פרופ' יחזקאל דרור, חתן פרס ישראל ומי שהיה חבר בוועדת וינוגרד שבדקה את אירועי מלחמת לבנון השנייה, יצא בביקורת חריפה על מדיניות ההרתעה של ישראל. בראיון נרחב שיופיע מחר במוסף "סופהשבוע" של "מעריב" אומר דרור: "עקרונית, בניית מנהרות תקיפה לשטח מדינה אחרת היא קאזוס בלי (עילה למלחמה - א"ל) מוחלט לפי המשפט הבינלאומי, המוסר ותורת הביטחון הלאומי. מה עושים במקום? בונים מין קו מז'ינו, משקיעים כסף בחיפושים. זו מתודולוגיה טובה, אבל אין עונש. הרתעה פירושה שהצד השני יודע באמינות גבוהה שאם יעשה משהו תוקפני, הוא ישלם בצורה לא מידתית. כל מדינה הייתה מתקיפה. תאר לך שמקסיקו תבנה מנהרה כזו לשטח ארה"ב?"
 
דרור טוען כי התגובה צריכה להיות הרבה יותר קשה מכפי שהיא כיום. "ומה קרה במלחמת לבנון השנייה?", הוא אומר, "זו האשמה כבדה שלי כלפי אהוד אולמרט. לימדנו את האויבים שאפשר לתקוף את ישראל בטילים בלי לשלם מחיר. ירי טילים על ישראל או שיגור בלוני תבערה הם הכרזת מלחמה. נורה טיל? תפוצץ 20 בתים כאזהרה. טוב יותר, תהרוג כמה מפקדים של חמאס. עם החיילים הפשוטים אין לי עניין. במלחמת לבנון השנייה החיזבאללה הרי לא נפגע ממש. היה לו מספר חללים קטן, פוצצו לו כמה בניינים באזור מגורים. זה כלום, זה כסף, איראן תשלם. להרתיע פירושו לפגוע במקבלי ההחלטות, בראשי הצבא. בלוני תבערה? היה צריך לירות בהם עם צלפים. הם צריכים לדעת שישראל מוכנה לפלוש למדינה אחרת ולהרוג את כל המנהיגים. זו הרתעה". 

מלחמת לבנון השנייה. צילום: יוסי אלוני

 
פרופ' דרור הציג בראיון גם את התרחיש הרע מכל. "תאר לך שמחרתיים תהיה התקפת טילים מתואמת בצפון, בדרום ומאיראן. מכוונים את הירי לכנסת, לבית ראש הממשלה, למטכ"ל. איך אנחנו נערכים? אני לא רגוע. לכן תמכתי בחוק המאפשר לראש הממשלה להכריז על מלחמה במקרים קיצוניים. וזה לא מספיק, צריך להכין שרשרת פיקוד במקרה של פגיעה בו וברמטכ"ל. רק שלא יתחילו לאלתר".


הכתבה המלאה - מחר במוסף סופהשבוע