מוחמד אל עמאדי, השליח הקטארי המפקח על הסיוע ההומניטארי שמעניקות מדינות המפרץ לרצועת עזה, אמר היום (שני) כי הציע לישראל שקטאר תקים שדה תעופה ברצועה, אולם לא זכה למענה. עוד אמר, כי בעקבות חוסר התגובה מהצד הישראלי, יחדשו הקטארים את הבקשה ויגישו אותה בשנית. "ישראל אמרה שתדון בנושא, אבל מאז היא מתמהמהת. כעת, נחדש את הבקשה שלנו", אמר אל עמאדי לסוכנות הידיעות העזתית SAWA. 

"לצד הישראלי יש חששות ביטחוניים מפני שדה תעופה בעזה, ואמרנו להם שנוכל לפתור אותם בכך שהמטוסים יטוסו מעזה לדוחא ויחזרו מדוחא לעזה, הכל תחת פיקוח ביטחוני קטארי", אמר אל עמאדי. לטענתו, ישראל הציעה בתחילה כי שדה התעופה ייבנה בצד הגבול שלה ולא בתוך הרצועה עצמה, רעיון אותו הקטארים דחו. 
על פי הדיווח ברויטרס, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, העובד מול קטאר במאמצי השיקום של רצועת עזה, סירב להגיב לדבריו של אל עמאדי. 
 

מוקדם יותר היום, תקף יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, את העובדה שישראל מאפשרת לקטארים להעביר כסף מזומן לחמאס. "ביקשתי מחבריי לפני ישיבת סיעה לעבור על הרשתות של ארגון חמאס", אמר ליברמן. "חמאס שמח והוציא הודעה רשמית, בה נכתב שהפיגוע בעפרה מוכיח שאין דרך אחרת זולת התנגדות וטרור. הדבר עוד יותר מדהים לקרוא את אחד מראשי החמאס, שהקטארים לא היתנו את העברת הכסף בשום דבר. זה היום הופיע שחור על גבי לבן במדינת עזה". 

"מדינת ישראל לא ניסתה להתנות העברת כסף", אמר ליברמן. "גם כרגע, אנשי חמאס ממשיכים לייצר רקטות והמחרטות מקבלות חשמל בזכות הכסף הנוסף. הם מקבלים חשמל במקום 4 שעות, 12 שעות. גם ברגע זה הם ממשיכים לייצר רקטות. המחלקה לפיתוח שלהם מנסה לדייק את הרקטות. אנחנו נמצאים כאן והם ממשיכים לחפור מנהרות ולחזק את מערך המנהרות שלהם בעזה. יצאנו אפסים וסמרטוטים. יצאנו מתחת לריצפה. אין לי הסבר ויכולת להבין התנהלות מהסוג הזה. אני דורש לראש הממשלה, שאנחנו מפסיקים העברת סולר נוסף שממומן ע"י קטאר, וברגע זה מפסיקים להגן על הבית".

השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל עמאדי. צילום: רויטרס

כזכור, מקורות ברצועת עזה אישרו בשבוע שעבר כי אל־עמאדי הגיע לרצועה דרך מעבר ארז ועמו 15 מיליון דולר - התשלום השני שהובטח לפלסטינים. על פי הדיווחים ברצועה, כבר היום יועבר התשלום לפקידים באמצעות בנק הדואר הפלסטיני, והם יוכלו לקבל את המשכורות. מקורות ערביים מסרו כי הסכום של 15 מיליון דולר הועבר באישור ישראל. במקביל, העבירה כוויית 4.5 מיליון דולר לטובת שיקום תשתיות ברצועה. 
 
כזכור, במהלך סבב ההסלמה האחרון נחשפו היחסים החשאיים ההולכים ונתפרים מחדש בין ישראל לקטאר, שהואשמה בעבר על ידי ישראל מספר פעמים בתמיכה כספית בטרור. הקטארים, ביחד עם מצרים, סייעו למגעים שהובילו להפסקת האש האחרונה לאחר שיגור של כ-460 רקטות מכיוון רצועת עזה לעבר ישראל.
בשבוע שעבר הוציא שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, הודעה חריגה בטוויטר, בה הודה לגורמים הבינלאומיים הפועלים להסדרה בגבול רצועת עזה בין חמאס לישראל. בין הגורמים, ציין דרמר בהודעתו גם את נסיכות קטאר, עמה אין לישראל יחסים דיפלומטיים רשמיים. "ישראל מודה לשליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, מצרים וקטאר, על מאמציהן לשפר את המצב ברצועת עזה", כתב דרמר, והביע תקווה כי "יושג הסכם ארוך טווח שישמור על ביטחונה של ישראל ויאפשר את פיתוחה של עזה".  

ליברמן. תקף את העברת הכסף הקטארי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
קטאר סייעה במהלך החודשים האחרונים להכנסת מכליות סולר לתחומי רצועת עזה, ואף העבירה מיליוני דולרים במזומן לחמאס, באישור ישראל, לצורך שיקום הרצועה ותשלומי משכורת לפקידים. על פי פרסומים שונים, בין ישראל לקטאר מתקיים שיח רציף וישיר ברגע שמתעורר צורך, וישראל רואה בו ערך עליון עקב חשיבותה של קטאר במזרח התיכון.

על פי עמדת צה"ל, נוצרו בשטח תנאים לרגיעה לאחר ההסלמה האחרונה בחודש שעבר, שבה הבינו שני הצדדים, ישראל וחמאס, כי התקרבו מאוד לעימות צבאי. דווקא המתיחות הגבוהה, בעקבות חשיפת המבצע בחאן יונס וסבב ההסלמה, הובילו ליצירת תנאים לרגיעה. זאת בין השאר בעקבות פעולות של ישראל ושיפור מסוים במצב האזרחי ברצועה, בעיקר במשק החשמל. הכסף הקטארי מאפשר לחמאס להציג הישגים לתושבי הרצועה, מוריד את מפלס הלחץ - וביחס ישיר גם את גובה הלהבות בעימות מול ישראל. חלה גם ירידה בהיקף אירועי הגדר בחודש האחרון.