ראש הממשלה בנימין נתניהו בולם את הצעת "חוק הפורנו" שמקדמים ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) וחברת הכנסת שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי). בדיון שהיה היום (ראשון) במפגש השבועי של שרי הליכוד אמר ראש הממשלה: "אני מוטרד מחוקים שמבקשים לצנזר רשתות חברתיות ואינטרנט. עצרתי בזמנו את "חוק הפייסבוק" למרות שכוונת החקיקה הראשונית של גלעד ארדן הייתה טובה. אותו דבר נכון גם על מה שמכונה "חוק הפורנו".



"אנחנו לא רוצים שילדים ייחשפו לתכנים פוגעניים אבל החשש שלי הוא שלאינטרנט, מרחב שבו אין רגולציה ממשלתית, תיכנס רגולציה. מי יקבע איזה תוכן מותר ואיזה תוכן אסור? מי יקבע את הפרשנויות?", שאל ראש הממשלה. הוא הודיע כי בכוונתו להיפגש עם ח"כ זוהר "כדי ללמוד את החוק ולראות איך אפשר להתגבר על החשש הזה. צריכים להיזהר מאוד מכניסה של רגולטור למרחב הזה". דברי ראש הממשלה באים על רקע ההתנגדות להצעה החוק שספגה ביקורת מחברי כנסת, מומחים לאינטרנט וקהילות גולשים.



על פי ההצעה המקורית גולש אותה ביקש ח"כ זוהר לקדם בהליך מזורז גולש המבקש להיכנס לאתר "אסור" ופנה ל"דף נחיתה" שבו יצטרך להקליד את מספר תעודת הזהות שלו וסיסמה מיוחדת ורק אז יוכל לעבור לאתר המבוקש. לצורך זה הציע ח"כ זוהר שמאגר של מרשם האוכלוסין יועבר לחברות האינטרנט. בדיון התברר עוד שזוהר מבקש לתקן את הגדרת החוק כך שתוכן פוגעני עליו יחול הסינון יכלול גם הצגה של עירום ויחסי מין מכל סוג, אלא אם כן מדובר בתוכן שהוא אמנותי או רפואי.



ח"כ זוהר גם הציע להקים ועדת צנזורה מיוחדת, שתורכב מנציגים של משרדי התקשורת, המשפטים והחינוך, איש אקדמיה מתחום האמנות, איש אקדמיה מתחום החינוך, נציג ציבור עם מומחיות בתחום האינטרנט ונציג ארגוני זכויות אדם.



ההצעה עוררה כאמור התנגדות עזה וחברי כנסת איתן כבל, מרב בן ארי ועליזה לביא הודיעו כי הם מסירים את חתימותיהם מהצעת החוק. בעקבות הביקורת החליטו ח"כ זוהר וח"כ מועלם רפאלי להגיש הצעת חוק מתוקנת ומרוככת לפיה ספקי האינטרנט יידרשו לשאול את הגולשים אם ברצונם לחסום את התכנים באופן גורף או חלקי, באמצעות קוד גישה שיאפשר לבטל את הסינון, - או להימנע מחסימה.



בהצעת החוק נאמר כי אם המנוי לא ישיב לפניית הספק, הוא יישאל פעמיים נוספות, ולאחר מכן יחסום הספק את האתרים עד שהמנוי יבקש לחדול מכך. גולשים שאינם מעוניינים בחסימה יישאלו מדי שלושה חודשים אם ברצונם לחסום את האתרים, והספקים יקבלו מהמדינה 50 אגורות לשנה בעבור כל מנוי המשתמש בחסימה.



אלא שכאמור למורת ההצעה המרוככת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי הוא מבקש להקפיא את קידום הצעת החוק ויבקש להיפגש בעניין עם ח"כ מיקי זוהר כדי לדון בהצעה.



בתגובה אמר ח"כ מיקי זוהר למעריב: "הנוסח האחרון שלנו מפריך את כל החששות, בע"ה החוק יעבור למען ילדי ישראל מבלי לפגוע ברצונם של בגירים". הנוסח הסופי של החוק מצויין ואני בטוח שראש הממשלה יתמוך בו. המטרה היא אך ורק הגנה על קטינים ומתן אפשרות לבגיר להכריע בעבור עצמו. אין ראוי מזה למען ילדי ישראל והבטחת עתידה של החברה שלנו בכל מה שקשור למניעת הטרדות מיניות והחפצת נשים".



גם יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי הגיבה לדבריו של ראש הממשלה: "ראש הממשלה לא מכיר את הנתונים ואת הגרסה העדכנית של החוק. כמי שנשוי לפסיכולוגית חינוכית הוא יתמוך בחוק". לדבריה, ראש הממשלה כנראה לא מודע להיקף החשיפה לתכנים פורנוגרפיים באינטרנט בקרב ילדים ובני נוער ולא מכיר את הגרסה הנוכחית של החוק להגנה על ילדים ונוער מפני תכנים אלו".



"במשך שנים הפורנו נכנס בדלת הראשית לכל בית ומחקרים מראים שהגיל בו ילדים נחשפים לכך לראשונה הוא גיל 8. ח"כ מיקי זוהר ואני ניפגש עם ראש הממשלה ונציג בפניו את המחקרים שנערכו בכנסת והארגונים אחרים בנושא , בנוסף נציג בפניו את נוסח החוק העדכני, שעל פיו למנוי תינתן האפשרות לבחור אם מעוניין בגלישה פתוחה או במערכת הגנה חינמית לילדיו. אני בטוחה שכמי שנשוי לפסיכולוגית חינוכית שעובדת שנים רבות עם ילדים, הוא יבין ויסכים כי זהו הפתרון הנכון ביותר להגנה על ילדים מפני חשיפה לתכנים פורנוגרפיים".



עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ משפטי לתנועה לזכויות דיגיטליות, ברך על הודעת נתניהו ואמר: "אנחנו שמחים להודעה של ראש הממשלה וחושבים שהוא נוקט באחריות. בכל מקרה, אני מעריך שהדיון מחר ימשך ואנחנו נגיע כדי להתנגד. אנחנו מקווים שח"כ זוהר ומועלם ילמדו את עמדת הממשלה, וביחד עם המשיכה ההמונית של חברי הכנסת מהצעת החוק יחליטו לחזור בהם מההצעה בנוסח הנוכחי. אנחנו נמשיך להדריך הורים, ללמד, לחנך ולסייע לכל מי שצריך עזרה, ואנחנו תומכים בפתרונות שיעזרו להורים לקבל יותר כח לחנך את הילדים שלהם, אך הפתרון שהוצע בהצעה הזו אינו הפתרון הנכון".