ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר הבוקר (חמישי) באזור הצפון ונפגש עם שגרירים זרים המוצבים בישראל, על מנת להסביר להם יותר על מבצע "מגן צפוני" אשר החל במהלך השבוע האחרון. האזהרה של נתניהו אליהם שוגרה במהלך הסיור בו אמר: "נפעל ככל שדרוש. כל מי שיתקוף אותנו דמו בראשו. ממש כך". נתניהו גם ביקש מהשגרירים לגנות את הפרת הריבונות הישראלית ולהצטרף לדרישה להטלת סנקציות מוגברות על חיזבאללה. לאחר מכן קיבלו

השגרירים סקירה מפי אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק וראש אג״ת אמיר אבולעפיה וסיירו באזור המנהרה שנחשפה. 

״אנחנו שוללים מהאויבים שלנו את נשק המנהרות בשיטתיות ובנחישות, אנחנו עושים זאת גם לחמאס, גם לחיזבאללה, ואנחנו נפעל ככל שדרוש. 
נתניהו בדרכו לצפון
מי שיתקוף אותנו - דמו בראשו. חיזבאללה יודע את זה וגם חמאס יודע את זה. אמרתי לשגרירים שהם צריכים לגנות את התוקפנות הזו של איראן, של חיזבאללה ושל חמאס, באופן חד משמעי, וכמובן גם להעצים את הסנקציות נגד הגורמים הללו. הפעולה הזו היא בתחילתה, אבל בסופה נשק המנהרות, שחיזבאללה השקיע בו כל כך הרבה - כבר לא יהיה קיים ולא יהיה אפקטיבי".
 
"הציפייה של ישראל זה גינוי חד-משמעי של חיזבאללה, הטלת סנקציות נוספות על חיזבאללה, גינוי ודרישה מממשלת לבנון להפסיק את מתן האשראי שהיא נותנת לשימוש בשטחה להתקפות האלה על ישראל. כל זה יעלה בכינוס הקרוב של מועצת הביטחון לדרישתה של ישראל. זה צעד מדיני ודיפלומטי חשוב, שמשלים את המאמץ המבצעי ההנדסי שלנו לשלול מחיזבאללה ומאיראן את נשק המנהרות". בסיור השתתפו שגרירים מאוסטריה, אוסטרליה, איטליה, אתיופיה, ברזיל, בריטניה, הונגריה, חוף השנהב, מקסיקו, סלובקיה, פולין, צרפת, קנדה ורוסיה.

"אנחנו נבחר מתי להדליק את הגזרה"


באשר לקולות שעלו כי פעולת חשיפת המנהרות בצפון עלולה להוביל להסלמה עם חיזבאללה אמר גורם מדיני בכיר כי: "אנחנו נבחר את העיתוי, אנחנו נערכים לכל הגזרות. ישנה אפשרות סבירה שניאלץ לפעול בלבנון. את הגזרה הזאת אנחנו נחליט מתי אנחנו מדליקים. אתם יודעים מה אנחנו מתכננים". עוד הוסיף הגורם הבכיר "מדברים עליהם שהם מתעצמים. אתם יודעים כמה צה"ל התעצם? במאזן שהיה עד לפני חודשים ושבועות אחדים היו להם שני כלים אסטרטגיים, טילים מדויקים ומנהרות ואנחנו דורכים עליהם. המנהרות נחשפו ועוד ייחשפו ובעניין הטילים, נסראללה רצה שיהיו לו מאות טילים ובפועל יש להם כעת רק כמה עשרות וגם להם יש לנו מענה. המנהרות גדולות דיין לרכיבה על אופנועים ולחטיפות".
באשר לקולות שעלו כי פעולת חשיפת המנהרות בצפון עלולה להוביל להסלמה עם חיזבאללה אמר גורם מדיני בכיר כי "אנחנו נבחר את העיתוי, אנחנו נערכים לכך בכל הגזרות. את הגזרה הזאת אנחנו נחליט מתי אנחנו מדליקים. אתם יודעים מה אנחנו מתכננים". עוד הוסיף הגורם הבכיר: "מדברים עליהם שהם מתעצמים. אתם יודעים כמה צב"ל התעצם? במאזן שהיה עד לפני חודשים ושובועות אחדים היו להם שני כלים אסטרטגיים, טילים מדויקים ומנהרות ואנחנו דורכים עליהם. המנהרות נחשפו ועוד ייחשפו ובעניין הטילים, נסראללה רצה שיהיו לו מאות טילים ובפועל יש להם כעת רק כמה עשרות וגם להם יש לנו מענים".

"חשיפת המנהרות - לגיטימציה לפעולות נוספות בעתיד"

מזג האוויר במשגב עם היה היום ערפילי ביותר עם ראות נמוכה "קחו את היום הזה לדוגמה", אמר לכתבים הגורם המדיני: "הראות של חיל האוויר היא כמעט אפס, הכוחות בשטח מסודרים באופן הקבוע. אין שום בעיה להפוך את אחת המנהרות שאנחנו חושפים להתקפית. להיכנס, לחטוף אזרח ולחזור חזרה בלי שאף אחד בכלל ישים לב". 

אם אני חיזבאללה" אומר הגורם המדיני הבכיר "אני בוחר את היום הזה לבצע את הפעולה הזאת". ראש הממשלה נתניהו הבהיר לשגרירים כי על הקווים האדומים המנהרות של חיזבאללה רחבות יותר מהמנהרות שצה"ל חשף ונטרל ברצועת עזה. נתניהו סיכם ואמר "אני רציתי לעשות את הפעולה הזאת ולמנוע הסלמה. אנחנו מכונים לצאת למערכה אם צריך. אבל אני בטוח שחיזבאללה לא ייקח את הסיכון". הגורם הבכיר סיכם כשאמר שחשיפת המנהרות נועדה לתת לישראל לגיטימציה לפעולות נוספות בעתיד".
 באשר לטענה כי מבצע "מגן צפוני" הוא הסיבה בגינה ישראל החליטה לא לצאת למערכה צבאית מול חמאס אומר הגורם המדיני: "זו סיבה, אבל זו רק אחת הסיבות", בתוך כך, אמר ראש הממשלה נתניהו כי הכסף הקטארי בגובה של 15 מיליון דולר יעבור לרצועה בימים הקרובים "הכסף הזה עובר בפיקוח צמוד שלנו. אנחנו דרשנו שכל מי שמקבל את הכסף הזה נדרש לחתום על מסמך, לצרף טביעת אצבע ותמונה. מדובר בפיקוח הטוב ביותר שיש על הכסף שנכנס לרצועה אי פעם".

לשאלה האם ישראל וחמאס נמצאים כעת למעשה בהסדרה אומר הגורם הבכיר: "אנחנו בהרגעה, התנאי של ישראל להסדרה חייב לכלול את השבויים והנעדרים. הסדרה תוכל לקרות רק בתנאי הזה ואז ניתן יהיה לחזור למצב שהיה לפני ה-29 במארס", ובאשר לדרישות חמאס אומר הגורם "הם דורשים שחרור מחבלים, בסדר, הם יכולים לדרוש. אנחנו לא שם". על כך הוסיף נתניהו בפני השגרירים "המצב בדרום יציב יותר ממה שהיה. השקט הושג אבל מי יודע עד כמה זמן הוא יחזיק".

נתניהו בתדרוך בצפון, היום. צילום: יניר קוזין