הקריסה של חברת ארגון החתונות "איזיווד" השבוע הותירה זוגות רבים במצב של אי־ודאות, וספקים רבים מתחום האירועים במצב של דאגה לתשלום עבור השירותים שסיפקו. אין ספק שעבור מי שחולמים על היום המיוחל ועבור מי שעולם החתונות הוא הלחם והחמאה שלהם, מדובר במכה אנושה. אך האם חברת "איזיווד" לבד? 
סגירת החברה מצטרפת לשורה של עסקים מהתחום שנסגרו בשנים האחרונות, ובהם "גן אורנים" בתל אביב, האולם "כליף" ביפו ועוד. גורמים בתעשייה הרווחית כל כך מדברים על מגמה בעייתית של רוויה בשוק, אשר מובילה לכך שלא מעט עסקים בתחום קורסים, וכן לכך שספקים ותיקים בתחום נפגעים. "כבר כמה שנים שהתחום בירידה. זאת תוצאה של התחרות", אומרים הגורמים. 
כעת יש הטוענים כי קריסת "איזיווד" תוביל לאפקט דומינו. בינתיים, ממשיכים זוגות רבים להשקיע את מיטב כספם וחסכונותיהם באולם, שירותי קייטרינג, מעצבי אופנה, מעצבי שיער, מאפרים, צלמים, תקליטנים, מפעילי אטרקציות ועוד – פעמים רבות מצויים בתוך חוסר ביטחון מוחלט. "יש חוקים שנועדו לעשות סדר בתחום אבל אין אכיפה", אומרים בתעשייה, שכולם בה יודעים שהישראלים לא יפסיקו להתחתן בשנים הקרובות. אז לאן הולך תחום האירועים במדינה?

עבור שיר אלזם ובת זוגה, אנאבל מלול, החלום על היום הגדול מתחיל להיפגם. "היינו אמורות להתחתן במאי", מספרת אלזם. "החלטנו ללכת על חברת 'איזיווד', שבעצם מפיקה את כל אירוע החתונה ועושה את התהליך קל יותר. בתחילת השבוע, בשעות הבוקר, גילינו על פשיטת הרגל של החברה. היה לנו אולם ואת כל הספקים - צלם, תקליטן, איפור, שיער - הכל היה סגור. שילמנו .כמובן מקדמה. כולם נפגעו מהמצב, גם הספקים עצמם, ומנסים להבין איך מתקדמים הלאה".
בנות הזוג מתכננות לקיים בכל זאת את החתונה. "אנחנו לא רוצות שמשהו יעכיר את האירוע המשמעותי הזה, אבל זה כואב בכיס וזאת תחושה מאכזבת וכואבת". אלזם וזוגות נוספים התאגדו לקבוצת פייסבוק שנקראת "נפגעי איזיווד", שם מתכננים להגיש תביעה ייצוגית. "יש שם זוגות שאמורים להתחתן בימים הקרובים. המצב מאוד מוזר. יש תחושה שזאת לא סתם עוד חברה שפשטה רגל". 
מיקה פייגין ואלכס נדל אמורים להתחתן ב־29 במרץ דרך "איזיווד". "ביום ראשון האחרון התקשר אלי מנכ"ל האולם ואמר 'אני לא יודע אם את יודעת, אבל 'איזיווד' פשטו רגל. הם חייבים לי הרבה כסף וגם לזוגות ולספקים. הם לא עונים לטלפונים. נסעתי לשם בעצמי ואכן זה היה נכון'", מספרת פייגין. "הוא בעצמו היה בהלם. התקשרתי מיד לאלכס ואמרתי לו שלדעתי הכסף לא יחזור אלינו. כבעלת עסק, אני יודעת שכשעסק פושט רגל הכסף עובר קודם כל לעובדים ולאחר מכן לספקים ולבנקים. רק אם יישאר משהו, זה יגיע לזוגות. התחושה היא שדפקו אותנו. אני הולכת לישון כל לילה בתחושות מעורבות. אנחנו מתנחמים בכך שמדובר רק בכסף. אנחנו כבר מתלבטים אם לוותר על אירוע, אבל לא נוותר". 
עידן כנפי, צלם מוכר בתעשייה, פרסם שלשום בדף הפייסבוק שלו הודעה, בה הציע שירותי צילום לזוגות הנפגעים. "כולם מעוניינים לעזור", הוא אומר. "אני חושש שהקריסה של 'איזיווד' תוביל להתחלה של אפקט דומינו, בעקבות הרבה אולמות אירועים ובעלי עסקים שהתפרנסו מהם. עם זאת, התחום יציב והוא לא הולך לשום מקום". 
