אני נשוי, אב לחמישה ילדים ומתגורר בשכירות. לפני כעשור רכשנו מגרש בשווי 250 אלף שקלים. לצערי לא הצלחנו להגיע למצב שנבנה עליו נכס. במהלך השנים ערך השטח עלה ל־500 אלף שקלים, אבל לא הצלחנו לחסוך כסף בצד, ולכן אני לא ממהר להיכנס לתהליך בנייה כזה או אחר, ואפילו חושב למכור את המגרש. אשתי, לעומת זאת, מתעקשת שעלינו לבנות בכל מחיר, ואנחנו מבולבלים מאוד. מה עלינו לעשות? 


"אני חושב שהשאלה שלך היא רגשית ולא כלכלית. אשתך רוצה להכות שורשים באדמה, לבנות את הבית שהיא תמיד חלמה עליו, לראות את ההמשכיות עבור ילדיה, בעוד אתה נמצא במקום שונה ממנה מבחינה רגשית, לא מרגיש קשור לרעיון הזה של בניית הבית, לא יודע מאיפה תגיע האפשרות להרוויח ולייצר עוד הון. לריב על הנושא לא יעשה טוב לאף אחד מהצדדים, אסור לכם להכריע אחד נגד השני. זאת אומרת שאם תצליח להכריע ולמכור את השטח - זה היה הסוף שלכם כבני זוג, ולהפך. אל תכניעו אחד את השני, שבו יחד ותראו כיצד אתם מייצרים אופציה חדשה, אפשרות שממנה איש לא ייפגע. אפשרות נוספת היא לשים קרוואן גדול על השטח עד שתגיעו להחלטה משותפת אם למכור את הקרקע או להתחיל בבנייה". 

אני בשנות ה־40 לחיי, אם לשני ילדים, ועוסקת בתחום ניהול מערכות מידע. לאחרונה אני סובלת מקשיים במציאת התפקיד הבא בקריירה שלי. אני הולכת לראיונות עבודה, ונופלת בשלבי המיון האחרונים. בתפקיד האחרון שהתמיינתי אליו אמרו לי שאחד הממליצים שלי בחר שלא להמליץ עלי לתפקיד. הייתי בהלם טוטאלי. זה מעולם לא קרה לי, בדרך כלל אני מאוד מוערכת מקצועית. האירוע הזה פגע לי ברוח, ואני לא מצליחה להתרומם מאז ולחפש עבודה בתחום. מה דעתך? 
"אני סבור שאם את עושה את אותה פעולה שוב ושוב, מגיעה לראיונות עבודה, אבל לא מתקדמת ומשיגה את העבודה שאת באמת רוצה, את ככל הנראה עושה משהו לא נכון. לתפיסתי עלייך להבין עם עצמך על מה הדבר יושב. קרה לי בעבר שדיברתי עם ממליץ כדי להעסיק מישהי, והוא ממש לא המליץ לי על אותה עובדת. למרות זאת החלטתי לבחור בה, ועד היום אני מבסוט. מעכשיו תדעי שלא לשבץ את אותו אדם כממליץ".

"יש משהו בביטחון שלך שהתערער, ועלייך לחזק אותו. אם את נופלת בעיקר בראיונות עבודה המתקדמים, נראה שאת צריכה לחזק את המקום הרגשי שלך, את מה שאת משדרת למעסיקים הפוטנציאליים, חשוב שתעבדי על זה. שווה לך להסתכל על מעגל חברייך ומקורבייך מתוך הענף ולבקש לתרגל ראיון עבודה ולקבל פידבקים. כשמנכ"ל מראיין אדם בכיר, הוא בסופו של דבר רוצה להרגיש נוח לצדו, וכנראה את לא עוברת טוב בשלב הזה. את מצטיירת כאישה חזקה, אך אני לא הייתי מגייס אותך, והייתי מעדיף לחפש מישהי שהיא יותר נעימה לי ברמת החיבור האישי, ברמת האמפתיה ורמת הכנות שלה בהקשבה. אני בטוח שאת אישה מקסימה אך כנראה שכשאת מסבירה את עצמך את טומנת לעצמך מוקשים. תתחילי לתרגל את הנושא, וכך להכין את עצמך לקראת הראיונות הבאים". 
אמי היא אלמנה הקרובה לגיל הפנסיה, היא בעלת דירה ומחזיקה סכום של כ־420 אלף שקלים להשקעה. היא מתעקשת לרכוש דירה להשקעה, אף שאנחנו חוששים. האם עליה לפנות לאפיק השקעה אחר? 
"פעם, כשהיו רוכשים דירה להשקעה בישראל, הרווח היה כפול - היינו מרוויחים מתשואה שנתית וגם הסתמכנו על זה שיש סיכוי טוב מאוד שערך הנכס יעלה ונוכל ליהנות מרווח הון. היום, אם היו שואלים אותי על רווח הון, לא הייתי ממליץ לסמוך על זה. לתפיסתי חשוב להתייחס לתשואה ולבדוק שהנכס מייצר תשואה של 5% ומעלה". 
לאחרונה זכינו במכרז "מחיר למשתכן". יש לנו הון עצמי של חצי מיליון שקלים, בעוד מחיר הדירה הוא כ־1.8 שקלים. איך עלינו למנף את הסכום הנוכחי עד לשלב שבו נבקש משכנתה? 
"לתפיסתי, האפשרות הטובה ביותר עבורכם היא פתיחת תיק השקעות סולידי מאוד, המורכב ברובו מאיגרות חוב ממשלתיות. תיק כזה יידע להניב לך כ־3% רווח, מה גם שעכשיו הריבית עלתה מעט, ולכן יש סיכוי שתרוויחו מעט יותר".