שורת ארגונים מובילים במחנה הלאומי ערכו היום (רביעי) תדרוך עיתונאים בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו להוציא לפועל באופן מידי את פינוי היישוב הערבי חאן אל אחמר, הצמוד לכביש 1 בין ירושלים לים המלח. התדרוך שודר במקביל במספר דפי פייסבוק המחזיקים קרוב למיליון חברים. בקרב הארגונים קיים חשש כי הפינוי יידחה לאלתר, או לתאריך בלתי ידוע, למרות שקיים פסק דין של בג"ץ שמאפשרו.



בין התנועות שהעבירו את תדרוך העיתונאים, בבית מורשת בגין, נכללו אם תרצו, תנועת רגבים, 'פורום עוטף ירושלים' ועו"ד ערן בן ארי. יושב ראש תנועת "אם תרצו" מתן פלג אמר כי "הלכה למעשה, נכבשה נקודה אסטרטגית במדינת ישראל על כביש 1 המחבר בין מרכז הארץ לים המלח. כיבוש השטח נעשה לאור יום, ללא שימוש בנשק, אלא באמצעות כלים מדיניים של הרשות הפלסטינית וממשלות אירופה. בזמן שהעיניים נישאות צפונה אל עבר איראן וחיזבאללה, גורמים עוינים פשוט כבשו אצלנו אדמה בהליכה".



ישי חמו, מתנועת רגבים שהובילה את המאבק המשפטי בבג"ץ מאז 2009, אומר, כי "חאן אל אחמר היא אבן הפינה להקמת המדינה הפלסטינית בפאתי ירושלים, זו הסיבה לרגל הגסה שתקעו במקום הרשות הפלסטינית ומדינות אירופה, ששופכות תקציבי עתק בניסיון למוסס את פסק הדין. הפינוי עבר פעמיים את מבחן בג"ץ, וכעת ראש הממשלה נדרש לעמוד במבחן המשילות באופן נחוש. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לוותר".



עורך דין ערן בן ארי, מומחה לדיני יהודה ושומרון אמר, כי "חאן אל אחמר הוא קו פרשת המים לשלטון החוק. המדינה התחייבה לבג"ץ כי תפנה את המקבץ במהלך חודש יוני 2018 והיא מפרה את התחייבותה כבר חצי שנה. הנזק שיגרם מהתמשכות המצב הזה לאמינות הממשלה מול בית המשפט ומול הרשות הפלסטינית העומדת מאחורי ההשתלטות על השטח האסטרטגי ביותר בארץ תוך כניעה ללחצים הבין לאומיים - יהיה בלתי הפיך".



מנהל 'פורום עוטף ירושלים' גיל בכר: "לאחר עשור הכריזה המדינה על פינוי חאן אל אחמר רק כדי לסגת מעמדתה בגלל לחץ בינלאומי. כעת הסכנה היא שהפינוי למעשה, יסדיר את המאחז הפיראטי על ידי הזזה קוסמטית של מטרים ספורים. לא נשתוק באם "הפינוי" יהווה למעשה הסדרה בפועל של מאחז בדואי בלב שטח ישוב ישראלי".