אחי ואני הקמנו יחד עסק להסעות. אנחנו עובדים בשיתוף עם חברה אמריקאית שמספקת לנו תיירים וטיולים מאורגנים. הכל עובד ומתקתק כמו שעון, אבל לאחרונה ביקשה החברה שנתחיל לדאוג לתיירים למקום לינה עם מחיר קבוע לכל השנה - הרי בתי המלון בארץ מעלים את המחירים בחגים. אחי ואני מתלבטים האם לקנות או לשכור בית מלון, שבו נוכל להחליט כי המחירים יהיו קבועים. מה דעתך? 

"אתה מתבלבל, החברה האמריקאית לא אמרה לך לקנות בית מלון אלא בסך הכל לא רוצה שמחירי החדרים יעלו. זאת הבעיה היחידה שלהם. הם לא אמרו לך שהמלון חייב להיות בבעלותך, אלא הם רק רצו להעביר אליך את ניהול הלינה, והם ישלמו לך אחוזים. בכל זאת אנסה לעזור לך. אם לדוגמה אתה צריך בסך הכל 20 חדרי מלון בחודש, אתה יכול לגשת לבתי מלון עם מכרז ולהציב בפניהם את התנאי שהמחיר יהיה קבוע וגם תדגיש שאתה רוצה התחייבות חוזית לכך. על כל אורח שתביא להם תקבל אחוזים, ושניכם תהיו שותפים מלאים. יש כאן מעין השקעה משמעותית במלון, כך שאני לא רואה מצב שבו במלון כזה או אחר יסרבו להצעתך. אתה תקבל את האחוזים מהלינות האלה, אבל חייבים להיות מוסכמים על שני הצדדים כל הסעיפים בחוזה - כלומר הזמינות של החדרים והמחירים הקבועים. 

מה יקרה אם אחד מהצדדים יפר את החוזה או נניח שהמלון יעלה את המחיר? ובכן, כמו בכל הסכם - הצד שיפר אותו ישלם, והרבה. וכן, עדיף להתעסק עם בעלי מלון קיים ולא להפוך לאחד כזה בעצמך. האופציה האחרת שלך היא לרכוש שלושה בתי מלון ולהוסיף לזה את כל המשתמע מכך. תצטרך הרבה מאוד כספים וגם תיכנס לניהול של דברים שאתה לא מבין בהם. תחשוב על זה שאם על כל לינה במלון קיים תרוויח עשרה דולרים, תיהנה מהרווח ותרוויח לפחות 20 אלף דולרים בשנה. אם תלך למלון בוטיק ותבטיח לו עבודה, זה יהיה אחלה דיל. תהיה לך הכנסה של 80 אלף דולר בשנה בלי לעשות כלום, וזה בהחלט נשמע מבטיח".

בעלי ואני נשואים יותר מ־20 שנה. חסכנו לילדינו כסף במהלך השנים כדי להעניק להם עתיד כלכלי ראוי. כרגע יש לנו כמה מאות אלפי שקלים בבנק, ואנחנו מתלבטים אם לרכוש דירה או לפתוח תיק השקעות. חשוב לי לציין שאנחנו לא אוהבים סיכונים, ולכן רוצים לדעת כיצד להשקיע בצורה נכונה. מה עושים?
"יש אדם שאוהב סיכונים? הרי סיכון, מעצם ההגדרה שלו, הוא דבר שאנחנו לא אוהבים. הערבוב הזה, לתפיסתי, הוא המקור לכל הרע. יש כאלה שמעזים יותר. האם הם אחרים ממך? אז זהו, שלא. יש כאלה שנתנו לפחד לנהל אותם ונכנעו לו, ויש כאלה שלמדו איך לנהל את הסיכון. כולנו באותה סירה. אם, למשל, בנך יגיד לך שחלומו הגדול הוא ללמוד קולנוע, אבל הוא לא עושה את זה כי הוא מפחד, ודאי תאמרי לו שהוא יצליח ושיהיה בסדר. בעודנו מחנכים את הילדים שלנו ואומרים להם לא להתמסר לפחדים, אנחנו בעצמנו מתמסרים אליהם - וזה אבסורד. בסופו של דבר הילד רואה ולומד מהדרך שבה אנחנו בעצמנו מתנהגים. מי שמתמסר לפחדים שלו, סופו שיפגוש אותם. לא משנה איך ומה, אבל מה שמתמקדים בו - גדל. תפסיקו להתמסר לפחד, לכו ללמוד מה האופציות הכי טובות עבורכם. איני יועץ השקעות, אבל שווה לך לבדוק אם להשקיע דווקא בנדל"ן בחו"ל, להשתמש בקרנות השקעה בתחום הנדל"ן. אני בעד שתבדקו את כל האפשרויות הכי מתאימות עבורכם. מעבר לזה, גם הלוואות חברתיות הן אופציה מתאימה. נושא ההשקעות הוא הרבה פחות מורכב ממה שאת חושבת. את רק צריכה לצמצם את הלחץ שהמילה 'כסף' עושה לך". 

אני סטודנט בן 24 שעובד במשרת סטודנט ומרוויח 6,000 שקלים בכל חודש. כיצד לדעתך עלי לפתח אפיק השקעות חדש שמתאים להכנסות שלי? 
"בדור הקודם הייתה תפיסת המחשבה של האנשים אחרת. הערך המוביל בחייהם היה ביטחון. בעולם החדש, אם מעוניינים לחיות חיים של שפע, חייבים ללמוד להיות יזמים. לצורך העניין, אתה יכול לפנות לתחום השיווק אונליין, יש היום הרבה מוצרים דיגיטליים מצליחים מאוד. יש לי ילד בן 14 וחצי שיש לו היום חנות באינטרנט, והוא מרוויח הרבה מאוד, ממש טייקון לגילו. הוא בדק וחקר וייצר תזרים יפהפה. כשאתה בוחן את נושא השיווק ברשת, אתה צריך לחשוב כמו יזם - תייצר קהילת לקוחות ותחשוב איך לאט־לאט אתה הופך את הקהילה הזאת למקור הכנסה פסיבי".