה כבר בשבוע שעבר והייתה אמורה להתקיים מחר, אולם בשל הלווייתו של הנשיא האמריקאי לשעבר ג’ורג’ בוש האב הוקדמה הפגישה ונקבעה בבריסל - בגלל ביקורו של פומפאו בעיר בפסגת מדינות נאט”ו. את נתניהו מלווים ראש המוסד יוסי כהן, ראש המועצה לביטחון לאומי (מל”ל) מאיר בן שבת ומזכירו הצבאי של ראש הממשלה תת־אלוף אבי בלוט. בכיר ישראלי העריך שהפגישה היא בעלת חשיבות דרמטית.
 ישראל כבר העבירה בחודשים האחרונים מסרים ללבנון באמצעות גורמים בינלאומיים. לפיהם, אם לא תיפסק הקמת מפעלי הטילים המדויקים על אדמת לבנון וימשיכו לאפשר לחיזבאללה להחביא נשק באתרים אזרחיים, ישראל תיאלץ לפעול בעצמה. המסר הועבר באמצעות צרפת, ונתניהו חזר עליו אמש בפגישתו עם פומפאו.
 
טרם הפגישה ערכו נתניהו, פומפאו ובן שבת טקס הדלקת נר שני של חנוכה במלון בבריסל. גם השר לשעבר גדעון סער (הליכוד) התייחס אמש לאיום מצפון. בטקס הדלקת נר שני עם פעילי המפלגה באור יהודה הוא קרא להנחית מהלומת מנע על המפעלים לטילים מדויקים בלבנון.