פיזור גדול 
תעשיית האירועים מגלגלת סכומים אדירים של כסף, ובעקבות זאת, אנשי מקצוע רבים רוצים נתח מכך לעצמם. "כבר כמה שנים שהתחום בירידה. ירדתי בעשרות אחוזים בהכנסות בשנים האחרונות. למרות שיש תחושה כאילו יש ירידה בכמות האירועים, זה לא נכון", אומר צלם ותיק שעובד שנים רבות בתעשייה, "פשוט יש פיזור גדול יותר של העבודה. בשנים האחרונות קמו המון מתחרים. כל אחד פותח אולם, נהיה חברת קייטרינג, כל אחת נהיית מאפרת. אפשר לראות כמה אולמות קמו בשנים האחרונות. בצומת כנות היה כל השנים אולם אחד – 'חצר המלכה'. עכשיו יש שם המון. כך גם באזור השפלה והשרון".
הצלם מוסיף ואומר כי "כמות האירועים לא ירדה, אבל אם פעם, כצלם, היו לי 100 קולגות – היום יש לי 400. היו בענף 30 מאפרות, היום יש 500. היום בעלי המקצוע לא מחזיקים סטודיו, הכל בפייסבוק ובאינסטגרם. פעם לכל אורך הרחובות בן יהודה ודיזנגוף בתל אביב היו סלוני כלות, ועכשיו הכל להשכרה. הכל עובר לרשתות החברתיות. הוויטרינה עברה לסטורי".

לדבריו, "התחום עדיין מאוד רווחי. אני עובד גם כצלם בעיתונות וקמפיינים. משרד פרסום נותן קמפיין בחודש. בעיתונות אני מרוויח כמה אלפים בודדים, זה סכום שאני מרוויח באירוע בערב אחד. אבל היום אין כבר כבוד לניסיון, לפז"ם. זוגות ישימו את כל הביצים בסל של מישהו חסר ניסיון".
לא מוותרים על האירוע 
"המצב בענף מצוין", אומר מנגד דורון אסולין, מנכ"ל גן האירועים הוותיק "גני כנען" בקיבוץ נען בשפלה. "עצוב לשמוע על מה שקרה ל'איזיווד', כי בסך הכל הם סיפקו לא מעט אירועים ועבודה לבעלי עסקים. אנחנו מחבקים את הזוגות שלהם ולא נשאיר אף אחד בלי אירוע". לדבריו, "מי שעובד בענף החתונות יודע שיש כמות מסוימת של מתחתנים בשנה. אני לא מכיר את המושג 'הצפה'. יש מקומות שעובדים יותר חזק ויש מקומות שפחות. העסקים שנסגרו נפלו אולי בגלל שיטת ניהול לא נכונה או אולי בגלל בירוקרטיה. צריך לזכור שמנגד יש לא מעט מקומות חדשים שנפתחו".
גם בימים הלא פשוטים האלה עבור הענף, אסולין לא מאבד אופטימיות. "נכון שבשנים האחרונות יש הרבה זוגות שמעדיפים לא להתחתן ברבנות, חלקם מתחתנים בחו"ל, אבל על המסיבה לא מוותרים", הוא אומר. "יש מי שבוחרים להינשא דרך ארגון 'צהר' או בחתונה רפורמית. לתחום נכנסים יותר ויותר זוגות חד־מיניים, מה שגם תורם לו. אני 18 שנים בענף וראיתי הכל. תמיד יהיו שמחות. מה שקרה ל'איזיווד' לא פשוט – אבל הענף ימשיך לפעול".
לדבריו מצטרף גל אגוזי, מבעלי קייטרינג אתי ונעמה, שאומר כי "מדובר באירוע יוצא דופן, שאינו מעיד על הנעשה בענף. אנשים לא מפסיקים להתחתן. אני לא חושב שבעלי עסקים בתחום צריכים להיות באיזה שהוא חשש. הענף נמצא במקום טוב. זוגות יודעים מה הם רוצים, מגיעים מפה לאוזן, מקבלים מוצר טוב. הייתי ממליץ לזוגות לתת יותר משקל לאינטואיציה לגבי האנשים שמאחורי ההסכמים".