חג החנוכה בשיאו, ואני מעוניינת לטגן לבני משפחתי סופגניות ולביבות. מהו השמן המומלץ ביותר למשימה?


"בכל השמנים כמות קלוריות דומה פחות או יותר, 850־900 ל־100 מ"ל. בכפית אחת ממוצעת של שמן יש כמעט 50 קלוריות, כך שמי שעושה דיאטה צריך להקפיד מאוד על כמות השמן שבה הוא משתמש. לכל שמן יש יתרונות בריאותיים משלו: שמן זית מכיל נוגדי חמצון רבים שעוזרים במניעת דלקות; שמן חמניות עשיר מאוד בוויטמין E; שמן קנולה מכיל אומגה 3 ומונע מחלות לב; ושמן קוקוס מכיל חומצות שומן שחשובות לתפקודו של המוח. היתרונות הבריאותיים האלה קיימים אך ורק בשמן שהופק בכבישה קרה, וחשוב שזה יהיה כתוב במפורש על האריזה. רוב השמנים הרגילים שכתוב עליהם 'שמן מזוכך' מופקים באמצעות חימום בטמפרטורות גבוהות של 300 מעלות, שהורסות את כל הערך התזונתי. שמנים מסוג זה בוודאי לא תורמים לבריאות. שמן קנולה עמיד יחסית בחום, והוא יותר מתאים בטעמו לסופגניות. כך או כך, בזמן טיגון ממושך של כל סוג שמן נוצרים בו חומרים מזיקים ומסרטנים, ואלה מתרבים ככל שמחממים אותו יותר זמן. לכן, אחרי טיגון עמוק אחד חובה לזרוק את השמן לפח".



אני נוטה להשמין, בעיקר באזור הכרס. החלטתי להיכנס למשטר דיאטה. האם יהיה לי יותר קל לרדת במשקל בהשוואה למי שמשמין באזורים אחרים בגוף?


"בבטן יש תאי שומן גדולים יותר, אך בכמות פחותה יותר. כשהגוף צריך לפרק שומן, נוח לו לעשות זאת מהבטן יותר מאשר מהרגליים. זאת הסיבה לכך שרוב הנשים הסובלות מהשמנה באזור הרגליים נוטות לרדת לאט יותר מאשר נשים שרוצות להוריד שומן מהבטן. במחקר שפורסם לאחרונה עקבו אחרי 7,000 אנשים במשך יותר מחמש שנים. בדקו את היקף הבטן, אחוז השומן והשינויים במשקל בזמן דיאטה. אומנם לא מצאו קשר בין השמנה בטנית להיקף הירידה במשקל, אבל מצאו קשר בין השמנה בטנית לבין תנודות גדולות יותר במשקל. אם רוצים לפרק יותר שומן בטני, צריך להפחית את צריכת הפירות ואת צריכת המזונות המתועשים והמתוקים כמו דגני בוקר, שתייה מתוקה, חטיפים, ממתקים וכל המוצרים המכילים פרוקטוז שיוצר שומן בטני. אם עושים הרבה פעילות גופנית בזמן הדיאטה, זה עוזר לחטב את הגוף בכל האזורים הבעייתיים וגם לשפר את המצב הבריאותי".




אני בן 45. לאחרונה אבחנו אצלי דלקת מפרקים שנובעת מפסוריאזיס. שמעתי מרבים שתזונה יכולה לעזור והתחלתי להפחית במאכלים כמו ביצים, חלב פרה, קמח לבן, סוכר לבן ובשר. האם הכיוון הזה נכון?


"התשובה משתנה מאדם לאדם, אבל תמיד טוב להוריד קמח לבן וסוכר לבן. בשר אדום ידוע כדבר שכדאי להימנע ממנו בדלקות מפרקים פסוריאטיות, אבל רק ממנו. אין צורך להפסיק לאכול דגים או עוף. הייתי מוותרת לגמרי גם על אלכוהול וקפה. מנגד, עם ביצים אני לא רואה בעיה, וגם לא בהכרח עם מוצרי חלב. הבחירה שעשית במוצרי חלב עזים פחות מתועשים יכולה לשרת אותך נאמנה, ואולם בחירה בחלב אורז לא מזינה אותך בחלבון ובסידן. אל תיתן לצבע שלו להטעות אותך. באשר לירקות: כדאי לעשות ניסוי וטעייה, מכיוון שמדובר בעניין אישי. אתה יכול להתקשות עם חצילים, ולהסתדר היטב עם עגבניות או כרובית. רק בדיקה של ההשפעה של צריכת הירקות על הכאב תסייע לך בהחלטה. אם תחליט לחזק את התפריט החדש עם תוספי מזון, אני ממליצה לבחור בדרך הטבעית ולחלוט כורכום או להוסיפו לסלט, גם אם הוא לא הכי טעים. הנזק היחיד שיכול להיות לך כאן הוא לכיס". 



מה אפשר לאכול במקום?
3 לביבות (450 קלוריות) -
לביבה מטוגנת שעשויה מבלילה של תפוח אדמה מגורד וביצה מכילה כ־150 קלוריות 
• 7 לביבות אפויות
• 4 טוסטים מ־8 פרוסות לחם קל עם גבינה צהובה 9%
• 2 פיתות עם פסטרמה או גבינה 5% שומן
• משולש פיצה מבצק עבה בתוספת גבינה כפולה 
• סופגנייה אחת

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM