חשיפת המנהרות בצפון היא רק חלק קטן מפסיפס של מתיחויות ודילמות משמעותיות שיעמדו בפתחם של מקבלי ההחלטות בימים הקרובים. בשלב הזה, ההערכה בצה"ל היא כי חשיפת המנהרות לא תוביל לעימות צבאי מול חיזבאללה בצפון, אבל ריבוי הכוחות שיעבדו ויפעלו על הגבול בימים הקרובים מגבירים את החיכוך ואת הסיכוי להתרחשות של תקרית מקומית, שעלולה להוביל להסלמה משמעותית הרבה יותר.



זאת, לצד אירוע הפלת המטוס הרוסי על ידי הסורים, שינו את תמונת המצב בצפון והפכו שוב את לבנון לזירת העניין המרכזית של ישראל בתקופה הקרובה בגלל פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה ואיראן, שממשיכים להשקיע בו משאבים רבים.


חשיפת מנהרות בגבול הצפון
הגדרת הפעולה שמבצע צה"ל בשטח ישראל כ"מבצע צבאי" אולי לא עומדת בהגדרה המוכרת והקלאסית של מבצע צבאי (ובשלב הזה מדובר במבצע הנדסי ומודיעיני שמוגבל לשטח ישראל בלבד), אבל לאור ריבוי מרכיבי המתיחות שנמצאים כעת בזירה הצפונית - נכון עושים בצה"ל כשמגדירים את האירוע כמבצע צבאי לכל דבר ועניין, ובכך למעשה מכוונים את הצבא גם לאפשרויות של הסלמה שלא ניתן להתעלם מהן. זאת, למרות שבמערכת הביטחון מעריכים בשלב הזה, כאמור, כי לא צפוי עימות צבאי מול ארגון הטרור השיעי.
 

הפעולה לחשיפת המנהרות היא לא פעולה קצרה וכזו שעשויה להימשך גם בשבועות הקרובים, זאת על רקע האיום המרכזי מבחינתה של מדינת ישראל בדמות הטילים המדויקים של חיזבאללה. התגלגלות של עימות מקומי לחילופי אש על הגבול עשוי להוביל לפעולה רחבה יותר של ישראל גם מול יכולות חיזבאללה בלבנון, אבל בשלב הזה תרחיש של פעולה יזומה של ישראל בלבנון אינו סביר.
 על רקע ההחלטה הזו של ישראל מתעצם שוב הוויכוח בקבינט בנושא הדרום, והבחירה של ראש הממשלה נתניהו שגיבה את עמדת הצבא לגלות איפוק ולהתמקד בחזית הצפונית, ולא להיכנס למלחמה בעזה. השנה האחרונה הייתה שנה של פריצת דרך, גם בחשיפת ממצאים חד משמעיים שמצביעים על המנהרות בצפון. בסוגיית העיתוי ליציאה למבצע כזה - לא הייתה הסכמה בקבינט, כאשר עמדתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן הייתה כזו שהמנהרות והמתיחויות הנוספות בצפון לא צריכות לדחות פעולה צבאית משמעותית הרבה יותר של צה"ל בדרום.
 צה"ל, לעומת זאת, תמך בשל שיקולים מבצעיים שונים ליזום את הפעולה לחשיפת המנהרות בהקדם האפשרי. הקדנציה של הרמטכ"ל הנוכחי עומדת, בין השאר, בסימן של ההתקדמות בחשיפת המנהרות, ואפשר להניח שמבחינתו העובדה שבתקופתו נחשפות גם מנהרות בצפון היא סגירת מעגל. עם זאת, מעבר לסמליות, ההחלטה להאריך את כהונת הרמטכ"ל נראית היום כנכונה, וניתן להעריך שבהתאם להתפתחויות בצפון, אם תהיה הסלמה נוספת, יידרש ראש הממשלה לשקול שנית האם להאריך בתקופת זמן קצרה נוספת את כהונתו.
 במערכת הביטחון מתנערים לחלוטין מהערכות שונות הטוענות כי מאחורי היציאה למבצע לחשיפת המנהרות עומדות מטרות פוליטיות מסוימות. פעולה מהסוג הזה מתוכננת במשך חודשים, זאת לצד ההערכות מודיעין ובחירת עיתוי מבצעי נכון לפעולה. צה"ל, כאמור, הוא גם זה שדחף למבצע הצבאי המדובר עוד לפני שראש הממשלה הכריע בנושא הזה.

למרות הדרמטיזציה בדרך הצגת דרך קבלת ההחלטות בנושא הזה, ניתן בהחלט לקבל את ההיגיון בקבלת ההחלטות של ראש הממשלה בהפעלת הכוח הצבאי גם בעזה בעת הזו. גם אם הפעולה הזו מהווה מבחינתו של נתניהו קלף פוליטי, הטענה הרומזת לשימוש ציני של ראש הממשלה במהלך הצבאי חסרת כל בסיס עובדתי בשלב הזה.