בניגוד להערכות שונות, איראן לא מפסיקה לפעול נגד ישראל. למרות הפעילות המסיבית של חיל האוויר הישראלי נגד מטרות איראניות על אדמת סוריה, ניכרת היטב פעילות איראנית להקמה מסיבית של בסיסים למיליציות השיעיות ולתגבורן על אדמת סוריה, במגמה ברורה להפעיל אותן נגד ישראל. לצד זה, איראן ממשיכה לפעול לשדרוג ותגבור מערך עשרות אלפי הטילים שבידי חיזבאללה, כולל הקמת מפעלי השבחה על אדמת סוריה ולבנון, לשם שיפור ניכר בדיוק של הטילים.

בד בבד, איראן לא פסקה לרגע לתמוך בחמאס ובג'יהאד האסלאמי בעזה, ובכך להשלים את חיזוק שלוש הזרועות שאמורות לאיים, להטריד ולנהל מלחמת התשה שמגמתה לפגוע בביטחונה, בכלכלתה ובעוצמתה של ישראל, שמהווה עבור שלטון האייתולות מכשול בעייתי להשתלטות על מרבית המזרח התיכון ולהשיב לאיראן את מעמדה בימי אימפריית אחשוורוש.
זאת תמונת המצב נכון לתחילת דצמבר, כשעדיין מהדהדים דבריו של נתניהו בכל מה שקשור להבלגה של צה"ל מול 500 הטילים ששוגרו מעזה לעבר ישראל לפני כשבועיים: "ישנם דברים חסויים ורגישים שאני לא יכול לשתף בהם את הציבור". מבצע "מגן צפוני" לאיתור ולהשמדה של מנהרות חיזבאללה הפתיע את מרבית אזרחי ישראל, להוציא את תושבי מטולה ויישובי הצפון, שזה זמן רואים את הפעילות האינטנסיבית של חיזבאללה סמוך לגדר הגבול.
המנהרות, שנחצבו בסלעי דולומיט, אומנם קשות יותר לחציבה מאשר מנהרות חמאס בקרקע הרכה של רצועת עזה, אבל הקרקע הקשה חוסכת את הצורך בדיפון הבטון שנעשה במנהרות חמאס. הבדל נוסף: המנהרות שחיזבאללה בנה הן בסגנון "מנהרות צפון קוריאה" הידועות - מנהרות תקיפה שנועדו להעברה מהירה של כוחות לשטח ישראל, כדי להשתלט על יישובים, עורקי תחבורה ונקודות אסטרטגיות בצפון.

לתגובה של חיזבאללה נגד הפעילות הזו של צה"ל תהיה השלכה מכרעת לגבי ההתפתחויות בצפון. אם חיזבאללה יחליט להגיב, ייתכן שישראל תנצל את המצב לתקיפה של מערכי הטילים של הארגון, בטרם ישופר דיוקם.
זאת, ככל הנראה, הסיבה לפגישה הדחופה שהתקיימה בבריסל בין ראש הממשלה נתניהו למזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, בהשתתפות ראש המוסד יוסי כהן וראש המועצה לביטחון לאומי יוסי בן שבת. בפגישה עדכן נתניהו את מזכיר המדינה האמריקאי במצב בצפון ובתוכניות של צה"ל לכל התפתחות אפשרית, שכמובן דורשות תיאום ותמיכה אמריקאית.
 
נטרול המנהרות על ידי צה"ל עלול גם להצית אש פנימית בתוך לבנון השסועה, כחצי שנה לאחר הבחירות שנערכו בה ובטרם הוקמה ממשלה (בגלל המתיחות הרבה בין חיזבאללה למפלגת "עתיד" של סעד אל חרירי, שנתמכת על ידי סעודיה). חשיפת המנהרות תחשוף את לבנון האמיתית, שנשלטת על ידי חיזבאללה בחסות איראן, ותטיל את האחריות להפרת השקט על לבנון, שלפחות מחצית מאזרחיה מתנגדים לחיזבאללה ולדרכו, ושיודעים על בשרם מה המחיר שלבנון עלולה לשלם על התנהלות חיזבאללה מול ישראל.