חיזבאללה הופתע מהחשיפה ומהפעולה של צה"ל והוא מצוי בתהליך של למידה שהיא קודם כל להבין מה אנחנו עושים ולהפיק לקחים בסוגיה כיצד נחשפו הדברים. עוד יעד חשוב של חיזבאללה, בעקבות החשיפה והפעולה הישראלית, הוא להגן על הנכסים הנוספים שלו. הארגון אינו יודע מה ידוע לצה"ל על נכסיו. מבחינתו, אולי יש מנהרות שלא גילינו עליהן.
 
חיזבאללה גם ינסה ללמוד על הפעילות המבצעית של צה"ל כדי לעקוף בעתיד את היכולות שפיתחנו לגילוי ולטיפול במנהרות. הארגון יבצע תהליך של הערכות מצב ודיונים שמטרתם למעשה ליצור תגובות לתרחישים אפשריים ולרענן את הוראות הפתיחה שלו באש. אם, למשל, חייל צה"ל חוצה את הקו הכחול תוך כדי פעילות - האם להגיב?
 
יש מבחינתו שאלות מורכבות נלוות: מה יקרה אם נטפל במנהרה שהיו בתוכה לוחמים של חיזבאללה והם ייפגעו? מה יקרה אם נטפל במנהרה מהצד שלנו ומשהו בצד הלבנוני יינזק? השאלה המאתגרת ביותר מבחינתנו היא אם אנחנו מבצעים פעילות כדי לטפל במנהרות מהצד הלבנוני של הגבול, מה שיפר את הריבונות שלה. בשלב זה צה"ל אינו חוצה את הגבול אבל אינו שולל את האפשרות שבעתיד הוא יטפל גם במנהרות בצד הלבנוני.

הכלים ההנדסיים של צה"ל בגבול הצפון. צילום: AFP

 

חיזבאללה מגבש את העקרונות החדשים שלו לתגובות בהקשר לחשיפת נכסיו. בטווח היותר ארוך, בארגון יבצעו הערכות מצב איזו חלופה למנהרות שנפגעו ניתן לייצר. האם לחפור מנהרות חדשות? האם ליישם שיטה אחרת? האם לחפור מנהרות בשיטה אחרת? כרגע נראה ששני הצדדים אינם מעוניינים בהסלמה, שעלולה להתרחש בשלושה אופנים: הראשון הוא בטעות בהערכה. זה עלול לקרות אם אחד הצדדים יפרש בטעות פעולה של הצד האחר, הגם שהכוונה אינה מלחמתית. התרחיש השני הוא תוצאה של פעילות כוחותינו, שלא בהכרח התכוונו אליה, כמו פיצוץ מנהרה עם נפגעים. התרחיש השלישי הוא מעורבות איראנית.

השאלה היא אם איראן רואה הזדמנות לייצר עימות בגזרה הצפונית כתגובה לתקיפות שלנו נגדה בסוריה והפעילות האמריקאית נגדה בנושא הגרעין.
המצב הנוכחי של ההבנות בין ישראל ללבנון לא השתנה. מאז מלחמת לבנון השנייה תקפנו רק פעם אחת. הגבול שקט ואין שינוי בחודשים האחרונים וכנראה שגם הלאה.
 
חיזבאללה עסוק בסוריה, שם המערכה עדיין לא תמה. כל עוד בשאר אסד לא ניצח – זה מטריד את הארגון. בחיזבאללה מודעים ליכולות של צה"ל לפגוע קשה גם בארגון וגם במדינה הלבנונית וזה לא אינטרס של אף אחד מהצדדים להיכנס לעימות. צה"ל קצת הגזים עם הפומפזיות של הפעולה הזאת. בסך הכל מדובר בפעילות הגנתית בשטחנו, אומנם חשובה, אבל בשטחה של מדינת ישראל, והמנהרות של חיזבאללה הן לא כמו של חמאס. האיום הגדול של חיזבאללה נעוץ  בטילים שלו ולא במנהרות. מבחינתו, הפגיעה במנהרות היא לא דרמטית. לחיזבאללה יש עוד לא מעט יכולות לפעול נגדנו.
הכותב הוא ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר