המתיחות בצפון נמשכת: ראש הממשלה, בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי איזנקוט מסרו הערב (שלישי) הצהרה מיוחדת בקריה בעקבות האירועים בצפון ובמבצע 'מגן צפוני'. בטרם נשאו דברים חשף דובר צה"ל רונן מנליס כי בתוך המנהרה שנחשפה היום היו מחבלים שתועדו באמצעות מצלמה שהוחדרה בחשאיות.


משאיות מפנות עפר מאתר החפירה של המנהרה

מנהרה התקפית בצפון
"המנהרה נחפרה ממבנה אזרחי ששימש כמפעל בלוקים אזרחי, המנהרה יוצאת מהמבנה וחודרת לשטח ישראל", אמר מנליס, "המעקב שלנו על המבנה הראה שהפעילות האזרחית ירדה והצבאית עולה. ראינו פעילות רכבים חריגה שמפנים חול תוך שנותנים לפעילות כיסוי אזרחי. הבוקר דקות לאחר תחילת המבצע. החדרנו מצלמות למנהרה שזיהו פעילי טרור נעים לכיוון המנהרה, מגיעים אליה, ולמעשה מוצמד אליה מטען קטן שמנע שימוש מבצעי במנהרות. אנחנו ממשיכים בחשיפה ונטרול המנהרות האחרות". 
פעילות כוחות צה"ל לחשיפת מנהרות חיזבאללה
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר כי "מה שראיתם עכשיו הוא תיעוד מהבוקר, רואים את אנשי חיזבאללה בתוך מנהרת טרור. הכוונה של החיזבאללה הייתה להחדיר מחבלים לשטחנו וגם זה חלק ממערכה רחבה שהם תכננו של כיבוש חלקים מהגליל".
 
"זה איום ממשי בהיקף עוצמה ותעוזה שלא ידענו", הוסיף, "הפעולה היא חלק מרשת הטרור האזורית והתוקפנית בהכוונת איראן. הפעולות שלנו נגד איראן הביאו לירידה של עשרות אחוזים של חיילים איראנים בסוריה. בהנחייתי ובאישור הקבינט צה"ל יצא היום לסיכול המנהרות 'מגן צפוני' והיא תימשך עד סיום מטרותיה זאת לא פעולה נקודתית, אלא מתמשכת". 

"גייסנו את מירב היכולות הטכנולוגיות והמודיעיניות של ישראל. היכולות האלה אין להן אח ורע בעולם, תאמינו לי. עברנו מדינה, מדינה ולא מצאנו כאלה, אז פיתחנו אותן בעצמנו. במשך שנים חיזבאללה וחמאס השקיעו הון עתק ומאמצי על במנהרות והסתרתן, אבל בשיטתיות וקור רוח אנחנו מפרקים את הנשק הזה ושוללים אותו מארגוני הטרור. 

נתניהו ואיזנקוט. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
 
"לפני כמה שבועות קיבלנו את ההחלטה לפעול בהתאם לצרכים המבצעיים וההנחיה יצאה הבוקר. אני בא מכינוס הקבינט, חבריו היו שותפים מלאים להחלטה, מעודכנים כל הזמן. אני מבקש להביע לך הערכה הרמטכ"ל וכן לשר הביטחון הקודם ליברמן. חיזבאללה יודעים שמי שיתקוף את ישראל ישלם מחיר כבד מאוד. חיזבאללה הפר את ריבונותנו ואת החלטה 1701. דיברתי עם פומפאו על הטלת סנקציות נוספות על חיזבאללה. ארה"ב תומכת בנו בפעולה, ואני אדבר עם מנהיגים נוספים. גם הניחיתי את דנון לקרוא לדיון דחוף במועצת הביטחון. לבנון נושאת אחריות מלאה על מעשים אלה.
 
"אזרחי ישראל, רק לפני שבועיים אמרתי שיש צורך באורך וקור רוח, אמרתי שרב הנסתר על הגלוי, גם היום אני מבקש לומר שמה שנגלה לכם עכשיו הוא רק חלק קטן מהתמונה הכוללת של ההיערכות שלנו והפעולות שאנחנו מכינים לאבטחת ביטחון ישראל, בכל הגזרות. הכל נלקח בחשבון ובשיקול דעת מרבי, רב הנסתר על הגלוי".
 
מנהרה שחודרת ארבעים מטר לשטח ישראל

כזכור, הבוקר פתח צה"ל במבצע רחב היקף לנטרול המנהרות שחפר ארגון הטרור הלבנוני, כאשר חלקן אף חדרו לשוח ישראל, כמו מנהרה שנחשפה סמוך לכפר כילא, שנחפרה בתקופה שאורכה למעלה משנתיים וחדרה עד כ-40 מטר לישראל.  דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס ציין כי המנהרות באזור הצפון שונות מאחיותיהן שבדרום מאחר והמעטפת של המנהרה היא סלעית, זאת לעומת הדיפונים בעזה. על המבצע עצמו פירט מנליס כי "הוא יארך מספר שבועות. יצאנו למבצע כאשר ההבנה שלנו שאין מנהרה מוכנה להפעלה מבצעית", אמר, "זה סיפור מאוד ממודר בתוך חיזבאללה והיכולת לפרום אותו מודעינית הוא לא עניין של מה בכך".



המנהרה שאותרה סמוך לכפר כילא
המנהרה שאותרה סמוך לכפר כילא



לפי דיווחים בביירות, יחידות צבא לבנון נפרסו, לצד כוחות יוניפי"ל, לאורך הגבול על מנת לעקוב אחר הפעילות, כאשר במקביל, צבא סוריה הודיע על הגברת הכוננות לאור תנועה אווירית אינטנסיבית של חיל האוויר על גבול ישראל-לבנון.



בתוך כך, בחיזבאללה הועלתה רמת הכוננות בעקבות פעילות צה"ל. "עוקבים אחר פעילות האויב", אמרו בארגון הטרור השיעי. חבר הלשכה המדינית של חיזבאללה, חסן חובאללה: "ישראל יודעת שהתקופה בה הייתה מכה ושהיוזמה נמצאת בידיה עברה מן העולם. ההתנגדות מוסגלת היום להדוף כל תוקפנות ישראלית, לגרום לה לקורבנות ואף לתקוף את האויב".



צה"ל הזהיר הבוקר את מחבלי חיזבאללה וחיילי צבא לבנון להתרחק מתוואי מנהרות הטרור שנחפרו בשטחי לבנון לכיוון ישראל. בפוסט בדף הפייסבוק של דובר צה״ל לתקשורת ערבית, סגן אלוף אביחי אדרעי, נכתב: "אזהרה לפעילי חיזבאללה וצבא לבנון, מהתקרבות לתוואי מנהרות התקפיות שנחפרו בשטח לבנון וחודרות לשטח ישראל: חייכם בסכנה, ראו הוזהרתם". בפוסט מופיעה תמונה של מחבל חיזבאללה מביט במשקפת.