ד"ר מאיר גלבוע, חוקר בכיר לשעבר במשטרה, יועץ לענייני שחיתות במשרד מבקר המדינה, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והתייחס לסאגת מינוי המפכ"ל. כזכור, משה צ'יקו אדרי, המפכ"ל המיועד של ארדן, הסיר את מועמדותו לאחר שנחשף כי לא דיווח לוועדת גולדברג על מפגש שערך עם בוחנת הפוליגרף שהיה אמור לעבור. 



"ארדן עשה את כל השגיאות האפשריות", התייחס גלבוע לשר לביטחון פנים, שנכשל בניסיונו השני למנות מפכ"ל. "עכשיו, אם זה היה פעם ראשונה, הייתי אומר בסדר, קורה. גם בפעם שעברה הכשילו אותו מתוך המשטרה, אבל הוא לא הפיק לקחים. אני לא חושב שאדם כזה, עם כל הטעויות שהוא עשה במשך הקדנציה ובעיקר במינוי האחרון, יכול להמשיך לכהן בתפקיד הזה".



"אני חושב שדבר אחד הוא יכול לעשות טוב לפני שהוא עוזב - להודיע למנכ"ל המשרד שלו שעליו לעזוב לאור החשיפות שהיו בתקופה האחרונה", אמר גלבוע, תוך שהוא מתייחס לתפקידו של אדרי כמנכ"ל המשרד לביטחון פנים. "ארדן צריך להתפטר ולקחת איתו הביתה גם את אדרי".



אתה אומר שהוא צריך להתפטר מתפקיד השר לביטחון פנים, הוא יכול לשמש בתפקיד שר אחר?
"אני מעריך שיש איזה תפקידי שר שהם פחות חשובים. כשאני התגייסתי למשטרה לפני הרבה שנים, משרד המשטרה היה בין 10 ל-15 בני אדם. היום המשרד תפח, יש שם מאות אנשים עם המון פונקציות. לא רק משטרה ושב"ס, אלא פונקציות שהועברו ממשרד הפנים ופונקציות חדשות שקמו. המשרד מאוד גדול ואחראי להרבה דברים חשובים במדינה. אני לא רוצה להפחית בחשיבות של משרד התרבות או משרד הספורט, אבל כנראה שמשרד כזה חשוב גדול על ארדן. אני לא מכיר אותו אישית כמובן, אבל ממה שאני קורא הוא בהחלט בחור חכם. זאת אומרת שאני לא יכול להגיד שהוא טיפש או חלילה משהו כזה או אחד כזה שלא מבין, אז אם הוא עשה את כל הדברים האלו כשיש לו שכל ישר ונורמלי כמו של אנשים רגילים, אני חושב שהדברים חמורים".





"אני חושב שבמצב של היום, עם כל הצער והיגון, המפכ"ל הבא צריך לבוא מחוץ למשטרה", אמר גלבוע. "המשטרה לא מצליחה לגדל דור של ממשיכים וכאלה שיחליפו את הקצינים הבכירים הבאים, וגם כאן השר אחראי לזה. בוא נניח שימנה את אחד מהניצבים הקיימים. מראש הוא לא בחר בהם. בהנחה שארדן יודע מה הוא עושה, הוא לא בחר בהם כי הם כנראה איזה אופציה שנייה".



אבל הוא הביא מישהו מבחוץ, את רוני אלשיך, ולא האריך את הכהונה שלו, כלומר חושב שלא הצליח.
"יכול להיות שגם כאן לא עשו את התחקיר כמו שצריך. יש טעויות, לא תמיד אנחנו מצליחים לאבחן את האנשים כמו שצריך וזה בסדר. לכאורה, סגן ראש השב"כ זה תפקיד שיכול להביא דברים חשובים למשטרת ישראל, רק צריך להבחין שעם כל הכבוד, משטרת ישראל קצת יותר גדולה מהשב"כ ובאמת יש חשיבות לשב"כ. אני חושב שוב שהיום אין במשטרת ישראל אנשים ברמה הזאת. גם ברמה האישית, גם ברמה של טוהר המידות וגם ברמה של שיקול דעת, שראויים לפקד על הארגון הכל כך חשוב הזה. אז אם ארדן לא בחר בהם מראש, אנחנו נקבל לא את האופציה הראשונה, אלא את השלישית רביעית".



"אני רוצה רגע לחזור לעניין הראשון", אמר לקראת הסיום. "היה לארדן המון זמן, הוא התחיל את העסק מאוד מאוחר מבחירה ועשה כאן את כל הטעויות האפשריות. ברוך השם שהעיתונות עשתה את העבודה שלו. הוא היה צריך לעשות את העבודה שעשתה העיתונות אח"כ, וחיפשה את הדברים שבגללם נכשל או הוכשל או לא התמנה אדרי".