המלחמה לא בפתח. ההודעה של דובר צה"ל על פתיחת מבצע "מגן צפוני" לנטרול מנהרות התקפיות שחפר חיזבאללה וחדרו לישראל היא אמנם מפתיעה ודרמטית ויוצרת מציאות חדשה בגבול הצפון. אבל העובדה שההנחיה לתושבי גבול הצפון להמשיך בשגרה, למעט כמה מקטעים קטנים ליד מטולה שנסגרו לחקלאים, מעידה כי בצה"ל מעריכים כי בשלב זה אין חשש למלחמה. וזאת מכמה סיבות. 
 
ראשית, פעולות הנטרול יהיו בשטחה הריבוני של ישראל, כדי שלא לתת לחיזבאללה תירוץ לפתוח באש ולשבש את מלאכת הנטרול. שנית, ניתן להעריך שחיזבאללה יודע כבר זמן מה, שישראל חשפה את תכנית המנהור ההתקפי שלו. הוא יודע על כך מתצפיותיו על הערכות צה"ל לאורך הגבול.
 
שלישית, כי המנהור שנועד לשמש את חיזבאללה לחדירות מפתיעות לישראל כחלק מתכניותיו למה שמנהיגו חסן נסראללה התרברב כ"כיבוש הגליל" הוא כלי מלחמה משני לשני הצדדים. ישראל מודאגת הרבה יותר מ-120-150 אלף הטילים והרקטות שבידי חיזבאללה ובמיוחד המאמץ בשנתיים האחרונות לפתח טילים מדויקים מאשר המנהרות שיתגלו בשבועות הקרובים. מנהרות אלה עדיין לא הבשילו, לפי הודעת דובר צה"ל לכדי "יכולת מבצעית". חיזבאללה מצידו, יודע שכלי הנשק העיקרי שלו הוא תקיפת העורף הישראלי בטילים והרקטות שלו ומנהרות התקפיות הוא רק אמצעי נוסף. 

העבודות לנטרול המנהרות. צילום: דו"צ

סיבה נוספת ואולי החשובה מכל, היא שחיזבאללה אינו מעוניין במלחמה וגם לא איראן ובוודאי לא ממשלת לבנון. גם ממשלת ישראל אינה רוצה במערכה צבאית. ברור לכל הצדדים כי במקרה של מלחמה, ישראל תפעל במלוא עוצמתה לא רק נגד מפעלי הטילים, אתרי האחסון והשיגור שלהם אלא נגד כל לבנון. מצד שני, גם העורף הישראלי ייחשף לפגיעות קשות של טילים שיסובו נפגעים רבים ונזק לרכוש.

ולכן, אין בעצם שינוי במאזן ההרתעה ההדדית שנוצר בין שני הצדדים. אפשר להניח שחיזבאללה ייאלץ לבלוע את הפגיעה בכבודו ובגאוותו שנחשפו בידי המודיעין ויכולות טכנולוגיות שיובאו מגבול עזה, ולהתאפק. אך אם הוא יגיב, בכל זאת, בניגוד להנחות רציונליות, תתפתח מלחמת התשה קצרה שתוביל למלחמה כוללת. ועדיין אנו מאוד רחוקים משם.