פרופ' יגיל לוי מהאוניברסיטה הפתוחה טען היום (שני) בתכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM כי חזבאללה לא מעוניין לתקוף את ישראל: "הארגון מבין שמתקפה כזו תביא נזק גדול ללבנון, ולכן הוא נוהג בריסון רב". ד"ר מרדכי קידר מאוניברסיטת בר אילן תקף אותו: "האיש מנותק מההוויה המזרח תיכונית".


"אני תוהה איזה שאלות אנחנו לא שואלים את עצמנו לקראת מלחמת לבנון השלישית, שנראית כמו דבר בלתי נמנע", הסביר לוי, שהסביר כי הוא מתייחס, בין היתר, ל"התייחסות שלנו לחזבאללה כזרוע עיוורת של איראן, בהנחה שלאיראן יש אינטרס לחמם את האזור. הן אכן בנות ברית ומשתפות פעולה, אך המעורבות של חזבאללה בסוריה יותר מורכבת. זה בוודאי אינו אוטומטי. כמעט ולא מדבר בשיח הישראלי על כך שחיזבאללה הפך לכוח פוליטי משמעותי בלבנון. זו מפלגה פוליטית וחלק מהממשל הלבנוני".

יגיל העריך כי חזבאללה לא מעוניין לתקוף את ישראל: "ייתכן שברמה המופשטת ישראל מפריעה לארגון, אך כשחקן לבנוני היא מבינה שהתקפה שכזאת תביא נזק גדול ללבנון, ולכן ברור שהוא נוהג בריסון רב. זהו אותו ריסון שאפיין אותו מאז מנסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000 ומאז הטעות שהוא עשה כשחטף חיילים מבלי לדעת שכך ישראל תגיב כנגדו. אני חושב שגם האינטרס הארוך-טווח הישראלי הוא לשמר את מאזן האימה ולא לעסוק בפרובוקציות".
 


כשנשאל מהו האינטרס של ישראל לצאת למתקפה נגד לבנון, אמר: "אנחנו לא רוצים משהו מלבנון, אבל יש לנו מחלוקות עם לבנון, כפי שלהם יש מחלוקות איתנו. אני לא מכיר אף ישראלי סביר שמסוגל להציג אינטרס ברור של חיזבאללה לתקוף את ישראל ללא כל סיבה. אין לחזבאללה אינטרסים ברורים לתקוף אותנו לאחר שישראל נסוגה מלבנון. אם חזבאללה ידע שהוא יכול לתקוף את ישראל ללא תגובה בחזרה, ייתכן שהוא היה עושה את זה, אך מי שחושב כך חי בעולם דמיוני. בעולם הריאליסטי חיזבאללה יודע שלכל מתקפה על ישראל יש מחיר, ולכן הוא גוזר על עצמו ריסון".

את דבריו חתם באומרו, כי "חיזבאללה משתמש ברטוריקה מסוימת לצרכים כאלה ואחרים, אך מנגד צריך להסתכל על הריסונים שהוא גוזר על עצמו. התפקיד שלנו הוא לדאוג שהריסונים הללו ישמרו ולא לדחוף אותו לכל מעשה פרובוקציה נגד ישראל, אלא ליישב בצורה דיפלומטית את המחלוקות".

ד"ר מרדכי קידר: "פרופ' לוי כנראה לא מבין ערבית"

ד"ר מרדכי קידר לא הסכים עם דבריו של לוי, ואמר: "שמעתי רק חלק מהראיון שהיה לפני אך ממה ששמעתי נראה לי שהאיש מנותק מההוויה המזרח תיכונית והוא 'חי בסרט'. אני מאוד אוהב ישראלים שמסתמכים על ידיעות בארץ על הצד השני במקום להקשיב למה שאומר הצד השני על עצמו. משדרים ברדיו של חיזבאללה חמש פעמים ביום קליפ של נסראללה ובו נאמר שישראל היא ישות לא חוקית, לא לגיטימית ואין לה עתיד על אדמתנו. הוא מכנה את האדמה הזאת כאדמה שלו. פלסטין מבחינתו היא אדמה אסלאמית והמקום שלנו הוא במזרח אירופה. אני לא מבין למה פרופסורים שמבינים בתחום הזה לא רואים את האמת. הוא כנראה לא יודעת ערבית".
 
כשנשאל מדוע חיזבאללה לא תקף את ישראל במהלך 12 השנים האחרונות, אמר: "12 שנה הם כלום מבחינה היסטורית. אני לא חושב שיש לנו את הלוקסוס לפרשן את האויבים שלנו באופן שהם לא מפרשנים את עצמם. אנחנו צריכים להתייחס למה שהם אומרים ומה שהם מכוונים אליו. אנחנו לא צריכים לחפש להם הצטדקויות".