רמ״ח תקיפה ואיסוף בחטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט״ל), אלוף משנה יניב אביטן, חשף היום (שני) את האופן שבו פועלת "המעבדה הטכנולוגית" של אוגדת הגליל של צה"ל לאיתור מנהרות הטרור של חזבאללה. בצה"ל מסבירים כי המעבדה הוקמה לאור היכולת שהעמידה המעבדה לגילוי מנהרות באוגדת עזה.

לדברי אביטן, "המעבדה מהווה שכלול הפעולה הטכנולוגית באוגדת עזה לאחר שנעשו התאמות לגבול הצפוני. יש קיצנים, פיזיקאים ואנשי התעשיות הביטחוניות שעובדים לצד החיילים". 
"יש לנו עד עכשיו הישגים מבצעיים לא מבוטלים ואנחנו עובדים במקביל לממצאים שמגיעים מהשטח", הוסיף אביטן, שהסביר: "אנחנו מקבלים אות שמגיע מהשטח, ודורשים ממומחים לפענח אותם. באמצעותם, אנחנו מצליחים להפיק את המסקנות לגבי הפעולות הנדרשות בשטח. אנחנו מצליחים לבצע את המוטל עלינו גם כאשר אין תנועה בתוך המנהרה". 
פעילות המעבדה לאיתור מנהרות. צילום: דו"צ

לדבריו, "אנחנו מקבלים מהשטח מידע מסנסורים שונים לאחר שנפרסו אמצעים בשטח. המעבדה מבצעת מחקר על בסיס הנתונים בזמן יחסית קצר ולאחר שמתקבל המידע הוא מנותח, ועל בסיס הניתוח ניתן לקבל החלטות. מי שפורסת את האמצעים היא יחידה מיוחדת. מדובר במידע ססמי שצריך לדעת לחקור אותו, וזה התפקיד שלנו. במעבדה אנחנו מוציאים הערכה טכנולוגית ביחס למענה לאיום הנשקף מאותה מנהרה. זה לא תהליך של פעם אחת וגמרנו, אלא אחד מתמשך - אנחנו עושים הרבה פעולות עד שמגיעים להישג". 

חשיפת מנהרות בגבול. צילום: דובר צה"ל
חשיפת מנהרות בגבול. צילום: דובר צה"ל


בהתייחס להבדלים בגילוי בין הצפון לדרום, הסביר אביטן כי "אנחנו עושים התאמות ושינויים כדי להתאים את הדברים לגבול הצפון. אנחנו יכולים לראות הצלחה ביעד שהצבנו, בעליונות שלנו ובלמידה אל מול האויב בעניין הזה". מלבד זאת, הוא חושף כי "סנסורים מסוימים, שהנם אמצעים ססמיים, נפרסו לפני מספר שנים בצפון, מה שסייע לנו גם בגילוי מנהרות. חלק מהסנסורים הללו הנם ניידים". 

מפקד המעבדה לגילוי מנהרות בעוצבת ״הגליל״, סרן ג׳, הוסיף: "בתפקידי הקודם הייתי סגן מפקד המעבדה לגילוי מנהרות באוגדת עזה. הבאנו את הידע שצברנו שם ועלינו לצפון. המאמץ הטכנולוגי משתלב יחד עם המאמץ המבצעי והמודיעיני באוגדה. למדנו שכשאנחנו מביאים לשטח מהנדסים, חוקרים ואנשי טכנולוגיה במגוון תחומים התוצאות לא מאחרות להגיע".