שוב בצרות: פייסבוק נתנה למספר חברות, בהן נטפליקס ו-Airbnb מידע על גולשים ברשת, זאת גם אחרי שהצהירה כי היא לא עושה זאת והתחייבה כי היא שומרת על פרטיותם של המשתמשים, כך עולה ממסמכים דרמטיים שנחשפו היום (רביעי) בפרלמנט הבריטי. המסמכים הוחרמו לפני כעשרה ימים במסגרת תביעה שמתבררת נגד פייסבוק בארה"ב. לטענת יו"ר ועדת התרבות, המדיה והספורט בפרלמנט הבריטי, עו"ד דמיאן קולינס, שחשף את המסמכים, הוא נאלץ לעשות זאת עקב "אי נכונותה של פייסבוק והעומד בראשה, מארק צוקרברג, לענות על שאלות ולשתף פעולה".



החומר שנחשף היום כולל 250 עמודים, שמכילים מידע רב, הכולל בין היתר תוכן של דיונים פנימיים מסווגים בפייסבוק, שעוסקים בשיתוף מידע אישי על הגולשים ללא ידיעתם. המסמכים מוכיחים לכאורה כיצד פייסבוק העניקה לאפליקציות "המועדפות עליה" גישה לפרטים של הגולשים, גם אחרי שהצהירה בשלהי 2014 כי היא לא עושה זאת יותר. כך למשל, בחודש ינואר 2015, גורם ברשת החברתית כתב הודעת דואר אלקטרוני, שבה ציין כי אפליקציות מסוימות קיבלו גישה למאגרי המידע, דבר המפר את תנאי השימוש החדשים של פייסבוק. בפברואר נשלח מייל נוסף ובו ציין כי אפליקציית היכרויות נוספת קיבלה גישה למידע. אותו גורם הוסיף כי היא אינה האפליקציה היחידה שקיבלה גישה למידע הזה.



אחד הממצאים החמורים שעולים מהמסמכים שנחשפו הוא החשד לפיו פייסבוק הפלתה בין חברות שונות והעניקה כאמור מידע לאלו שרצתה לשתף פעולה איתן ומנגד, מנעה ופגעה באיסוף מידע דומה בקרב חברות שעמן הייתה ביחסי יריבות. דוגמה לכך התרחשה ב-2013, כאשר צוקרברג קיבל מייל פנימי שבו התבקש לאשר חסימת מידע מפייסבוק מאפליקציה בשם VINE, רשת חברתית מקוונת לפרסום סרטוני וידאו קצרים שהייתה אז בבעלותה של טוויטר, יריבתה של פייסבוק. תשובתו של צוקרברג הייתה, "כן, לכו על זה".



עו"ד דמיאן קולינס. צילום: רויטרס



בתגובה לחשיפת המסמכים והחשדות הכבדים נגד החברה שלו, פרסם צוקרברג תגובה כאשר כתב בחשבון הפייסבוק שלו את הדברים הבאים: "הפרלמנט הבריטי פרסם התכתבויות פנימיות של פייסבוק, הכוללות בעיקר דיונים שהובילו לשינויים שהכנסנו בפלטפורמה, ומטרתם היתה להסיר אפליקציות פוגעניות בין השנים 2014-2015. ההודעות המדוברות הן רק חלק קטן מהדיון השלם".



לדבריו של צוקרברג, "אנו השקנו את פייסבוק ב-2007 והתבססנו על הרעיון שאפליקציות צריכות להיות יותר חברתיות. חברות רבות הוקמו במטרה לספק חוויות בפלטפורמה, ובאותו הזמן מפתחים ייצרו אפליקציות פוגעניות שעשו שימוש שלילי במידע של אנשים. כדי למנוע זאת הכרזנו על שינוי הפלטפורמה. בין היתר, דבר זה גרם להסרת אפליקציות כמו זו שמכרה את הפרטים לקיימברידג' אנליטיקה (החברה שטוענת כי רכשה מידע על כ-50 מיליון מגולשי פייסבוק ללא ידיעתם). חלק מהמפתחים הגישו נגדנו תביעות ואנחנו בטוחים שננצח אותם". צוקרברג טען בתגובתו כי, "אני מבין שגורמים רבים בודקים כיצד אנחנו מתנהלים. זה בריא שכן רבים משתמשים בשירותים שלנו ברחבי העולם ואנחנו מתבקשים להסביר מה אנחנו עושים. חשוב שהדיווח על הפעולות שלנו כולל המסמכים הללו לא יסלף את המניע שלנו. זה שינוי חשוב שנעשה כדי להגן על הקהילה והוא השיג את מטרתו".






חשיפת המסמכים בפרלמנט הבריטי מהווה שיא חדש בעימות בין הצדדים. בסוף החודש שעבר דווח בתקשורת המקומית כי הפרלמנט ניצל את סמכותו והורה על החרמה של אלפי מסמכים מפייסבוק, זאת על רקע סירובו המתמשך של צוקרברג להופיע בפני מסגרות שונות של הפרלמנט. הוא סירב לעשות זאת, למרות שהופיע בקונגרס ובסנאט וכן בפני הפרלמנט האירופי בבריסל.



לטענת היו"ר קולינס, מי שמסר לו את המסמכים הסודיים היה בכיר בחברת Six4Three, "ששמה נקשר לפרשת קיימברידג' אנליטיקה ואף הגישה תביעה נגד פייסבוק בעצמה". לדברי קולינס, כאשר אותו בכיר היה במלון בלונדון, נשלחו לחדרו אנשי ביטחון, "והבהירו לו כי יש לו שעתיים למסור את המסמכים. משלא הסכים לעשות זאת, הוא נלקח לפרלמנט והובהר לו כי הוא מסתכן בקנס ואף במאסר אם לא ימסור את המסמכים". קולינס הדגיש כי, "מדובר במצב חריג הדורש פעולות חריגות ויוצאות דופן. עד כה נכשלנו בהשגת תשובות מפייסבוק ואנחנו מאמינים שהמסמכים מכילים מידע בעל חשיבות ציבורי גדולה".