יחסים רעועים בין שר החינוך לרמטכ"ל? למרות שבמשך כל שנות כהונתו נמנע הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, מליצור סכסוכים פוליטיים, הערב (רביעי) פורסמה בערוץ 10 הקלטה ראשונה בה נשמע הרמטכ"ל מותח ביקורת ברורה וקשה נגד שר החינוך, נפתלי בנט. דבריו של איזנקוט נאמרו בתוך כנס סגור, בו ידע שדבריו עלולים להיות מוקלטים, ובכל זאת הגיב בכנס לנאום שנשא בנט לפני כחודש וחצי, במהלכו טען כנגד צה"ל כי "הלוחמים פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מסינוואר".



איזנקוט הביע ביקורת חריפה כאמור על אמירה זו של בנט ואמר כי "יש כאן הרבה מצלמות, אבל אני בכל זאת יאמר את זה כי זה נושא בתקשורת, המשפטיזציה בצה"ל - כשחיילים שוגים, הם מקבלים גיבוי. האגדות האורבניות האלה, כדי לקושש אהדה במקומות מסוימים, לא מבוססות על כלום. ומי שמסתתר מאחורי פרקליטים, בעיניי הוא מפקד לא ראוי, ואין מפקדים כאלה בצבא. והטענות על משפטיזציה בצה"ל הן טענות בעיניי לא רציניות. אני אומר את זה כמפקד ושומע את זה ממפקדים. המשפטנים בצה"ל נותנים ייעוץ ותו לא. את ההחלטות מקבלים המפקדים". 

עוד נשמע אומר הרמטכ"ל בהקלטה כי החייל היחיד שהועמד לדין בשלוש השנים האחרונות, הוא אלאור אזריה: "במקום שבו פועלים בצורה שעוברת על החוק, לא היית רוצה שאנחנו נסתיר את העיניים וניתן גיבוי. אנחנו ניתן גיבוי מוחלט לשגיאות, אבל לא יהיה חיפוי למעבר על חוק". בנוסף, איזנקוט חשף פרטים על אופן החקירות בצה"ל באירועים מיוחדים, וטען: "אמרתי את הנתון, שאני לא רוצה לעשות לו יחסי ציבור גדולים מידי, כדי שלא יפגע בנו על ידי מי שרוצים לפגוע בנו, אבל צה"ל הפעיל בשלוש השנים האחרונות בעשרות אלפי אירועים אש, והועמד לדין חייל אחד. יש עשרות חקירות וזה בסדר". 

עוד נשמע הרמטכ"ל מסביר כיצד בצה"ל משתמשים בעצת הפרקליט הצבאי, ונתן כדוגמה את המערכה האלימה האחרונה בעזה: "במקום שנדרשת עצה, איך לטפל בבניין שבקומה הראשונה והשנייה - אירוע מלפני חודש או שבועיים - יש מפקדת חמאס, ובקומה השלישית, רביעית, חמישית, שישית, שביעית, שמינית ותשיעית יש 28 משפחות. אני מאמין שאת לא היית רוצה שנבוא עם מטוסי ונשמיד את זה". 
בדובר צה"ל הגיבו לפרסום ההקלטה ולדברים שנשא הרמטכ"ל, ומסרו: "בדברי הרמטכ"ל הוא התייחס באופן כללי ועקרוני בדבר 'משפטיזציה' בצה"ל. הרמטכ"ל לא התייחס לדרג מדיני או לאמירה מסוימת, אלא למציאות המתקיימת בצה"ל מזה שנים של גיבוי מלא למפקדים, לצד החובה לשמור על שלטון החוק ועל ערכי צה"ל".