מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הנוסח המרוכך של הצעת החוק המכונה "חוק גדעון סער", שגיבש יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם. בעד החוק הצביעו 60 חברי כנסת ואילו 55 התנגדו. ההצבעה התאפשרה לאחר שפורום ראשי הקואליציה החליט בראשית השבוע להעביר את ההצעה בקריאה טרומית ורק לאחר מכן לדון בנוסח הסופי והמוסכם של החוק.

יוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם, אמר כי  "מי שרוצה לעשות פוליטיקה נמוכה מצמיד לחוק כינוי ואז לא מבינים על מה החוק. החוק מבקש דבר ברור מאליו ולא הצלחתי להבין את המתנגדים. אם הליכוד מציע משהו, בוודאי אם זה ראש הממשלה ישר מתנגדים בצורה פבלובית." השר יריב לוין השיב בשם הממשלה: "זו הצעת חוק טובה וחשובה שבאה להסדיר דבר פשוט ומונעת תרגילים".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג התנגדה: "מזה זמן ארוך שהקואליציה הזו לא עוסקת בשום דבר חוץ משימור הכיסא של ראש ממשלה מושחת. כל פעם המשימה החשובה הזו מוטלת על מישהו אחר, על חשבון האינטרסים של הליכוד רק כדי שראש הממשלה יוכל להתחמק מחקירות. ראש הממשלה גורר את כולכם לתמיכה בחוק המופרע הזה, זו התאבדות מטורפת מבחינתכם. חבורת חסרי החוליות כמוכם מספקים לו חומת מגן אנושית. כשבדבר הזה ייגמר אתם לא תוכלו להסתכל בראי מרוב בושה".
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס השבוע בפורום שרי הליכוד להצעה, ואמר: "יש לקונה בחוק שצריכים לתקן, זה ברור. ראיתי דיווח על כך שנשיא המדינה מתכוון להטיל בכל מקרה את הרכבת הממשלה על מי שיקבל את רוב הממליצים. אני מברך על כך". נתניהו גם הבהיר כי הליכוד אינו מתנה קידום חוקים אחרים בתמיכה בהצעת החוק המכונה "חוק גדעון סער".
 
בנוסח שהובא היום לאישור הכנסת נאמר כי נשיא המדינה יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ראש המפלגה בעל התמיכה הרחבה ביותר בקרב חברי הכנסת שנבחרו. בדברי ההסבר נאמר: "בנוסח הקיים ישנה לקונה אשר עלולה להביא למצב אבסורדי שבו מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על חבר כנסת שאינו ראש מפלגה, ולא היה כלל מועמד לראשות הממשלה במהלך הבחירות עצמן".
 

"זאת ועוד, לשון החוק הקיים איננה מגדירה בבירור על מי צריך להטיל את התפקיד ומחייבת לבצע, בעת הטלת התפקיד, הערכת סיכויים של המועמדים השונים, אשר לא ברור כלל כיצד תיעשה ועל פי אילו קריטריונים".
 
"כתוצאה מכך עלול נשיא המדינה, אשר מתוקף תפקידו הוא גורם ממלכתי ומאחד, למצוא את עצמו בליבה של מחלוקת ציבורית קשה שיש בה כדי לפגוע באמון הציבור הן בתהליך הבחירות, הן במוסד הנשיאות והן בתקינות ההליך הדמוקרטי".