צבא לבנון הודיע הבוקר (שלישי) על מעבר ל"כוננות עליונה" לאור פעילות צה"ל בגבול, לאחר שבצבא הודיעו על פתיחת מבצע לאיתור ונטרול מנהרות טרור התקפיות של חיזבאללה. הקבינט המדיני ביטחוני צפוי להתכנס בקריה בתל אביב הערב על מנת לדון בהתפתחויות בצפון. צה"ל מסר כי אותרה מנהרת טרור התקפית חוצת גדר במרחב דרום כפר כילא הסמוך למטולה. לוחמי צה"ל ביצעו מהלכים מבצעיים והנדסיים בהמשך לאיתור המנהרה ולקראת נטרולה.
חשיפת מנהרות בגבול הצפון

המנהרה שנחשפה סמוך לכפר כילא נחפרה מתוך מבנה פרטי בלבנון למעלה משנתיים וחדרה כ-40 מטרים לתוך שטח ישראל ואורכה הכולל הוא יותר מ-200 מטרים. ההערכה בצה"ל היא כי קיימות מנהרות יותר ארוכות. דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס ציין כי מדובר בחפירה שונה מזו שבדרום מאחר והמעטפת של המנהרה היא סלעית, זאת לעומת הדיפונים בעזה. על המבצע עצמו פירט מנליס כי "הוא יארך מספר שבועות. יצאנו למבצע כאשר ההבנה שלנו שאין מנהרה מוכנה להפעלה מבצעית", אמר, "זה סיפור מאוד ממודר בתוך חיזבאללה והיכולת לפרום אותו מודעינית הוא לא עניין של מה בכך".

העבודות בגבול הצפון. צילום: רשתות ערביות
 
מנליס ענה בנוסף למבקרים שטענו כי אין סיבה לקרוא לפעולה הנוכחית "מבצע". "אופרציה צבאית רחבה מכונה מבצע. יש תהליך ארוך וניטרול המנהרות הוא לא רק בהכרח בצד שלנו. אין ציניות במבצע הזה. כשבשלו התנאים לצאת אליו, התקבלה ההחלטה והעיתוי נבחר מראש לפני הרבה זמן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה בה נכתב כי "צה"ל יצא הבוקר למבצע 'מגן צפוני' שמטרתו חשיפת ונטרול מנהרות טרור מלבנון. אנו גאים במפקדים ובלוחמים של צה"ל על הפעולות המורכבות ועל הצלחות מבצעיות כבר בשלבים הראשונים של המבצע. מי שינסה לפגוע במדינת ישראל - ישלם מחיר כבד. אנו פועלים בנחישות ובאחריות בכל הגזרות במקביל. נמשיך בפעולות נוספות, גלויות וסמויות, כדי להבטיח את ביטחון ישראל". 

לפי דיווחים בביירות, יחידות צבא לבנון נפרסו, לצד כוחות יוניפי"ל, לאורך הגבול על מנת לעקוב אחר הפעילות, כאשר במקביל, צבא סוריה הודיע על הגברת הכוננות לאור תנועה אווירית אינטנסיבית של חיל האוויר על גבול ישראל-לבנון.

מנהרת טרור התקפית במרחב דרום כפר כילא. צילום: דו"צ
 

בתוך כך, בחיזבאללה אמרו כי כי הועלתה רמת הכוננות בעקבות פעילות צה"ל. "עוקבים אחר פעילות האויב", אמרו בארגון הטרור השיעי. חבר הלשכה המדינית של חיזבאללה, חסן חובאללה: "ישראל יודעת שהתקופה בה הייתה מכה ושהיוזמה נמצאת בידיה עברה מן העולם. ההתנגדות מוסגלת היום להדוף כל תוקפנות ישראלית, לגרום לה לקורבנות ואף לתקוף את האויב".

צה"ל הזהיר הבוקר את מחבלי חיזבאללה וחיילי צבא לבנון להתרחק מתוואי מנהרות הטרור שנחפרו בשטחי לבנון לכיוון ישראל. בפוסט בדף הפייסבוק של דובר צה״ל לתקשורת ערבית, סגן אלוף אביחי אדרעי, נכתב: "אזהרה לפעילי חיזבאללה וצבא לבנון, מהתקרבות לתוואי מנהרות התקפיות שנחפרו בשטח לבנון וחודרות לשטח ישראל: חייכם בסכנה, ראו הוזהרתם". בפוסט מופיעה תמונה של מחבל חיזבאללה מביט במשקפת. 

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, איים בערוץ הכנסת על ממשלת לבנון, שלדבריו, "צריכה להבין שכל מה שיקרה היום יהיה על אחריותה ועלול לסכן גם אותה".

"יש כאן אירוע, לא רק ביטחוני גדול, אלא גם מדיני גדול", קבע ארדן, שהסביר: "מהיום ממשלת לבנון לא תוכל יותר להגיד שיש כאן ארגון חמוש שפועל משטחה. השימוש בתשתיות לבנון ברור היום מאי פעם, והוא מסכן את ביטחון אזרחי ישראל על ידי ארגון טרור שנשלט על ידי איראן. ממשלת לבנון צריכה להבין מהיום כל מה שיקרה הוא על אחריותה ועלול לסכן גם אותה"