אשתי סובלת מהתקרחות נשית. היא עברה כמה בדיקות דם והייתה במעבדות שיער, שם ייעצו לה לעבור טיפול פי.אר.פי. האם הטיפול הזה מומלץ?
"בטיפול פי.אר.פי ממלאים מבחנה מיוחדת בדם של החולה. את המבחנה מכניסים לצנטריפוגה, אשר מפרידה את הדם לכמה שכבות. לוקחים את השכבה שיש בה טסיות (טרומבוציטים), סוג מסוים של תאים עם פקטורי גדילה, ומזריקים אותם מתחת לקרקפת של החולה. גם אני עושה במרפאתי את הטיפול הזה בכמה התוויות רפואיות. אני מאלחש את הקרקפת ומזריק את החומר עם מחט מאוד דקה, למרות שיש גם אפשרות לעשות את זה עם מזרק אוטומטי.

"טיפול פי.אר.פי. עושים לרוב שלוש פעמים, אחת לחודש או חודש וחצי. במידת הצורך אפשר לחזור על הטיפול פעם בשנה או שנה וחצי. למרות שרואים בטיפול תוצאות יפות, אני ממליץ שתחילה אשתך תעבור בדיקה אצל אנדוקרינולוג - מומחה להורמונים. זאת לאור העובדה שיכול להיות שיש לה ויסות לא נכון של ההורמונים ויש לה עודף טסטוסטרון".
 
אני בת 47, גובהי 160 סנטימטרים ואני שוקלת 82 קילו. כבר שמונה שנים שאני נוחרת בלילה. הייתי במעבדת שינה וגם אצל רופא אף־אוזן־גרון ולא מצאו מה יש לי. לאחרונה הלכתי למכון פרטי ושם הציעו לי לטפל בבעיה באמצעות ניתוח לייזר. האם זה מומלץ?

"אנשים נמוכים עם צוואר קצר ועודף משקל סובלים לעתים מדום נשימתי בשינה. תסמונת זאת באה עם נחירות קשות ואיכות שינה ירודה בשל יקיצות מרובות שלא תמיד החולה מודע להן. התופעה גורמת לעלייה בלחץ הדם ותחלואה פנימית נוספת. החולים מתעוררים בלילה עם פה יבש וקמים הרבה לשירותים. בבוקר הם רואים שהסדין מגולגל כאילו שהם נלחמו בו בלילה. מי שסובל מהתופעה עייף ומנקר במשך רוב היום. הוא פשוט לא מרגיש שהשינה שלו לא אפקטיבית ולפעמים המוח מתעורר בלילה עשרות פעמים למרות שהוא לא מודע לכך וחושב שישן כל הלילה.

"הפתרון הכי טוב עבורך זה לנסות ולהוריד במשקל וכך הנחירות ישתפרו בצורה משמעותית. דבר נוסף שאת יכולה לנסות זה מסכת סיפאפ או נחירונים שמניחים על האף. המכשירים האלה מזרימים אוויר לאף וזה משפר את איכות השינה. כמו כן, את יכולה לבקש מרופא פה ולסת שיתקין לך פלטה מיוחדת שמושכת את הלסת הקדמית, ומאפשרת זרימה טובה של אוויר. לא הייתי רץ לניתוח, אלא מנסה אחת מהאופציות הנ"ל, או אפילו מנסה שלא לישון על הגב - הרי מי שישן על הגב נוחר יותר. נסי להצמיד לגב הפיג'מה שלך כיס עם כדור טניס שיפריע לך בכל פעם שתרצי לישון על הגב, וכך לא תהיה לך ברירה אלא לישון על הצד, ואז אולי לא תנחרי".
 
אני בת 65, וכבר ארבעה חודשים שיש לי טעם מר וחמוץ בפה שמתגבר עוד יותר אחרי שאני אוכלת. נבדקתי אצל רופא שיניים, עברתי בדיקת סי.טי וגם גסטרוסקופיה והכל יצא תקין. לאחרונה התחלתי ליטול ואבן, נקסיום וגביסקון, כך שאולי הבעיה נובעת מהכדורים האלה. הרופאים טוענים שכנראה שאני בחרדה ולכן סובלת מהטעם הנורא בפה. האומנם? 

"טעם רע בפה יכול לנבוע כתוצאה מדלקת בחניכיים או בשקדים, מעששת, מפטרת בפה, מחיידק ההליקובקטר ויש גם סיבות נוספות. לפעמים דיכאון עלול גם הוא להוביל לטעם לא טוב בפה ולירידה במשקל. אם כן, נסי לקחת תרופות נגד דיכאון וחרדה, או שאת יכולה גם לבדוק אם מדובר בפטרת בלשון - שלא תמיד נגלית לעין. הכדורים שאת נוטלת כעת לא אמורים לגרום לטעם הרע בפה, ואם אין לך דלקת בחניכיים, בשקדים ובפה, ורופא אף־אוזן־גרון בדק אותך וראה שהכל בסדר ואפילו גסטרו לא מצא כלום - בהחלט יכול להיות שאת בחרדה. עם זאת, חרדה צריכה להיות האבחנה האחרונה".
 
אני בן 71. סבלתי ממוגלה בחניכיים וכעת עלי לקחת במשך חמישה ימים פניצילין. האם צריך לקחת אותה לפני או אחרי האוכל?

"זה לא משנה. יש כמה סוגים של תרופות שיש להן טעם של נפט או מתכת, כך שאני תמיד מציע - אלא אם אומרים במפורש אחרת (במיוחד לגבי סוגי אנטיביוטיקה), שלא לקחת תרופות על קיבה ריקה - כי לפעמים זה גורם לבחילה ואי־נוחות. אני מציע שתאכל משהו קטן כמו יוגורט או חצי פרוסת לחם או עוגייה, כך שהקיבה לא תהיה ריקה לגמרי, ואז תיקח את האנטיביוטיקה. אפשר גם לקחת אותה אחרי ארוחה מלאה, ורצוי כך או כך לא לעשות זאת על קיבה ריקה".