"נערכנו עם ציוד מתאים והגשם לא עוצר אותנו. היה ברור שבדצמבר עשוי לרדת גשם", כך אומר הערב (שבת) ל"מעריב אונליין" ראש ענף לוחמה תת קרקעית בצה"ל, סא"ל א', על מבצע חשיפת מנהרות חזבאללה. לדבריו, "הנושא מתבשל כבר כמה שנים. באוקטובר 2014 הקמנו צוות מודיעיני טכנולוגי לבחון את הסוגיה". 



פעילות צה"ל בגבול לבנון. צילום: דובר צה"ל

"הצבא יודע לשמור על סודיות", מסביר א' על האופן שבו שמרו במערכת הביטחון את סוד המבצע המתוכנן. "הצבא יודע לשמור על סודיות. עדיין רב הנסתר על הגלוי ולא ניתן לספר הכל. פעלנו במעגלים מצומצמים עם מיטב המוחות המודיעיניים והטכנולוגיים. אנו עומדים בכל הציפיות, התחלנו בהצלחה רבה. יצרנו אינטגרציה מניעתית הנדסית וטכנולוגית לחשיפה".



"הרגשתי כמו בחתונה שלי אחרי חשיפת המנהרה", הוא חושף. "כמה וכמה חודשים הכנתי את האירוע ואז הגיע הרגע המרגש. ראיתי התרגשות וחיוכים סמויים מתחת למסיכה. הייתה שנייה של רגש והמשכנו להתמקד במשימה. ההרגשה מצוינת ובשמיים ואנו בדרך לעוד מנהרות".


"במהלך חצי השנה האחרונה עשינו ניסויים ברמת סיווג גבוהה", אומר סא"ל א'. "במשך כמה שנים צפינו ונערכנו בהתאם. יצרנו סל כלים המאפשרים לנו לפעול ביעילות. פעילים של חזבאללה שנכנסו למנהרה (באזור מטולה מ.כ) הופתעו לראות את היכולות שלנו ונמלטו".

"נקודת ההנחה", לדבריו, "היא שחזבאללה עוקב אחרינו, מסתכל, לומד ומצלם אותנו. ההערכה היא שבקרוב נחשוף עוד מנהרות לאורך הגבול. קשה מאוד להתחייב על זמנים, כי עדיין יש הרבה חוסר ודאות ולמידה. אני מעריך שזה יהיה בטווח של ימים עד שבועות בודדים".
 
על טענות תושבי בגבול הצפון, לפיהן הם שמעו רעשים תת-קרקעיים, שאולי קשורים לחפירות המנהרות, אמר: "כאיש מקצוע שמתמחה בתת-קרקע, יש הבדל בין חשדות שטופלו לבין דברים קונקרטיים. כל הטענות נבחנו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים".
 
"ערוכים לכל תרחיש". צילום: דובר צה"ל
"ערוכים לכל תרחיש". צילום: דובר צה"ל
בהתייחס להבדל בין חפירת המנהרות בגליל לעומת אלו שבעוטף עזה, מסביר ראש ענף הלוחמה התת קרקעית, כי "הקרקע שונה. החול בעוטף עזה והסלע כאן הם דברים אחרים לגמרי. גם האויב שונה. כאן אנחנו מול מדינת לבנון ולא ארגון הטרור חמאס. יש כאן גם את עניין הריבונות. לחפור בסלע יותר קשה. בעוטף עזה יותר קל לחפור, אבל צריך לבטן כדי שלא תהיה קריסה, כך שנוצר איזון ברמות הקושי".בתשובה לשאלה, האם צה"ל נמצא במירוץ נגד הזמן, הוא מסביר: "בכל החודשים האחרונים היה מירוץ נגד הזמן, אבל חשוב להבהיר שהיה ברור שגם כאשר המנהרות של חזבאללה יבשילו הן לא לטווח שימוש מיידי, אלא לחירום. פיקוד צפון ערוך להסלמה ונעשו צעדי מוכנות להסלמה הגנתית, כך שנדע להגיב מהר וחד ולמגן את עצמנו. אנחנו ערוכים לכל תרחיש".
 
"לקחנו לקחים מפיקוד דרום", הוא מוסיף. "יש דברים דומים ולא דומים. היעד הבא הוא ללמוד ממה שעשינו, לראות כיצד להגיב. השגנו הישג משמעותי. לקחנו לחזבאללה כלי משמעותי ביותר".

פעילות כוח צה"ל בגבול. צילום: דובר צה"ל
פעילות כוח צה"ל בגבול. צילום: דובר צה"ל