החיים בעיר נוחים - הנגישות לשירותים ציבוריים כמו מרכזים מסחריים קורצת, ישנם מקומות בילוי מפנקים, תחבורה ציבורית זמינה, מרפאות, מוסדות תרבות ועוד. לצד כל אלו, לחיים העירוניים יש גם מחיר. דיור עירוני מקושר לאורח חיים פחות פעיל, זיהום אוויר, תפריט עתיר שומן, לחצים חברתיים ופסיכולוגיים. אחד החסרונות הבולטים בחיים בעיר לעומת החיים במושבים, בקיבוצים או ביישובים קהילתיים הוא היעדר מרחבים, טבע וגינות פרטיות.

למה מרחבים ירוקים וגינות כל כך חשובים? מחקרים מעידים על כך שלגינות הביתיות ובכלל לצבע הירוק ולטבע יש השפעה טובה על איכות החיים. מחקר מטא־אנליזה (כלומר, סקירה של מחקרים שנעשו באותו נושא) שהציג את הקשר שבין גינון ובריאות התפרסם במגזין המדעי "ELSEVIER". כתב העת בחן 22 מחקרים שהתבצעו במקומות גיאוגרפיים שונים ברחבי העולם. מרבית המחקרים הגיעו מארצות הברית, ואחרים מאירופה, מאסיה ומהמזרח התיכון. המחקרים דיווחו על התרומה של גינון במגוון רחב של תופעות בריאותיות כמו הפחתת דיכאון וחרדה, עלייה בשביעות הרצון הכללית בחיים, איכות החיים ותחושת הקהילתיות. בנוסף נמצא קשר בין גינון למשקל גוף נמוך יותר, רמת הכושר הגופני גבוהה יותר ואף תפקוד קוגניטיבי משופר.

הקשר בין גינון ובריאות

העבודה בגינה דורשת מהגוף לעבור למצב פעיל - ההפך מהמצב היושבני מרובה השעות של האדם המודרני בעולם המערבי. להתכופף ולקום, לעדור, לשתול, לזרוע, לנכש עשבים, לגרף, לסחוב, לדשן ולהשקות. פעולות לכאורה פשוטות, אך הזמן המוקדש לעבודה בגינה יכול להצטבר למספר שעות שבועיות לא מבוטל עבור ילדים, מבוגרים וקשישים כאחד.
 

נוסף על בריאות הגוף, לעיסוק בגינה יש השפעה משמעותית על בריאות הנפש. זו נובעת מההתלהבות שבשתילה, מההנאה והשלווה שמפיקים מטיפוח הצמח ומההתרגשות כאשר הצמח גדל, פורח ואף מניב פרי או ירק.
 
מחקרים מראים כי טיפוח גינה מסייע גם להגדלת הצריכה של ירקות, פירות וצמחי תבלין בקרב בני המשפחה. הזמינות של התנובה הביתית מגדילה את הסיכוי שנשתמש בה. נוסף על כך קיים "אפקט איקאה", שאותו כבר הזכרנו פה בעבר: אנחנו נוטים לאהוב יותר מוצר אשר עליו עמלנו והיינו שותפים בהרכבתו על פני מוצר קנוי מוכן בחנות או שנגר הרכיב עבורנו. כך גם לגבי תנובת הגינה או המרפסת: הפירות שעל העץ, הירקות מהערוגה או צמחי התבלין שבאדנית. אלה גם יהיו טעימים למגדלים שייהנו מהם יותר מאלה שנרכשו אצל הירקן או בסופרמרקט. 
 
במקרה של גינון וילדים הרווח גדול במיוחד. שיתוף הילדים בטיפוח גינה, מהשלב הראשון של השתילה, דרך ההשקיה, הניכוש, הגיזום ועד האיסוף והקטיף של התוצרת, תורמים מאוד לצריכת ירקות ופירות, גם אלה המוכרים להם פחות. ילדים השותפים בהכנת האוכל (שלא לומר בגידול חומרי הגלם) מוכנים יותר להתנסות באכילתו. סחיטת לימונים לסלט, קלמנטינות למאכל, נענע לתיבול התה, בזיליקום לתיבול הפסטה, עגבניות שרי ועוד הרבה יותר טעימים כאשר הם טריים מהגינה ולא נקנים מהדוכנים בסופר. 
 
מזווית אחרת לחלוטין, העבודה בגינה היא עוד דרך לחנך לאחריות, להתמדה, לקיימות, לשיתוף ולסבלנות, ערכים שנרכשים באופן מהנה וחווייתי. 
נוסף על כל אלה, אין להקל ראש בעובדה שהגינון מהווה חיסכון כלכלי. החיסכון הוא כפול: בהוצאות על צמחי התבלין והירקות הגדלים בגינה וגם בעלות הגנן...

לחיים העירוניים יש מחיר. תל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
גינות קהילתיות

אך כל זה טוב ונכון כאשר יש גינה פרטית צמודה לבית המגורים או מרפסת מרווחת. ומה עושים בעיר אלה הגרים בדירות? בערים שונות בארץ מקימים גינות קהילתיות. בראש הרשימה עומדת ירושלים, שבה יותר מ־40 גינות, ואחריה תל אביב וכפר סבא.
 
את אחת הגינות הידועות השיקה נחמה ריבלין, לפני כארבע שנים בבית הנשיא, ומאז מקיימת בה הגברת הראשונה מפגשים משותפים של תלמידות ותלמידים מבתי ספר בירושלים. "הגינה הקהילתית מזמינה את כולם לזרוע, לטעת, לשתול. ילדים ומבוגרים בני כל המגזרים וכל העדות יכולים להיות חקלאים. הם החקלאים החדשים", אמרה רעיית הנשיא בפגישה עם תלמידים. "חשוב שמדי פעם נצא מהמחשב, נפגוש את הגינה הקהילתית ונדאג לאיכות הסביבה. דרככם ילמדו גם המבוגרים וגם אנחנו, על מחזור, על בנייה ירוקה, על אחריות חברתית וסביבתית. אם כל אחד מאיתנו יקבל על עצמו לעשות ולו מעשה אחד למען הסביבה כדבר שבשגרה, יהיה זה צעד משמעותי בדרכנו לעתיד טוב יותר עבור כולנו. בואו נפשיל שרוולים ונעבוד יחד בגינה".
 
גינות קהילתיות הן יוזמה של הרשות המקומית או של התושבים הזוכים לעידוד מהרשות, שמאשרת שימוש בשטח שאינו מאוכלס לטובת הגינה. יש והרשות המקומית מספקת - ברמות שונות - גם תשתיות של השקיה, צמחים וייעוץ מקצועי. אופי הגינה משתנה בהתאם לבחירה של התושבים - בוסתן עם עצי פרי או ערוגות ירקות וצמחי תבלין. השטח יכול להיות משותף לכולם או מחולק לערוגה או יותר לכל משפחה. 
 
אופציה נוספת לגינון בעיר היא להשתמש במרפסות ובאדני החלונות. גם אם השטח מצומצם, ניתן למצוא צמחי תבלין ואף ירקות שהתנאים יתאימו לגידולם. דרך נוספת, המשלבת עיצוב, היא גינה הידרופונית, כלומר גידול ללא אדמה אלא על מים. במקרים מסוימים הצמיחה מהירה יותר. זו שיטה המאפשרת גינה אנכית, כלומר בנויה לגובה. זהו יתרון משמעותי כאשר השטח מוגבל.